B
_boriz: Ser inte hur jag kan editera min första post så jag skriver ett svar: Vill förtydliga att det sitter två masonitbalkar i dörröppningen då det är en per sektion. Så min min värld, om jag sätter en (eller t.o.m. två) 45x170 reglar som tar båda balkarna borde stödet bli mer än tillräckligt. Hittade i appen Lathunden att lättbalkar av typen H200 klarar av en fri längd på 1,66m (om
1 svar · 2,1k läst
·
J
Jsel: @Chabo73 Ska bygga exakt samma sak på vårt trall runt poolen och är nyfiken på hur det blev. Har du några bilder och info om hur du gjorde? Också nyfiken vad för låda du sänkt ner. Jag har helt enkelt byggt ett fack urgrävt i marken under, av regler så det också dränerar.
9 svar · 5,7k läst
N
neo11: Ingen anledning alls, annat än att A46 är det.
12 svar · 3,7k läst
·
Z
zingo: [citat] Tack. Tänkte också på takstolsstege men tänkte att det blir knepigt att få dit shingeln utan att flytta runt stegen
3 svar · 1,2k läst
S
Simon M Andersson: Hehe ne det kommer nog inte hända
2 svar · 860 läst
P
PatrikBL: [citat] Troligtvis är det för att ta hand om ytvattnet, vattentrycket längre ner påverkas inte jättemycket av den där lösningen med en väldigt kort länkplatta strax under marknivån. Kan vara värt att ta reda på om det finns dränering längre ner. Har du problem med fukt där nere? Färg på väggar som flagnar? Det är ett tecken på att betongväggen under mark är fuktmättad. En
3 svar · 756 läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Och den väggen kan tas bort med exempelvis en järnbalk eller limträbalk och en avlastande stolpe nära mitten. Priset avgör resultatet/storleken på balken. Min bottenvåning har asymmetrisk mellanvägg, det går om man har lite kraftigare bjälkar än om man sätter mellanväggen på mitten. Mellanvåningen har ingen mellanvägg alls, men då är golvet också tjockt (fackverk i
12 svar · 2,3k läst
·
L
Lund: [citat] Jag valde främst av estetiska skäl att köra 28x70 och det har klarat sig fint över vintern. Tyvärr inte svar på din fråga 😀
8 svar · 3,9k läst
J
Jimman811: Är de någon här i forumet som har en hörnspiraltrappa hemma?
0 svar · 576 läst
RoTe
RoTe: Har du verkligen tittat i garderoben? Alla mina satt med betongskruv från insidan.
4 svar · 1,9k läst
·
surris
surris: [citat] Behövs ingen isolering om ni inte vill isolera pga ljud från övervåningen. Ingen plast.
3 svar · 1,2k läst
2
2Bygg: Frågan gäller: Är Plasttunna (håliga) godkänd som Dagvattenkasett / Dagvattenbrunn ? Kolla gärna på bilden. Tacksam
0 svar · 999 läst
·
T
Tariax: [citat] Okej. Förstod inte riktigt vad du menade med "rund" bara.
9 svar · 1,8k läst
useless
useless: Enklast är att du slår av värmepumpen och drar ur stickpropen ur vägguttaget. Sen lossar du den bruna inringade tråden, stoppar i stickproppen och slår på värmepumpen igen. [bild]
12 svar · 1,4k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det behöver väl egentligen inte vara så kraftigt byggt? Att hindra klättrande när den lilla huliganen är vaken är väl inte huvudsyftet? Det viktigaste är att det är något som tar emot om 4-åringen rör sig mycket i sömnen och riskerar att trilla i golvet. Då räcker det med just något som håller emot, om den lilla älsklingen rullar för nära sängkanten.
17 svar · 6,5k läst
·
B
bjornlof: All right, har aldrig jobbat med murbruk men känns som att det skulle vara svårt att få det snyggt! Just med tanke på att träväggen sticker ut en bit.
