D Dublin skrev:
Här tror jag det är bra att läsa på ordentligt. Det är lurigt med kalla källare och varm, fuktig uteluft. Lagom ventilation i kombination lämplig avfuktning är nog melodin men det verkar inte alltid enkelt att få till en bra lösning.
Du har rätt, min erfarenhet är också att det är lurigt. Jag är dock inte jätteorolig då vår källare redan är betydligt bättre än många andras, men det skulle så klart vara bra om man kan använda den till förvaring utan att vara orolig för att saker rostar eller möglar. Vi planerar som sagt ett ventilationssystem (Aereco V4A) för hela huset, inkl. källarplan. Om vi sedan märker att det inte räcker så kommer vi ha en färdig anslutning för att lätt kunna installera a/c i källaren som då kan slås på vid behov och avfukta.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
M mvs skrev:
Inlägg #80

[bild]
Fick ett tråkigt besked från arkitekten idag. Byggnadsingenjören har räknat på vårt förslag om träbjälklag enligt ovan, men är inte villig att godkänna en sådan lösning. Han vill ha "ett hus innanför huset", dvs 23cm gjutning mot befintlig innervägg. Jag har själv mycket svårt att förstå varför detta skulle vara nödvändigt.

Förslaget som vi arbetade fram efter en massa bra idéer och input från er var ju tre stål-/betongstolpar (rött och lila nedan) jämt fördelade längs vardera långsida. Sedan längsgående bjälkar (gult nedan) ovanpå dessa tre stål-/betongstolpar och därefter träbjälklag (blått nedan). Så här:

Arkitektonisk ritning med möblering, måttangivelser och rumsspecifikationer för en byggnad eller inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man har ju sett hur många hus som helst som byggts på detta vis.

Sedan vet vi ju också att västra källarväggen har problem med fukt från yttertrappan och det känns viktigt att hålla koll på det efter saneringen. Att då gjuta ytterligare en innervägg kloss på en problemvägg känns ju onekligen väldigt riskabelt.

Sorry, känner mig allmänt grinig och uppgiven idag. Behöver nog några dagar att smälta allt detta 😞

• Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M mvs skrev:
Fick ett tråkigt besked från arkitekten idag. Byggnadsingenjören har räknat på vårt förslag om träbjälklag enligt ovan, men är inte villig att godkänna en sådan lösning. Han vill ha "ett hus innanför huset", dvs 23cm gjutning mot befintlig innervägg. Jag har själv mycket svårt att förstå varför detta skulle vara nödvändigt.

Förslaget som vi arbetade fram efter en massa bra idéer och input från er var ju tre stål-/betongstolpar (rött och lila nedan) jämt fördelade längs vardera långsida. Sedan längsgående bjälkar (gult nedan) ovanpå dessa tre stål-/betongstolpar och därefter träbjälklag (blått nedan). Så här:

[bild]

Man har ju sett hur många hus som helst som byggts på detta vis.

Sedan vet vi ju också att västra källarväggen har problem med fukt från yttertrappan och det känns viktigt att hålla koll på det efter saneringen. Att då gjuta ytterligare en innervägg kloss på en problemvägg känns ju onekligen väldigt riskabelt.

Sorry, känner mig allmänt grinig och uppgiven idag. Behöver nog några dagar att smälta allt detta 😞
Mitt tidigare inlägg om erfarenheter från 4 års byggprojekt i Kroatien om den omfatande korruption
som förekommer ,j ag känner igen turerna.
Vill du komma i mål måste Du svälja sidokostnader med instoppade kontanter i en chokladkartong och trevliga restaurangbesök
mvh Åke

Å Åke Lindgren skrev:
Mitt tidigare inlägg om erfarenheter från 4 års byggprojekt i Kroatien om den omfatande korruption
som förekommer ,j ag känner igen turerna.
Vill du komma i mål måste Du svälja sidokostnader med instoppade kontanter i en chokladkartong och trevliga restaurangbesök
mvh Åke
Det är inte alls den känslan vi får. Processen har visserligen varit långsam, men allt har kännts korrekt under resans gång. Inga indikationer alls på att man vill ha mutor eller liknande. Enligt arkitekten är det en fråga om ren övertygelse hos byggnadsingenjören i detta fall och när jag läser mellan raderna även väldigt mycket en attityd av att "vi har alltid gjort så, så därför gör vi så".

Här är det arkitekten som betalar byggnadsingenjören och sedan debiterar arkitekten oss för hela projektet (fast pris som avtalats innan). Jag ska föreslå att vi anlitar vår egen byggnadsingenjör som jag kan prata med direkt och sedan får han/hon ta kontakt med arkitekten när vi har en bättre lösning. Jag hoppas finna någon som är lite mer lösningsfokuserad och som är öppen för olika idéer.

Och skulle det mot all förmodan inte funka, så har jag en idé om hur vi kan göra ett intressant projekt utan att behöva göra nya våningsplan/bjälklag. Men det blir i så fall en senare fråga...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Efter många turer har det landat i att vi måste gjuta nya innerväggar innanför befintliga innerväggar (dvs ett hus i huset) om vi bestämmer oss för att göra nya bjälklag. Det är tvingande lag och vi kommer inte runt det. Med nya innerväggar skulle vi förlora cirka 15% golvyta vilket vi inte är intresserade av, så vi kommer behålla befintliga bjälklag för att slippa gjuta nya innerväggar. Mer information om detta i inlägg #40 här: https://www.byggahus.se/forum/threa...renoveringsprojekt.509243/page-3#post-5678636

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.