Hej,

Kan man enkelt fixa så att bakdelen av alla trappsteg tas bort för att släppa igenom ljus?

Jag vill att man kan se igenom mellan trappans trappsteg.

Vår är gammal, stängd, och alla modernare är mer luftiga.

Är det något man gör själv lr bör man anlita firma?

Pluspoäng om ni kan ge mig priser.

R
Det du behöver tänka på är barnsäkerheten att det Max får vara 10cm mellan planstegen man ska unvika mått om 11-23cm för att barn kan fastna med huvudet…
Tyvärr ingett svar om pris…

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag har en källartrapp som var stängd med spånskivebitar, och sedan hade det lagts plastmatta på.
Så där var det var ju hyggligt lätt att bara slita bort mattan och banka loss dessa med en hammare för att få det luftigt.
Gjort på en eftermiddag.

Men jag antar att din trapp är mer byggt som en stängd enhet?
Har du några bilder på den?

Ska försöka fixa bild.

Men har bakdelen någon bärande funktion?

Samt är det någon som har en mer detaljerad beskrivning hur det sitter och vad man bör göra?

T
Skalman9 Skalman9 skrev:
Ska försöka fixa bild.

Men har bakdelen någon bärande funktion?

Samt är det någon som har en mer detaljerad beskrivning hur det sitter och vad man bör göra?
Det är svårt att svara på, den kan vara en del av den bärande konstruktionen om planstegen är tunna. Det kan också uppstå knarr där planstegen går in i vangerna om sättstegen tas bort.

Om du vill ha hjälp med hur det hänger ihop eller om du kan ta bort sättstegen så är bilder nog en förutsättning.
Sen är det det där med säkerhet och 10 cm kraven... Öppna trappor har ju ofta en extra bit under planstegen för att minska hålet, vilket även kan stabilisera planstegen men ändå ge mer ljusgenomsläpp.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Inomhus hörn vägg, vitmålad, med synliga skarvar och ojämnheter, räcke syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med slitna kantlister, grått golv, krämfärgad vägg. Behov av reparation eller underhåll.
Skapa konto
Inomhustrappa med vita väggar, grå mattbelagda steg, och mörkt räcke mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

Här är lite bilder.
L-formad trappa är det alltså.

Är bakdelen bärande?

Mätte även att varje trappsteg är ca 13.5cm från steget till underdel steget ovan.

Det är vitmålat men man ser lite spikhuvud mm.

Samt vad är det för material på steget, är det ek?
(tänker så det går att få snyggt eller om man ska lägga matta på.)

Unikt namn
Jag hade försökt få bort ett bakstycke lite försiktigt för att undersöka. Kanske bakstycket på steget längst ner där det inte syns så mycket om det blir sprickor i färg m.m.

Finns det någon expert som har gjort liknande som kan svara?

Ingen?

T
Det kanske inte är någon som anser sig vara expert eller någon som har gjort exakt det här. Du har fått några förslag på hur du ska gå vidare och undersöka möjligheterna att ta bort sättstegen.
Du kan antingen prova och se eller vänta på att någon som anser sig vara expert eller har gjort det förut kommer in, ser din fråga och bestämmer sig för att svara.

Lycka till!

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
R
Anledningen att man inte säger så mycket är att man kan aldrig veta om det blir snyggt o bra med att riva sättstegen samt hur ser planstegen ut efter att du tar bort mattan..
Utan det är ett risktagande som du behöver ta..

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Då får jag ringa en trapp-firma eller nåt.

Jag skulle behöva veta att det inte är bärighet innan jag river. Skivorna på baksida är väl ca 1cm tjocka.

Så får vi se om någon på forumet här kan detta och gjort något liknande, och orkar svara :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.