På bild ser ni en stående regel som går upp till tak och är bärande (45x170). I nuläget är det två fönster här, detta ska bytas mot två altandörrar. Regeln i mitten som är bärande kommer bli kvar och altandörrarna ska monteras på var sida.
Byggkonstruktion med en vertikal bärande regel och markerade delar som ska tas bort inför installation av altandörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt med kryss kommer tas bort, och kvar står regeln, men jag blir tvungen att kapa de två liggande reglarna som den står på. Hur gör jag detta bäst för att minimera risken att spräcka dessa liggande reglar.

Min tanke är att sätta denna typ av vinkeljärn på var sida om regeln, detta vinkeljärn går alltså upp till den stående regeln, i grunden fäst det med skruv+plugg:
Teknisk ritning av ett vinkeljärn för förankring av regelverk och konsoler.

På kortsidan inomhus kan jag även sätta ett av dessa vinkeljärn och på utsidan ett skarvjärn.

Om jag ska skruva i de kapade liggande reglarna så blir det ju i ändträ, förborra och skruva försiktigt i dessa reglar, eller endast "klämma ihop" dem med vinkeljärn och skruva i den stående så man inte spräcker de liggande reglarna?

Några tips eller idéer?

Tack!

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Dom på sidorna går att ta bort, men det är en syllbräda i botten, i mått om 45 X 145 kanske, nu syns det inte, men pressa unden isoleringen så allt syns. Att kapa av är kanske inte där bara, biten som blir kvar kan spricka och då kan den stående sjunka.

J jonaserik skrev:
Dom på sidorna går att ta bort, men det är en syllbräda i botten, i mått om 45 X 145 kanske, nu syns det inte, men pressa unden isoleringen så allt syns. Att kapa av är kanske inte där bara, biten som blir kvar kan spricka och då kan den stående sjunka.
Ja, precis, och det är det tråden handlar om.
Jag behöver alltså kapa båda liggande syllbrädorna så att dom har samma bredd som den stående regeln (45mm). För att stabilisera allting så tänkte jag sätta vinkeljärn som går en bit upp på den stående regeln och håller allt på plats.

Vinkeljärn i blått:
Träkonstruktion med markerade kaplinjer på syllbrädor och planerade positioner för vinkeljärn.
Skapa konto

Detta skruvas i betongplatta.
Min tanke är att kapa en sida av syllbrädan i taget, sätta ett vinkeljärn och sen kapa nästa. Så får ingenting en chans att röra på sig i sidled.

Alternativt stämpa upp taket, ta bort hela regeln och ersätt med en ny som går hela vägen när det är dax.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Din tanke gå bra, när du sågar av syllen så ta det det lite försiktigt så den inte spricker, så den biten kan ligga kvar som stöd under. Sen räcker det med två vinklar, en på vardera sida, dom ska bara hålla så den inte åker åt något. nu står den stumt på syllen. Att börja skruva från alla håll och kanter kan göra att den kanske vill spricka. Använd ankarskruv som inte går av när dom biter hårt.

Vil
A Argastesnickaren skrev:
Alternativt stämpa upp taket, ta bort hela regeln och ersätt med en ny som går hela vägen när det är dax.
Vill helst slippa det, då måste det rivas bra mycket mer av innerväggen.Känns också ganska onödigt. Reglarna borde inte spricka av sig själva och skulle dom göra det är dom klämda mellan vinkeljärn.
J jonaserik skrev:
Din tanke gå bra, när du sågar av syllen så ta det det lite försiktigt så den inte spricker, så den biten kan ligga kvar som stöd under. Sen räcker det med två vinklar, en på vardera sida, dom ska bara hålla så den inte åker åt något. nu står den stumt på syllen. Att börja skruva från alla håll och kanter kan göra att den kanske vill spricka. Använd ankarskruv som inte går av när dom biter hårt.
Ja precis, tänkte att jag som sagt sågar ena sidan först, sätter vinkeljärn och tar nästa sida. Ska jag skippa helt att skruva i dom två liggande syllbitarna som blir kvar och endast skruva i plattan och den stående regeln?
Vad menar du med att ankarskruv inte går av?

Behöver inte skruva något regel/syll ( du kan sätta en skruv på skrå i regel och syll. och det står kvar stadigt med vinklarna på sidorna. Den kommer ingen stans med fästen i betongen. Nu ska du troligen fästa karmar i regeln, men det håller. Ankarskruv är det man använder i takstolar när dom tillverkas plats. Och oerhört starka, vanliga gipsskruv går av om dom är åtdragna för hårt, vid minsta rörelse mellan det som ska skruvas ihop. Nu ska du inte ha det, men som info. Du kan sätta vinklarna lite som snett från varandra, så skruvarna går omlott i regeln och inte mitt emot varandra. Fortsätt du som du tänkt så blir det bra

• Gilla
joasag
  • Laddar…
R
Vad är vitsen med att ha två dörrar om det ändå är en stolpe i mitten?

• Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad är vitsen med att ha två dörrar om det ändå är en stolpe i mitten?
Att få känslan av att det är väldigt öppet mot baksidan, utan att behöva bära av takstolar med en rejäl balk och köpa extremt dyra skjutpartier. Det blir 2st 120cm breda altandörrar. Och behåller ett av de tre fönstren som redan satt där. Så öppningarna blir egentligen större än vad ett skjutparti skulle blivit.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Så här blir det.

• Ett modernt vardagsrum med beige soffor, vit TV-bänk, braskamin och fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behöver inte skruva något regel/syll ( du kan sätta en skruv på skrå i regel och syll. och det står kvar stadigt med vinklarna på sidorna. Den kommer ingen stans med fästen i betongen. Nu ska du troligen fästa karmar i regeln, men det håller. Ankarskruv är det man använder i takstolar när dom tillverkas plats. Och oerhört starka, vanliga gipsskruv går av om dom är åtdragna för hårt, vid minsta rörelse mellan det som ska skruvas ihop. Nu ska du inte ha det, men som info. Du kan sätta vinklarna lite som snett från varandra, så skruvarna går omlott i regeln och inte mitt emot varandra. Fortsätt du som du tänkt så blir det bra
Kapade av reglar och syll. Vågade kapa allt utan att fästa i betongen. Reglar och syll inkapade nära fönster, med synlig provisorisk förstärkning på plattjärn.
Skapa konto
Reglar fästa vid syll med ett metallplattjärn skruvat på insidan i ett byggprojekt.
Skapa konto

Tänkte göra såhär, men kanske räcker med en på varje sida?
Tre metallbeslag monterade på reglar utan att vara fastsatta i betonggolvet, med provisoriska skruvar.
Skapa konto

Provisoriska skruv på plattjärn.

På sista fotot har du vänt vinkeln in under eller bara jämnat till så den kommit under. Det med på sidorna kan du göra om järnen får plats och försärker upp ytterligare. Tänkte mig som ditt förslag nu, från början. Med karmen i regeln så kommer det att bli ett tryck från höger/vänster i nederdelen på regeln och då med järnen du visar så håller det emot bättre. För det är nere som det frestar på, när dörren är på plats. Se till att stärka upp vid taket med, kan du få plats med tvä järn på varje sida, så är det inte fel.

J jonaserik skrev:
På sista fotot har du vänt vinkeln in under eller bara jämnat till så den kommit under. Det med på sidorna kan du göra om järnen får plats och försärker upp ytterligare. Tänkte mig som ditt förslag nu, från början. Med karmen i regeln så kommer det att bli ett tryck från höger/vänster i nederdelen på regeln och då med järnen du visar så håller det emot bättre. För det är nere som det frestar på, när dörren är på plats. Se till att stärka upp vid taket med, kan du få plats med tvä järn på varje sida, så är det inte fel.
Det är ett plattjärn på kortsidan och ingen vinkel. Tänkte sätta vinkeljärn, två på varje sida och plattjärn på kortsidorna. Men kanske är lika bra att få dit ett extra vinkeljärn på kortsidan inomhus. Har kanske inte plats för vinkeljärn upptill, börjar ta lite mycket plats med alla järn och skruv så kan bli lite tight. Men kan dra extra konstruktionsskruv i skrå?

Hörn av träkonstruktion med plattjärn utan vinkeljärn och synliga skruvar.
Skapa konto

Aha ett plattjärn, AJABAJA inte bra det är skruvat i den del under regeln och den biten ligger lös på betongen. ska det vara någon nytta med järn så ska dom fästas i regeln och betongen, Upptill så går regeln mellan två bitar och en på insidan och står säkert mot ett hammarband som går runt huset, kan du få dit en vinlkel på insidan så är det bra. att skråa gör ingen nytta.

J jonaserik skrev:
Aha ett plattjärn, AJABAJA inte bra det är skruvat i den del under regeln och den biten ligger lös på betongen. ska det vara någon nytta med järn så ska dom fästas i regeln och betongen, Upptill så går regeln mellan två bitar och en på insidan och står säkert mot ett hammarband som går runt huset, kan du få dit en vinlkel på insidan så är det bra. att skråa gör ingen nytta.
Som sagt så är plattjärnet där för att hålla ihop det tills jag fått vinkeljärnen på plats. Men plattjärnet gör ju lite nytta och håller ihop allt även när vinkeljärnen är på plats på sidorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.