2 svar · 2,0k läst
·
4
40talshuset: Kan ju uppdatera tråden med att vi i slutändan satte in en 90x270 limträbalk under 95x95-balken och bytte ut befintliga stolpar som höll gamla balken mot kortare så vi fick in limträbalken. Givetvis med uppstämpat tak. Gick utmärkt eftersom vi har så högt i tak och rummet på övervåningen slutade svikta helt. I rummet ovanpå körde vi även med skruvlimmat golvspån vilket i sig ju
24 svar · 3,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Dubbelhäftande tejp mot golvet är nog rätt vanligt när man sätter upp en mellanvägg ovanpå ett parkettgolv. Lättare att få bort tejpresterna än limresterna den dagen väggen ska bort?
8 svar · 1,3k läst
·
K
kurlakarl: Bygger ett uppvärmt förråd av en carport och är pulpettak 15 grader lutning. Har utformat det så att luftspalten under ytterpanelen kommunicerar både på nocksidan och takfotsidan. Vet inte hur man annars skulle löst ventilationen för takets luftspalt, vill inte ha några ventiler eller liknande i nocken för där är inget taköverhäng och ett ganska utsatt väderstreck och vinden får
0 svar · 1,1k läst
S
Svanteman: Om du redan gjort massa hål du ska laga kan du väl lika gärna skära upp en del av väggen och titta in för att se vad du har att jobba med. Räcker säkert med 10x10cm så kommer man åt att känna sig för. Annars gör ett större hål och lägg in plyfaremsor där du vill skruva tv'n.
1 svar · 1,1k läst
J
Josth: Platonmatta och undertrycksventilation gör att det absolut låter som att det huset har blivit åtgärdat på senare år. Om det ändå skulle finnas kvar tryckimpregnerade syllar så tar undertrycksventilationen effektivt bort eventuell lukt som kan förekomma underifrån och fukt som kan orsaka problem ventileras bort. Men ska emellanåt kontrollera att undertrycksventilationen fungerar som
1 svar · 1,4k läst
R
Robertr81: [citat] Tack! Jag testar
6 svar · 1,0k läst
·
J
jamaica: Blev såhär Rätt nöjd. Använde endast material & inpregnering jag hade hemma. Tack för tipsen. Var rätt jobbigt att såga ut den sidan som är tunnare. Körde sticksåg & fejn
21 svar · 6,7k läst
·
M
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det finns ingen anledning att ha skivor emellan..
3 svar · 1,4k läst
·
K
kniv: [citat] Polykarbonat
2 svar · 1,3k läst
K
KanoldsG
KanoldsG: [citat] Ja, man gör väl det. Fönstret kom förresten 2 meter in på väggen, så då blir det bara tre reglar på den biten innan fönstret. Tänkte om det fanns ett egenvärde i att sätta dem lite tätare då för att det inte skulle bli för få reglar?
2 svar · 938 läst
B
btc999: Hej, Tar tacksamt in tips och råd om hur vi ska tänka kring dessa syllar i källaren. Hus byggt 1958. Allt organiskt är nu utrivet i källaren men dessa? Källarlukten består och dränering ska göras i år. Avfuktaren står på dygnet runt och har hjälpt lite i alla fall. Anticimex? Tips på bra hantverkare i Gbg? Göra själv?
0 svar · 851 läst
·
M
mvs: Efter många turer har det landat i att vi måste gjuta nya innerväggar innanför befintliga innerväggar (dvs ett hus i huset) om vi bestämmer oss för att göra nya bjälklag. Det är tvingande lag och vi kommer inte runt det. Med nya innerväggar skulle vi förlora cirka 15% golvyta vilket vi inte är intresserade av, så vi kommer behålla befintliga bjälklag för att slippa gjuta nya
109 svar · 23,2k läst
·
K
krambriw: Jag byggde för mer än 30 år sedan halvcirkel formade trappor med tre steg av små betongstenar (Rustik från St Eriks). Stenarna var egentligen avsedda som markstenar där man önskade cirkulära mönster. Hade också problem med fogarna och underliggande bruk som sprack/frostspränges efter några vintrar. Men för sådär 10 år sedan satte jag om några yttre rader som sprängts loss och
11 svar · 11,2k läst
·
N
neo11: Ja, där ser jag inga problem. Ser dock problem med takhöjd.
4 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.