Hej,
Kan man enkelt fixa så att bakdelen av alla trappsteg tas bort för att släppa igenom ljus?
Jag vill att man kan se igenom mellan trappans trappsteg.
Vår är gammal, stängd, och alla modernare är mer luftiga.
Är det något man gör själv lr bör man anlita firma?
Pluspoäng om ni kan ge mig priser.
Kan man enkelt fixa så att bakdelen av alla trappsteg tas bort för att släppa igenom ljus?
Jag vill att man kan se igenom mellan trappans trappsteg.
Vår är gammal, stängd, och alla modernare är mer luftiga.
Är det något man gör själv lr bör man anlita firma?
Pluspoäng om ni kan ge mig priser.
Jag har en källartrapp som var stängd med spånskivebitar, och sedan hade det lagts plastmatta på.
Så där var det var ju hyggligt lätt att bara slita bort mattan och banka loss dessa med en hammare för att få det luftigt.
Gjort på en eftermiddag.
Men jag antar att din trapp är mer byggt som en stängd enhet?
Har du några bilder på den?
Så där var det var ju hyggligt lätt att bara slita bort mattan och banka loss dessa med en hammare för att få det luftigt.
Gjort på en eftermiddag.
Men jag antar att din trapp är mer byggt som en stängd enhet?
Har du några bilder på den?
Det är svårt att svara på, den kan vara en del av den bärande konstruktionen om planstegen är tunna. Det kan också uppstå knarr där planstegen går in i vangerna om sättstegen tas bort.Skalman9 skrev:
Om du vill ha hjälp med hur det hänger ihop eller om du kan ta bort sättstegen så är bilder nog en förutsättning.
Sen är det det där med säkerhet och 10 cm kraven... Öppna trappor har ju ofta en extra bit under planstegen för att minska hålet, vilket även kan stabilisera planstegen men ändå ge mer ljusgenomsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är lite bilder.
L-formad trappa är det alltså.
Är bakdelen bärande?
Mätte även att varje trappsteg är ca 13.5cm från steget till underdel steget ovan.
Det är vitmålat men man ser lite spikhuvud mm.
Samt vad är det för material på steget, är det ek?
(tänker så det går att få snyggt eller om man ska lägga matta på.)
Det kanske inte är någon som anser sig vara expert eller någon som har gjort exakt det här. Du har fått några förslag på hur du ska gå vidare och undersöka möjligheterna att ta bort sättstegen.
Du kan antingen prova och se eller vänta på att någon som anser sig vara expert eller har gjort det förut kommer in, ser din fråga och bestämmer sig för att svara.
Lycka till!
Du kan antingen prova och se eller vänta på att någon som anser sig vara expert eller har gjort det förut kommer in, ser din fråga och bestämmer sig för att svara.
Lycka till!
Anledningen att man inte säger så mycket är att man kan aldrig veta om det blir snyggt o bra med att riva sättstegen samt hur ser planstegen ut efter att du tar bort mattan..
Utan det är ett risktagande som du behöver ta..
Utan det är ett risktagande som du behöver ta..
Då får jag ringa en trapp-firma eller nåt.
Jag skulle behöva veta att det inte är bärighet innan jag river. Skivorna på baksida är väl ca 1cm tjocka.
Så får vi se om någon på forumet här kan detta och gjort något liknande, och orkar svara
Jag skulle behöva veta att det inte är bärighet innan jag river. Skivorna på baksida är väl ca 1cm tjocka.
Så får vi se om någon på forumet här kan detta och gjort något liknande, och orkar svara