Hej. Jag ska öppna upp en vägg. Det är ca 2 lpm som ska öppnas upp. Lite mer eller mindre beroende på reglars position. Det är ca 45/60cm cc mellan reglar i mitt hus från -68. Detta är en hjärtevägg misstänker jag. Det löper två parallella hjärteväggar i större delen av huset och just där jag ska öppna upp. Huvudkroppen av mitt hus är 15x8 m. Dessa parallella väggar löper ungefär 7-8 lpm. Slutligen är det en hjärtevägg som delar av kök och vardagsrum.
Min fråga är. Hur ska jag veta vilken dimension på balk/reglar som ska stötta upp denna öppning. Jag har ett sadeltak. 15 graders lutning. Det är nånstans mellan 80-100 cm mellan takstolarna.
Min tanke var att limma/skruva ihop två st 45x195(eller 45x170)som ligger över en (eller två st ihoplimmade/skruvade) 45x70/45×95 stående reglar. Alternativt köpa en linträbalk i lämplig dimension.
Har byggt friggebodar förr. Och renoverat tak på garage och friggor. Brukar alltid överdimensionerade takstolar o bärande reglar för säkerhetsskull. Men då snackar vi ytor på 10-20 kvm. Nu snackar vi om mitt hus och hjärteväggar. Så vill gärna få lite input innan jag startar. Jag kan lägga upp bilder och planskiss med.