A
AndersS: Ser mera ut som rester av impregnering som torkat. Det försvinner med regnet.
1 svar · 990 läst
·
A
Alkej0ne: Hej! Ska riva ut golvet i mitt sutteränghus (byggt 1970)pga dålig lukt. Halva nedervåningen har gjuten platta med klinker. Andra halvan har träbjälkar mot betongen vilket skapar den dåliga lukten Vattenburen golvvärme ska in i huset eftersom allt ändå ska öppnas upp. Men vilken lösning rekommenderas till golvet? Ventilerat golvsystem? Gjuta upp med epsbetong? Annat?
0 svar · 679 läst
Hubbe73
Hubbe73: Du behöver inte oroa dig över bärigheten i den där konstruktionen. C4 ytbehandlingen är bra nog för ditt montage. Det som kan hända över tid är att du får lite rostfärgade skruvskallar om du bor väldigt kustnära så saltfuktig luft hela tiden blåser in på konstruktionen. Men själva skruven är ju till största delen nerskruvad i virket och då kommer inte saltvattnet åt på samma
10 svar · 7,2k läst
·
FreQa
FreQa: [citat] Bra tanke där med men jag ska sätta in en modern dörr. Den som är på bild ska troligen ställas upp. Att göra dörrhålet större går inte för då bryter jag den så viktiga delen på en timrade byggnad nämligen att nedre och övre varvet måste vara hela annars faller den ihop.
9 svar · 1,7k läst
·
T
Tage97: [citat] Hej! Är i samma sits som dig. Hur gjorde du till slut? 😊
25 svar · 12,5k läst
·
N
Newbuild: När jag tänker efter nu så körde vi med slippapper, vid närmre eftertanke så förstår jag att en diamantslip hade varit vettigare. Tack för inputen, eventuellt gör jag så istället.
6 svar · 2,4k läst
Casaloco
Casaloco: Är det erge-bjälklag du tänker på? Annars är den generella termen bjälklagskassett
1 svar · 832 läst
joeyTribbiani
joeyTribbiani: [citat] Det funkar faktiskt. Men det gäller ju mot vägg av trä eller spånplatta.
4 svar · 2,7k läst
·
M
Mialainen: Hej! Jag ska bygga en garderobsförvsring likt denna i hallen. Jag har köpt köksstommar från Ikea-metod samt upphängningsskenor men inga fötter till skåpen då de var för höga för att få plats. Så min tanke är att vi ska göra en egen grund för detta och vi är inte så händiga så jag tänkte be om tips för att få till det bra? min tanke är att bygga någon grund med en regel
0 svar · 3,4k läst
·
L
Lechuza: [citat] Jag har gjort samma hemma. Tog golvpapp, tejpa upp den på väggen. Måttade först in den så den va tejpad rakt på väggen. Sedan skar jag längst med trappan och fick ut vinkeln och la sedan pappen på gipsskivan. Kanske lättare med wellpapp imed den e lite styvare men kanske svårare också att få till vinkeln att skära. Med pappen kan du bara låta lite hänga över och skära av
4 svar · 2,3k läst
·
Jenny B
Jenny B: [citat] Bult ner i betongsockeln? Ajaj kommer inte gå hos mig, den är gjuten på en massa sten..
8 svar · 9,1k läst
·
A
Andy82: [citat] Nej tyvärr hittar jag ingen mer information om takstolarna. Det enda som jag har hittat om takstolarna är det utkastet av jag postade ovan, dvs att det ska vara fribärande fackverkstol
10 svar · 1,2k läst
·
O
Olof Olofsson1: Ja tänkt ta bort masoniten med för det är massa lim rester på det. Sen lägga på nytt golv det är råspontat golv under
10 svar · 1,4k läst
·
V
Villa1949: [citat] Fortfarande inga problem alls efter några år.
