Byggahus.se

Dum fråga om centrumavstånd reglar

1. G
    Medlem · Stockholms län · 63 inlägg

Glad Amatör 76

Medlem
    Har en förmodligen ganska dum fråga om centrumavstånd (cc) mellan reglar vid väggbygge:

Jag vet ju att t.ex. cc 30 innebär att det generellt ska vara 30cm från mitten på en regel till mitten på nästa regel. Min fråga gäller om detta även gäller avståendet mellan den första och den andra regeln så att säga. Det verkar ju självklart att det borde vara så men är det verkligen det man praktiskt sett vill ha så att säga?

Min tanke är mest att om man håller på cc 30 mellan alla reglar och ska sedan sätta på t.ex. en 90cm bred gipsskiva på reglarna så kommer ju skivan precis missa fjärde regeln när man ju egentligen vill kunna täcka halva den regeln för att förankra skivan där. Bifogar en bild på vad jag menar:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    stupid.png

I alt1 så följer man alltså cc 30 även I första-andra regeln och då missar man ju som sagt fjärde regeln och kommer tvingas att börja med en kapad skiva. Kör man enligt alt2 så kan man börja med en hel skiva och ändå köra på och påbörja nästa skiva halvt in på regel 4.

Själv har jag nog oftast kört enligt alt2 men vad brukar man göra och vad förväntar sig hantverkare som eventuellt ska fortsätta byggen man påbörjat?

• Laddar…
  2. tttomten
    Renoverare · 2 870 inlägg
    2

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 354 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Börja första skivan vid mitten på första regeln, så stämmer det.
    Vid första regeln följer ju ändå en annan väggdel, som det skall anpassas efter, eller hur?

4. A
    Medlem · Vetlanda · 40 inlägg

Andreas.zeelo

Medlem
    Annars är det ju brukligt att regla cc45 vid användning av 900-skivor eller cc60 vid användning 120-skivor. Min bild är att de flesta gör så och att man därmed får anpassa skivan.

5. KnockOnWood

Grundstött
    Tja, skall man kakla är det nog vanligt med c-c- 300 mellan reglarna.

6. G

Glad Amatör 76

Medlem
    Tja, fast kanske inte alltid. Om första regeln direkt ansluter till en existerand vägg t.ex. så blir det ju då en 2,25cm springa kvar till väggen. Är det bra?

• Laddar…
  7. G

Glad Amatör 76

Medlem
    Mitt exempel kom just efter regling för kakling därav cc 30. Men även med cc 45 så kvarstår ju egentligen exakt samma fråga, bara med andra mått. Kör man "cc 42,75" mellan första och andra regeln så får man ju en 90-skiva att sluta mitt I tredje regeln, och man "når inte fram till" tredje regeln om man kör cc 45 även mellan första och andra regeln (om man inte som KnockOnWood föreslår förskjuter första skivan 2,25cm förstås)...

8. H
    Bannad · 759 inlägg

Hjulbent

Bannad
    Det blir till att sätta första regeln och mäta in C/C för nästa
    Börja med att sätta en skiva från vänster eller höger, men du ska skära bort spackelfasen , är ett H-E att spackla upp det i ett hörn, då kommer skivan att bli några centimeter smalare och andra regeln mäts in efter det måttet, vid framkomst till nästa vägg blir det vad det blir i mått på skiva, bara mäta

• Laddar…
  9. G

Glad Amatör 76

Medlem
    Så förstår jag dig rätt om jag tolkar ditt svar som att det är cc 30 överallt som gäller och skivorna anpassas på något sätt därefter? (hur det görs inser jag att det finns massa varianter på, är som sagt framförallt just centrumavståndet jag funderar på här) Alltså "Alt1" enligt mina bilder ovan förutom att man på ett eller annat sätt tillpassar den första skivan så att den passar in mot reglarna?

10. H
    Bannad · 759 inlägg

Hjulbent

Bannad
    Är det en vanlig vägg och inget kakel på

11. G

Glad Amatör 76

Medlem
    I just detta fall ska det bli kakel på sedan (jag själv ska inte sätta plyfa/tätskikt/kakel). Men min fråga var väl tänkt även generellt oavsett vilket ytskiskt som ska på. Skiljer det menar du på om jag ska till slut sätta en vanlig innervägg med osb+gips eller om det ska bli en våtrumsvägg?

12. H
    Bannad · 759 inlägg

Hjulbent

Bannad
    Då är det C/C 30 som gäller och dubbel gips 13 mm som sättes omlott med skarvarna, bakom kakel/klinker måste det vara stumt annars spricker fogarna

13. KnockOnWood

Grundstött
    Det beror ju helt och hållet på var/hur första regeln är placerad.
    Lämpligen sätter man den väl så den är fäst vid anslutande väggs regel,
    annars blir det ju sladdrigt byggt.
    Ta och rita upp hur du vill bygga!

14. G

Glad Amatör 76

Medlem
    Aha, du missförstod min fråga tyvärr. Jo, jag vet att det alltså är cc 30 (och alltså inte cc 45 eller 60) som gäller generellt i detta fall. Men om du tittar på min ursprungsfråga så är det ju i både "Alt1" och "Alt2" som jag skissat upp aldrig tal om att ha mer än 30, snarare frågan om just andra regeln verkligen ska sitta så långt ut (eftersom man ju då på något sätt måste anpassa första skivan för att få alla skivskarvar mot en regel, t.ex. börja med lite mer än en halv skiva i första lagret) eller om just första avståndet egentligen blir "cc 27,75" (och jo jag vet att det inte är ett riktigt begepp så att säga) för att på så sätt kunna börja med en hel skiva och ändå få första skarven över en regel.

Har jag rätt i att du alltså förespråkar alt1, med exakt samma centrumavstånd och anpassning av första skivan på något sätt?

15. H
    Bannad · 759 inlägg

Hjulbent

Bannad
    Jepp första skivan blir lite smalare för att få bort spackeldelen, ska du ha kakel på hela väggen så kan skivan vara i full bredd men nästa regel kommer att stå ca någon/ra centimeter längre till vänster om du börjar från vänster eftersom den sitter in i hörnet och inte på centrum av första regel. Därefter blir det C(C mått , 90 skiva är C/C 30

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.