Hej alla.

Jag ska lägga igen en gammal smörjgrop. Jag försöker hitta hur mycket en regel 70x70 kan bära. Min tanke var att lägga reglar med CC600 och rejäla (45x220)bräder ovanför. Gropen är bred. Ca1500mm med ca 100mm på var sida att stötta konstruktionen på. Så fria spannet är ca 1300mm. Frågan är kommer det hålla att köra in en bil på? Eller ska men lägga reglar med tätare intervall?

Anledningen till att jag vill ha 70+45 är att från golvet till en klack i gropen är det ca115mm. Och jag vill nu inte ha för klena längsgående brädor som knäcks mellan reglarna av däcken. Men jag vill ju samtidigt ha tillräckligt med bärkraft i reglar.

Jag behärskar inte ”Nm pär tvärtum över grader i vinkel” som hållfasthetslärans tabeller visar. Jag är heller inget snickarproffs så var snäll och använd lätt svenska.

Du kan ju stötta med regel från golvet imitten av gropen, då blir det typ cc 70.

D Dilato skrev:
Du kan ju stötta med regel från golvet imitten av gropen, då blir det typ cc 70.
Tanken är att använda utrymmet som förvaring. Då blir det inget bra att ha stöttor. Men jo. Det går

Vet du att gropen håller torrt? Bara en heads up, så du inte ställer saker som inte tål fukt där och det visar sig bli vattenfyllt?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet du att gropen håller torrt? Bara en heads up, så du inte ställer saker som inte tål fukt där och det visar sig bli vattenfyllt?
Jo då! Den är torr som fnöske!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.