Golvet i mitt garage ligger ganska högt (ca 120 mm) ovanför asfalten utanför så att det inte går att köra in en normalhög bil utan någon form av ramp. Jag skulle vilja fasa av betongen så att det inte behövs lika lång ramp utanför. Sedan ska asfaltsläggarna som just nu jobbar i området få göra en snygg förlängning. Hur går jag tillväga? Vad använder jag för typ av betong?

Längst ut sitter ett vinklat järn som är 50 mm högt, lika tjock som golvet är där. Har det någon mer funktion än att ge en stadig kant till betongen (typ att den skulle vara en del av armeringen)? Under finns 70 mm av något mjukt material som kanske är frigolit, men det känns lite mjukare och segare än vad frigolit brukar vara. Huset är byggt 1970.

Planen jag har är att ta vinkelkapen och skära ur ett ca 120 mm djupt och 50 mm högt stycke i hela portöppningens bredd. Därefter smacka på lite betong av nåt slag och sedan lägga en regel innanför och en utanför och dra med en raka för att få till vinkeln.

Hur undviker jag att det spricker första vintern?
Behöver jag armera på något sätt?

Högt garagegolv med en kant av betong och vinkeljärn ovanför asfalterad yta, tillfällig ramp av trä framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garagegolvs kant med högt liggande betong och vinklat järn som behöver fasas för att underlätta bilinfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av garagegolvet som visar höjdskillnaden mellan betongen och asfalten med ett vinklat järn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stickan56
Jag gissar att du haft slagportar tidigare. Då är det bra att avlägsna järnet annars kommer frosten att spränga loss det. Kapa 50mm in på plattan i 45 graders vinkel ut mot järnet. Du får då alltså en 45 graders fas på kanten. Täta betongen utanför porten genom att måla. Möt sedan betongkanten med asfalt i lämplig mängd.

Stickan
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Är det "vanlig" cement som ska användas? Jag handlar oftast i en av de billigare byggladorna och vågar inte riktigt lita på råd av kidsen som ränner omkring där (även om de är trevliga och hjälpsamma).
 
  • Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
Stickan56
N NoiseMaker skrev:
Är det "vanlig" cement som ska användas? Jag handlar oftast i en av de billigare byggladorna och vågar inte riktigt lita på råd av kidsen som ränner omkring där (även om de är trevliga och hjälpsamma).
Vad skall du göra med cementen?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad skall du göra med cementen?

Stickan
Äsch! Feltänk! Jag var kvar i min tidigare idé. Men det finns lite sprickor som jag ska fixa till. Men jag tror att jag vet hur jag ska få till det nu. Tack!
 
Stickan56
N NoiseMaker skrev:
Golvet i mitt garage ligger ganska högt (ca 120 mm) ovanför asfalten utanför så att det inte går att köra in en normalhög bil utan någon form av ramp. Jag skulle vilja fasa av betongen så att det inte behövs lika lång ramp utanför. Sedan ska asfaltsläggarna som just nu jobbar i området få göra en snygg förlängning. Hur går jag tillväga? Vad använder jag för typ av betong?

Längst ut sitter ett vinklat järn som är 50 mm högt, lika tjock som golvet är där. Har det någon mer funktion än att ge en stadig kant till betongen (typ att den skulle vara en del av armeringen)? Under finns 70 mm av något mjukt material som kanske är frigolit, men det känns lite mjukare och segare än vad frigolit brukar vara. Huset är byggt 1970.

Planen jag har är att ta vinkelkapen och skära ur ett ca 120 mm djupt och 50 mm högt stycke i hela portöppningens bredd. Därefter smacka på lite betong av nåt slag och sedan lägga en regel innanför och en utanför och dra med en raka för att få till vinkeln.

Hur undviker jag att det spricker första vintern?
Behöver jag armera på något sätt?

[bild]
[bild]
[bild]
Hur löste du ditt problem? Jag har ett liknande problem. Jag ska in med en takskjutport och även bredda hålet 50 cm. På samma gång vill jag jämna ut mellan asfalt och betongplatta.
 
  • Nivåskillnad mellan asfalt och betongplatta vid en garageingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med halvmonterad takskjutport och utsatt isoleringsmaterial där väggen är utvidgad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageöppning med ojämn övergång mellan asfalt och betong, träskräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
G gallsbo skrev:
Hur löste du ditt problem? Jag har ett liknande problem. Jag ska in med en takskjutport och även bredda hålet 50 cm. På samma gång vill jag jämna ut mellan asfalt och betongplatta.
Se mina tidigare svar. Jag står för dom än idag.😎
Det är en rekommendation som jag fått från en hantverkare som byter garageportar.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Se mina tidigare svar. Jag står för dom än idag.😎
Det är en rekommendation som jag fått från en hantverkare som byter garageportar.

Stickan
Funderar hur svårt det kan bli att få bort kantstålet.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag gissar att du haft slagportar tidigare. Då är det bra att avlägsna järnet annars kommer frosten att spränga loss det. Kapa 50mm in på plattan i 45 graders vinkel ut mot järnet. Du får då alltså en 45 graders fas på kanten. Täta betongen utanför porten genom att måla. Möt sedan betongkanten med asfalt i lämplig mängd.

Stickan
Hur kapar du? Vinkelslip?
 
Man kan säga att mitt problem inte är löst. Jag gjorde en halvmesyr och bara slipade ner lite grann. Det mesta av kantstålet är kvar, jag bara kapade någon cm i överkant. Jag minns inte hur jag gjorde riktigt, men jag köpte inte exakt den produkt som rekommenderades här. Måste dock göra något åt det nu i sommar för det har lossnat mer av betongen. Kommer nog att prova Weber-massan ovan.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.