Hej,
Vi har skruvat upp en gipsvägg i ett förråd innan elen är dragen. Nu vill vi ta ner den för att sen skruva dit den igen. Går det att skriva ner den och sen skriva tillbaka utan att gipsskivorna går sönder? Frågar för att ngn sa att det inte går att skruva ner dem. Vill helst inte behöva åka o köpa nya skivor.
 
G Gabi Sjödin skrev:
Hej,
Vi har skruvat upp en gipsvägg i ett förråd innan elen är dragen. Nu vill vi ta ner den för att sen skruva dit den igen. Går det att skriva ner den och sen skriva tillbaka utan att gipsskivorna går sönder? Frågar för att ngn sa att det inte går att skruva ner dem. Vill helst inte behöva åka o köpa nya skivor.
Har ni spaklat och målat väggen?
Om ni inte kan se skruvskallarna så är det väldigt svårt att ta ner utan att förstöra skivan.

Om det bara är en gipsskiv aupskruvad utan att ni spacklat så är det bara att skruva ner skivorna och vara försiktig i hanteringen.
Ni behöver dock förmodligen skuva i nytt ställe när ni sedan onterar så ni får en del extra håla tt spakcla sen, men inga bekymmer.
 
  • Gilla
Gabi Sjödin
  • Laddar…
Det är bara att skruva bort skruvarna och ta bort gipsskivorna. Får kanske skruva i nya hål sedan och spackla lite.
 
  • Gilla
Gabi Sjödin
  • Laddar…
Är väggen uppsatt korrekt med spackel och remsa så går den inte att återställa.

Dra elen utanpå eller köp ny gips.

*Bilder hjälper alltid…
 
  • Gilla
Gabi Sjödin
  • Laddar…
Tack för svar. Nu blev vi klokare. Skivorna är bara uppskruvade, inte spacklade eller något annat. Skruvhuvudena syns, så då gör vi ett försiktigt försök. Tack igen.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Har du inte spacklat går det att skruva loss gör nya hål när du skruvar upp igen
 
  • Gilla
Gabi Sjödin
  • Laddar…
Det är nog vara skruva ner dem. Sen kan ni sätta tillbaka dem igen.
Varför sa någon annorlunda?
 
Gammal tråd men för eventuella framtida läsare så går det att ta ner även om det är spacklat målat. Man får leta reta på skruvarna med magnet och jobba försiktigt. Sen kan det ju gå snett ändå men jag har gjort det ett flertal gånger.

Rev alla innerväggar på ett våningsplan i en BR-lägenhet, sena kvällar och nätter, på så vis för att inte störa grannarna och 90% av skivorna kom ner hela, ibland kanske lite kantstötta. Återanvänd inte skruvhålen som sagt.

Plåtreglarna allt satt i var svårare att få ner utan att de blev krokiga, det är verkligen inte någon styrsel i dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.