Svärmor har köpt ett radhus från 70-talet som vi totalrenoverar. Det besiktigades ok innan köp men vid rivning av tapet hittade vi ett ställe med mögel och när vi rev upp gipsen så var det lite blött bakom isoleringen (utsidan). Det visade sig också att bakom vindspärren (typ asfaboard) så hade de satt plast, d v s plast både på insidan och utsidan av regelverket. Kan detta varit standard ens på 70-talet? Syllen verkar ok för övrigt men känns inte jättebra att bara sätta igen detta igen och hoppas på det bästa. Notera att vi misstänker att fukten just där beror på att de har haft en plantering med jord upp till underkant tegel som vi ska gräva bort samt att det ligger en värmeslinga utmed hela syllen för att motverka fukt. Vad kan/bör vi göra? Bifogar bild
 
  • Fukt- och mögelskada inuti vägg, isolering synlig, trä och betong, renoveringsbehov, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte en vanlig eller smart konstruktion. Stänger inne fukt som sagt. Normalt har man vindskydd utvändigt och plast/ångbroms invändigt. Kan vara bra att inspektera om det är läckage på fler ställen.
 
  • Gilla
StraNic och 1 till
  • Laddar…
StraNic StraNic skrev:
Svärmor har köpt ett radhus från 70-talet som vi totalrenoverar. Det besiktigades ok innan köp men vid rivning av tapet hittade vi ett ställe med mögel och när vi rev upp gipsen så var det lite blött bakom isoleringen (utsidan). Det visade sig också att bakom vindspärren (typ asfaboard) så hade de satt plast, d v s plast både på insidan och utsidan av regelverket. Kan detta varit standard ens på 70-talet? Syllen verkar ok för övrigt men känns inte jättebra att bara sätta igen detta igen och hoppas på det bästa. Notera att vi misstänker att fukten just där beror på att de har haft en plantering med jord upp till underkant tegel som vi ska gräva bort samt att det ligger en värmeslinga utmed hela syllen för att motverka fukt. Vad kan/bör vi göra? Bifogar bild
Tyvärr så byggdes vissa hus med plast både på in- och utsida. Kanske inte jättevanligt men det förekom. Jag har själv sett det och det kom från branschen och inte egna hemmabyggen där det i och för sig även förekommit. :-(
 
  • Gilla
StraNic och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.