M Mellanbarn skrev:
Nog borde det gå att skruva från insidan av regeln och fästa i skenan.

Konstruktionen med saxade reglar används ju för att stabilisera båda sidor av väggen men din vägg blir ju ensidig.
Ja det går nog, problemet tänker jag är betongväggen bakom skenan, därför jag funderar på om jag borde sätta en skruv igenom regel/skena och in i betongen eller om det är overkill?

doglas2009 doglas2009 skrev:
Ja det går nog, problemet tänker jag är betongväggen bakom skenan, därför jag funderar på om jag borde sätta en skruv igenom regel/skena och in i betongen eller om det är overkill?
Om inte skenorna är av typen som frikopplar sidorna från varandra är det inte bara dumt utan direkt kontraproduktivt.

T
OK, om du har valt att köra 95-reglar och inte saxa dem så skulle iaf inte jag ställa dem dikt an mot väggen utan hålla ngn centimeter emellan och då inte sätta skruv i väggen heller utan bara korta skruv i takskenan.

Tack för svaren!

Väggen kommer sättas någon cm ut från befintlig vägg.

Upptäckte att min BRF har en inre fond där det ligger lite pengar så funderar på att anlita en snickare för att veta att det blir bra gjort.

Funderar på om jag är okunnig eller om jag har stött på Sveriges dyraste snickare. Dom räknar med att det tar 2 heldagar för 2 gubbar att regla upp en 5.4m lång vägg, isolera, sätta dubbelgips och kanske spackla en omgång (om dom hann med). Är det en rimlig tidsåtgång för två rutinerade snickare tycker ni?

Nej den väggen bygger man på en förmiddag ensam. Du ska absolut inte fästa den nya väggen i den befintliga. Man behöver inte fästa reglarna i skenorna överhuvudtaget utan det görs enbart för att dom skall stå kvar tills man monterat gipset.

T
Tack för svaren!

Väggen kommer sättas någon cm ut från befintlig vägg.

Upptäckte att min BRF har en inre fond där det ligger lite pengar så funderar på att anlita en snickare för att veta att det blir bra gjort.

Funderar på om jag är okunnig eller om jag har stött på Sveriges dyraste snickare. Dom räknar med att det tar 2 heldagar för 2 gubbar att regla upp en 5.4m lång vägg, isolera, sätta dubbelgips och kanske spackla en omgång (om dom hann med). Är det en rimlig tidsåtgång för två rutinerade snickare tycker ni?
Det låter lite i överkant, även om jag inte tror på en förmiddag ensam...
Om de vet förutsättningar och bara ska hämta material (vet inte vad du redan köpt) och sen ska sätta upp väggen så borde de verkligen inte behöva mer än en dag på två man och då tycker iaf jag att de ska ha hunnit spackla väggen ordentligt en gång.

Tack för inputen!

Jag avbokade dom som sade att det skulle ta två heldagar för två personer. Hade hemma en annan snickare som kollade på väggen nu, han löser det på en dag själv nästa vecka. Då ska dock sägas att jag har allt material hemma redan. Att det kan skilja så otroligt mycket mellan olika snickare...

Snickarna från gårdagen pratade dock om att dom även ville sätta reglar horisontellt mellan dom stående reglarna medan snickaren från idag sa att han aldrig sett det. I inget av klippen jag kollat på på Youtube har dom satt horisontella reglar så chansar på att det blir bra med bara stående reglar.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Väggen är nu på plats och jag har spacklat 2 lager, ett frågetecken har dock dykt upp.

I kanterna där gipset möter betongväggen är det en lite skarv, hur hade ni gjort där?

Väggen är nu på plats och jag har spacklat 2 lager, ett frågetecken har dock dykt upp.

I kanterna där gipset möter betongväggen är det en lite skarv, hur hade ni gjort där?
Mjukfog

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.