Byggmaterial & Byggteknik
doubleH: Har en gammal lekstuga som numera används som förråd. Behöver dock byta några klädselbrädor och då visar det sig vara svårt att få tag på stockpanel i Göteborgsområdet. Produkten har utgått hos de flesta byggvaruhusen och om de har stockpanel så är det fel typ med "dubbel not". Jag behöver modellen med enkel överlappande not enligt bild. [bild] Förstår iofs att det inte byggs
Alexander HB: [bild] Det går ju också att gräva ett dike, och förbinda stolparna med en eller flera tvärslår under marken, och sen fylla igen. Det kan hjälpa till att förhindra att stolparna viker sig inåt. Det kanske också är att överväga att ha flera kortare snedsträvor, så att de får 45 graders lutning. Effekten av snedsträvor avtar desto större nedre vinkeln i triangeln blir.
Testarn: Det finns ju sockelskivor som tål att sitta ute men de kanske spräcker budgeten... De är ju ofta i fibercement så det bör gå bra med en "vanlig" fibercementskiva som målas med lämplig färg. (Silikatfärg?)
Almost0.5acres: [citat] Jajamän, då är jag med. Då får jag flytta ut insektsnät till 45x45 reglarna. Tack för tipset🙏👍🙂
Stefan1972: Jag tycker det inte ser ut som nå asbestrelaterat. Mer nån nyare typ av fibercement skiva typ. Är ju liksom inte ens säkert att de sattes dit 1965 bara för att huset byggdes då.
jonaserik: Då är det en stel skiva och den kommer kanske att klistras dit och ha en avslutningslist i överkant. Det ni måste göra är att få en så jämn yta som möjligt hela vägen, blir det nåon grop så gör det inget. Med n rak bräda som lägges mot väggen så syns det klart hur plan/gropigt den är, den ska även vara lika på loden med hela vägen. ned en stel skiva kan den bli att den inte
Lutte: Jag skulle nöja mig med att låta ändarna stå och suga grundolja i ett dygn för att sedan målas ordentligt. Vid ommålning så skulle jag låta det vara bara, ser man inte änden så behövs det ingen ny färg dit.
jliljeha: Gammal tråd men för eventuella framtida läsare så går det att ta ner även om det är spacklat målat. Man får leta reta på skruvarna med magnet och jobba försiktigt. Sen kan det ju gå snett ändå men jag har gjort det ett flertal gånger. Rev alla innerväggar på ett våningsplan i en BR-lägenhet, sena kvällar och nätter, på så vis för att inte störa grannarna och 90% av
Romuhousu: Ja det får väl bli byte. Hade levt lite i förnekelse och hoppats på att bara täcka över fanskapet med något enkelt, hah. Ponera att vi själva tar bort plåten och ersätter med trätak och takpapp; hur skulle man på bästa sätt täta mellan fasaden och taket? Vika upp takpappen mot väggen, plåtskiva över. skruva fast och täta med fog? I det högra hörnet där eternitpanelen går
kashieda: Ska du spara/återanvända något av materialet? Ska du skicka det till återvinning eller köra själv? Jag hade nog plockat ner pannorna först, försiktigt eller inte, sedan invändig gips. Dessa vill du ändå inte blanda in i resten. Isolering? Ta ner och lägg i påsar, glöm inte mask och handskar. Nu borde det bara vara trä och metall kvar, ungefär. Kapa och dra ner. Container för
JSandell: Hej, tack. Har sett alla avsnitt men sk uppdatera mig på just det avsnittet.
Emce1: Tjena! Sen vi glasade in balkongen har vi som förväntat en massa värme på balkongen, det har inte ens blivit sommar och vi toppar på ca 35-40 grader. Misstänker att partycoolern inte trivs i den värmen och kommer säkert inte trivas när sommaren kommer på riktigt.. Nu till min fråga, tänkte bygga in partycoolern för att undvika att solen står på och värmer yttre höljet av coolern
The Tor: Jag satte upp stämpor på både in- och utsidan men det var nog inte nödvändigt. När jag dragit ut all spik som höll balken på plats föll den ut på egen hand. Det låg ingen last på den alls. Jag sågade till en ny, bredare, balk av limträ och satte dit den nya dörren.
Amazonic: Ska bygga ett enkelt altantak med plast tak. Kommer använda 45x45 som läkt,ska dom sticka utanför takreglarna? Hur mkt isåfall? Bärlina mot fasad 45x220 Bärlina på stolparna dubbla 45x220 Stolpar 90x90 limträ med 2st 22x95 utanpå. Takreglar 45x220 [bild]
jonaserik: [citat] Och då ligger den del som är kvar tajt, bra den kan inte flytta sig. Lycka till med resten av bygget.
matthiask: Från vår altan har vi en betongtrappa upp mot en bergsknalle mot en gång som är exponerat och tvättat berg. Trappan har sett bättre dagar och är oskön att gå på barfota. Vill gärna snygga till det. Visionen skulle vara släta betongsteg i en färg som smälter in mot sten och berg bredvid. Finns det tips på hur jag går tillväga, vilka material som är lämpliga? Mina egna tankar är
Plåt-Oskar: [citat] https://sv.m.wiktionary.org/wiki/måla_fan_på_väggen
docboy: Har en betongbro från -64 där det ytan börjat släppa på sidan av bron. Någon som vet vad ytan heter och finns det att få tag på idag så jag kan laga det? [bild]
plåtrickard: [citat] Precis så... dessutom så ska ju varannan ströläkt ligga på takstolar..
Nissens: [citat] Om det inte gör något om det läcker o blir drag så spelar det ingen roll nej.
pentmo: Har en ruttnande stolpe till uterummet, den bär brädor som håller fast rutor. Kan man såga av en del av den och byta ut, fästa i plinten, eller en ny plint kanske? Eller vad är den bästa temporära lösningen för detta enligt er? Tackar ödmjukast för all hjälp :-)
OmpaOmpaa: Hej! Jag är också nyfiken på hur du löste det. Jag är inne på liknande lösning med klinker på en träram i utekök. Är det bäst med ram runt eller skall man limma dom? Körde du med någon fog mellan?
varpan1: [citat] Motorcyklar, service och reparbeten, mancave, förvaring.
Jan_G: [citat] Se svar på 1 resp 2. Du fixar det här, kör på 😎
Charlotte vdL: [citat] Hej! Jag hittade denna länk, jag har samma problem. En unipuu våningssäng, men inte tillräckligt med skruv. Passade de du köpte? Har du kvar några och vill sälja?
NoiseMaker: Man kan säga att mitt problem inte är löst. Jag gjorde en halvmesyr och bara slipade ner lite grann. Det mesta av kantstålet är kvar, jag bara kapade någon cm i överkant. Jag minns inte hur jag gjorde riktigt, men jag köpte inte exakt den produkt som rekommenderades här. Måste dock göra något åt det nu i sommar för det har lossnat mer av betongen. Kommer nog att prova Weber-massan
torparavgrund: Ångbroms av diffusionsöppet material, INTE diffusionstät plast.