Själva huset är ett timmerhus med krypgrund. Utbyggnaden i sig är nyare, men vet inte när den gjordes och har inte några ritningar på hur armering och sådant är gjort. Ovandelen på tillbyggnaden är idag en inglasad altan. Under altanen finns det idag källare som endast kan nås utifrån.

Källaren är inte uppvärmd och en del fukt förekommer. På en liten del av golvet finns det lite vatten stående, men det är inte mycket. Det luktar lite instängt, fast det kanske man kan försöka ventilera bort. Dräneringen runt huset kommer göras om framöver. Betongbjälklaget i tillbyggnaden är ungefär 20 cm tjock. Källarväggarna är murade block. Inne i källaren finns det smalare murade väggar som jag förmodar är bärande.

Idag är tankarna att bygga ut huset genom att ta till vara på betongplattans altanyta.
Finns det några risker för fukt om man väljer att lägga isolering ovanpå plattan och sedan göra om detta till bostad?

Finns det andra bra tankar och idéer om materialval eller tillvägagångssätt tar jag gärna emot dessa.

Infogar en enkel bil på hur det ungefär ser ut.
Schematisk illustration av ett timmerhus med källare och tillbyggnad av altan markerad med ett tjocklek på 20 cm betongbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har några goda tankar och idéer?

N
Skulle säga nej om fukt.
Men enligt ritning måste du ju sänka garageplattan.

N neo11 skrev:
Skulle säga nej om fukt.
Men enligt ritning måste du ju sänka garageplattan.
Plattan över källarplanet är något högre än golvet i huset. Det blir en liten nivåskillnad där.

Det jag funderar över är att man kommer göra altanplattan uppvärmd, men eftersom det inte finns någon direktkontakt med markfukt lär fukt inte bli problematiskt?

N
Ja, där ser jag inga problem. Ser dock problem med takhöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.