22 svar · 5,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ozon hjälper för att ta bort ytliga föroreningar och lukt. Är det ngt mer fundamentalt så kommer lukten krypa fram igen efter ett tag
44 svar · 14,4k läst
·
S
Skånepåg: Tack för tipsen med dukarna! 😃 Ja, de måste vara mycket med lätthanterade än papp för mitt ändamål! 👍
5 svar · 1,4k läst
D
Anonymiserad 405730: [citat] Det är lättbetongsmurat med armering i, förmodligen inte bärande..
3 svar · 941 läst
·
J
johanosth: Vi delade av ett vardagsrum för ett par år sedan genom att bygga den nya väggen direkt på golvet. Då vi har vattenburen golvvärme i huset så lade vi först en aluminium u-profil på golvet, en regel i den och sen spände vi fast lodräta regler och skruvade i regeln. Väggen är alltså inte skruvad i golvet. Detta eftersom vi inte kan skruva ner i golvet då vi inte vet exakt var
0 svar · 508 läst
G
gaia: nej
1 svar · 1,0k läst
M
magnuslink: Det är tonårssonen som vill kunna ha kompisar i rummet med lite musik och prat senare än resten av familjen önskar. Samt möjlighet att ha ska kunna sova lite längre än övriga familjen ibland, utan att bli störd. Så jag vet inte detta med decibel och annat😊 Ventilationen är självdrag i hus byggt 1972. Vi är på gång att flytta in och planerar nu för lite saker vi vill få ordning
2 svar · 1,6k läst
NEO_AMiGA
NEO_AMiGA: [citat] Aaaah! tack för återkoppling 🙏
10 svar · 6,2k läst
Oldboy
Oldboy: Sätt golvlisterna på normalt sätt och fasa av änden på hörnlisten så att dess tjocklek bättre passar ihop med överkanten på golvsockeln. Det blir kanske inte perfekt, men det blir mindre fult iaf. Hörnkloss kan också fungera.
1 svar · 1,2k läst
A
ArneTW: Nej. Så länge det inte blir för många tätskikt och kondenspunkten hamnar fel ska det inte vara nåt problem.. Det blir bara en luftspalt till. Vill man tilläggsisolera också får man ta hänsyn till tätskikt och kondenspunkt som sagts. /ATW
1 svar · 922 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Jag köpte på hösten för att vara beredd på våren. Lade trallen underst snyggt uppströad och regelvirket ovanpå snyggt uppströat. Sen drog jag ihop paketet med spännband så jag kom åt att efterdra. Toppade med lite reglar och lade plåt på och täckte över allt med pressenning, här måste man ha det rejält luftat och endast se till at det inte ryker in snö. Jag köpte dessutom
12 svar · 5,0k läst
·
S
sinuslinus: Du borde minska ner golvdraget om du isolerar längs ytterväggarna. Ihopsjunken isolering i bjälklaget brukar vara en stor orsak till golvdrag i gamla hus.
8 svar · 1,6k läst
K
Kardan79: Hej! Jag var mitt uppe i att bygga en garderob i hallen, när det slog mig att jag inte riktigt vet vad jag kan göra för att förebygga sprickbildning i hörnen där den nya väggen ansluter mot befintliga väggar. Jag får av förklarliga skäl inte in någon vinkelprofil innanför gipsen på de befintliga väggarna... Tacksam för tips!!!
0 svar · 842 läst
·
raveper
raveper: [citat] Knipsa av den och peta in. Sen byta till en ny.
16 svar · 28,6k läst
Roga1337
Roga1337: …eller i alla ena hålet…eftersom jag skulle dolt ett hål med någon typ av handtag.😉 https://swe.grandado.com/products/nordiska-enkla-dolda-dorrhandtag-rostfritt-stal-infalld-infalld-skap-osynlig-rund-dorrhandtag-dra-hardvara
8 svar · 12,3k läst
·
T
Anonymiserad 405730: Har varit med om på gamla hus med falor som har haft masonit på falorna och sedan läkt och takpannor, kanske är huset ett sådant…
9 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.