Jag har beställt en sån här insats:
68507819-xNvPy.jpg
Inklusive ben och en skorsten i plåt. Den fungerar fint så (utan inbyggnad), men är inte så värst vacker. Tanken är att bygga in den den för att få ett resultat som ser ut ungefär såhär:
8273_127317_2016-03-15144647_brunner-eckkamin57-67-44vattenmantlad-2016.jpg

Frågan är då hur man gör detta bäst. Insatsen är vattenmantlad och hålls därför relativt sval. Både sidor och tak är dubbelmantlade och borde hålla sig under 100 °C. Men säkrast känns det såklart att välja något som är obrännbart.

Som tips har jag fått att antingen använda kalciumsilikatskivor eller lättbetong (ytong, lättklinker, siporex...).

Kalciumsilikatskivor verkar ganska enkelt:70326031-ZhtpY.jpg
70326028-sEcGj.jpg
Jag är dock lite skeptisk till att det känns rejält och inte som en frigolitlåda. Materialet vägen bara 250 kg/m^3 och är 3 eller 5 cm tjockt. Sen är det inte heller särskilt billigt (800-1000 kr/m^2).

Lättbetong finns i smidiga plattor 40x60 cm (5, 7.5 eller 10 cm tjocka):
4339279A.jpg
De 75 mm tjocka plattorna kostar ca 300 kr/m^2. Men frågan är då hur man gör med överbryggningen (orange).
9Rk1jyA.png
Det gröna är då byggt med blocken ovan, sedan behöver det oranga kunna ta lite last varefter det blå kan vara byggt av blocken igen.

Jag har två alternativ där jag inte riktigt vet vilken som blir bäst.

Alternativ 1: Gjuta ett skift med armering

Bygga en gjutform och fylla botten med armering. För att vikten inte ska bli svårhanterlig tänkte jag att man får använda lecakulor som ballast.

Alternativ 2: Bygga en ram av lättbetongbalkar
Det går att köpa armerade lättbetongbalkar:
stuerze.jpg

Om man kapar dessa till rätt längd (säkert lite knepigt) och skruvar ihop med rejäla skruvar (samt bruk mellan) borde man kunna göra en ram som denna:
0YWXFoS.png

Frågan är då vilken av dessa lösningar som är bäst. Eller finns det ytterligare någon?

/Anton

Själv tror jag mest på att gjuta, borde vara bättre ur strukturell synpunkt. Vad ska man då satsa på för betong? Duger det med vanlig finbetong? Det ska väl klara temperaturer runt 100 °C utan problem?

Ett lager armering överst är nog också en bra idé kom jag på nu. Annars är det risk att betongen knäcks vid upplägget.

/Anton

Hur löste du det till slut? Blev det bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.