Jag har denna bedårande vägg i källaren:
Vägg med flagnande färg, smuts, rör och en elektrisk enhet. Slitet och möjligen fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den inte rar? :)

Jag ska putsa om och måla den, tänkte jag, men är osäker på om det går att putsa på befintligt underlag. Jag kan knackat bort den puts som är uppenbart lös. Resten sitter någorlunda, så det vore väl enklast om den kunde få sitta kvar. Dock vet jag inte vad den är målad med för färg och om det går att putsa på den. Den verkar inte suga något vidare - om jag sprutar vatten på den rinner det bara av - så kanske någon plastfärg? I så fall funkar det inte så bra med kalkputs, gissar jag? Kanske blir jag således tvungen att knacka ner all puts och göra om från grunden. Alternativt bara spackla hålen och måla över hela rasket med annan plastfärg? Det är en innervägg i källaren.

Om du inte har uppenbara bomljud när du knackar på yta utan putsen sitter kvar och inga uppenbara problem med att färgen som den nu är målad med är för tät så ser det väl ut att vara en bra kandidat för att bara putsa/spackla igen skadorna. Om du har risk för tillskjutande markfukt kanske gipsputs går bort även om den är underbart enkel att jobba med. Ett cementbaserat putsbruk är nog att rekommendera eller en cementbaserad spackel tex CM 850.

Måla absolut inte om väggen med någon vanlig plastfärg. En flaga färg till en professional färgfirma kan ibland räcka för att förstå vad den är målad med. I en liknande situation använde jag själv beckers mineral sockelfärg med gott resultat både givet fuktvandring och avtorkbarhet

P
AJ82 AJ82 skrev:
Jag har denna bedårande vägg i källaren:
[bild]

Är den inte rar? :)

Jag ska putsa om och måla den, tänkte jag, men är osäker på om det går att putsa på befintligt underlag. Jag kan knackat bort den puts som är uppenbart lös. Resten sitter någorlunda, så det vore väl enklast om den kunde få sitta kvar. Dock vet jag inte vad den är målad med för färg och om det går att putsa på den. Den verkar inte suga något vidare - om jag sprutar vatten på den rinner det bara av - så kanske någon plastfärg? I så fall funkar det inte så bra med kalkputs, gissar jag? Kanske blir jag således tvungen att knacka ner all puts och göra om från grunden. Alternativt bara spackla hålen och måla över hela rasket med annan plastfärg? Det är en innervägg i källaren.
Allt som är löst måste bort, får du loss någon färgflaga? Så kan du testa i elda på den brinner den så är det någon form av plastfärg..
Är det plastfärg så hade jag slipat bort alt och målat med en diffusions öppen färg som tex. Silikatfärg.. annars om du fortsätter att måla med tät färg som plastfärger så kommer du få samma problem igen..

Kalkbruket som faller av är tort som fnöske, så jag undrar om fukt verkligen är problemet. Putsen har nog suttit där sedan 50-talet eller något, så det kanske inte helt oväntat att den har gjort sitt. Kanske lika bra att knacka ner alltihop när jag ändå håller på.

Undertiden gav jag mig på att försöka laga några hål i putsen på en annan vägg. Den är definitivt putsad med kalk, så jag använder kalkbruk. Det är dock extremt svårjobbat så jag undrar om jag gör något fel. Det är väldigt svårt att få putsen att fästa på ytan. Om jag försöker slå på den stänker den åt alla möjliga håll, och drar jag på den med bräda fastnar den halvdant runt kanterna på lagningen. Att försöka filta efteråt resulterar bara i att den smular sönder och faller av. Helt omöjligt att få till en jämn yta :(

P
Förvattnar du ytorna innan påslagning?

• Gilla
AJ82
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Förvattnar du ytorna innan påslagning?
Absolut

P
Rätt konsistens på bruket är också en bra förutsättning, sedan lägger du på mer bruk än omgivande anslutning för att sedan skura av när det har torkat lämpligt länge..vad är det för bruk?

Redigerat av moderator:
P
AJ82 AJ82 skrev:
Detta: [länk]
Gäller o blanda tillräckligt länge..

• Gilla
AJ82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.