K
Kirre2021: [citat] Har du kanalplast idag? Om ja, så ska man inte ha isolering direkt mot plasten.
1 svar · 1,5k läst
·
Q
Qjanto: [citat] Vilket/Vilka märken på skruv och är den skruvade med automat?
10 svar · 23,0k läst
N
neo11: [citat] Utan bilder får man inga bra svar, så upp till dig.
2 svar · 2,0k läst
P
para: gör du hyllan av en skiva så kommer den styva upp det
3 svar · 971 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Du får lägga upp en planritning så blir det lättare att förstå. Helst även konstruktionsritningar som en sektionsritning. Vad är det du kallar för balkar?
9 svar · 2,6k läst
·
C
calvin82: Ska installera en gjutjärns kamin som behöver ha 100mm till bakomliggande ej brännbar vägg. Jag vill försöka få kaminen så nära väggen som möjligt. Räcker det med en 10mm kalciumsilikatskiva på bakomliggande OSB (alltså ingen luftspalt) för att det ska klassas som icke-brännbar vägg?
0 svar · 538 läst
D
Anonymiserad 618974: Vem har gett dig ett förslag? Vill du göra detta riktigt är det en konstruktör som gäller. Ingen kommer sätta sig och dimensionera detta gratis. Eller så tar du i utav bara fan och hoppar konstruktören, så du själv känner inget tvivel öht.
2 svar · 716 läst
·
T
topmount: Att täcka en fuktig mur med skivor tänker jag spontant kan accelerera förfallet genom ökad frostsprängningar. Rensa ovansidan på växtlighet och putsa, tror jag på.
5 svar · 1,8k läst
·
J
Jocke Best: Då är det tyvärr kört. Den tjocknar inte. Ta därför lite vatten till en början.
18 svar · 13,2k läst
·
T
Tiggrawastaken: Jag har tagit bort ett fönster på cirka 1200 bredd och ska in med en altandörr på 1400! När jag börjar slakta väggen så förväntade jag mig fasad, isolering,reglar sen skivor som "vanligt" (inte alla lager men ni fattar) Istället möts jag av 3 olika fasader (antar dem spikat på ny på gamla bara) Och sista lagret/lagret närmast insidan är solida horisontella "träreglar" som ligger
0 svar · 860 läst
·
F
Funkis-Matte: Hej! Kan man spika och skruva(utan att plugg) direkt i Husfix? Är det betongspik och någon speciell typ av skruv som gäller i så fall? Tack på förhand.
0 svar · 1,0k läst
K
Kane: [citat] Oftast, men alltid skönt att kunna utnyttja reglarna och använda vanlig skruv.
5 svar · 1,6k läst
·
C
cleverton: Verkar som det är en blandning här, på vissa ställen sandat mot betong, på andra den "plastiga" sidan. Är det ett problem tror ni? Går nog att åtgärda fortfarande men blir nog några timmars jobb...
2 svar · 569 läst
J
Jethro625: [citat] Tack för svaret! Radontest gjordes för många år sen av förra ägaren. Det visade på 210 bq/m3, så visserligen över referensvärdet men inget som jag har tyckt att det är panikbråttom att åtgärda. I och för sig kanske det inte är en dum idé att göra en ny långtidsmätning bara för säkerhets skull.
2 svar · 1,2k läst
·
MVJK
MVJK: [citat] Hur gjorde du till slut? Sitter i samma sits där jag nog borde montera tegelbalk eller liknande för att sätta in fönster i en vägg.
9 svar · 10,6k läst
A
addee: Ser nu att jag lär uppgradera bjälkarna till 42x180 som det verkar. Synd, då jag bara har 150mm (minus 28mm) om jag ska lägga dom på befintlig gjuten platta för balkong.
1 svar · 896 läst
·
A
Andreas-012: Japp, så är det. Är inte orolig för konstruktionen som sådan. Vill mest säkerställa att fönstret inte riskerar påfrestning dvs att det spricker. Därav extra balk med limträ på den väggen. Kör på det. Limmar och skruvar ihop med befintlig balk.
4 svar · 3,3k läst
·
Z
z_bumbi: Der var någon här för ett tag sedan som gjorde ett snyggt skrivbord upphängdt i ett elfa-system. Att kunna ha hyllor på väggen brukar man uppskatta efter ett tag vilket talar för en sådan lösning.
5 svar · 3,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: Spikläkten måste gå tvärs fasadpanelen så med stående panel så är spikläkten liggande och med liggande panel blir spikläkten stående. Förr var det rätt vanligt att man inte hade stående spikläkt utan spikade direkt i väggreglarna vid liggande panel men det är nog mindre vanligt idag då man gärna bygger med luftspalt. Ja givetvis får och måste man skruva/spika genom
1 svar · 1,3k läst
nino
nino: Om hela stegklumpen är lös från resten så kanske enklaste är att gjuta ett nytt
3 svar · 1,2k läst
·
E
Emonil: [citat] Sen när du säger tvätta det så typ samma procedur ? Ungefär 12 timmar efter ?
5 svar · 7,5k läst
J
jonaserik: Kan det här vara något https://www.amazon.se/Aluminium-H-profil-anodiserad-aluminiumprofil-innerm%C3%A5tt/dp/B07BZ68RST/ref=asc_df_B07BZDJS9V/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=
2 svar · 5,1k läst
·
D
dalmas90: Hej, nån som är kunnig på hur man bör göra med ångspärr/ångbroms när innerdelen möter garage som är förberett med isolering men kommer vara kallt på obestämd tid. Ska ångspärr överlappa till ångbroms på ytterväggarna där garage möter innedel? Bör jag strunta i plast på väggarna markerat i rött ifall det senare blir plast eller ångbroms i garaget? Hittar ingen
0 svar · 1,5k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Skruv som är längre har oftast inte så värst lång gänga utan just längre ogängad del. https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-protect-4/hardad-traskruv-tft-protect-4.html Ex 160mm långa har 88mm ogängat, drar man in den lite så är det mer än 90.
30 svar · 64,4k läst
·
M
ml novis: I mitt nyköpta hus står ett inbyggt men bortkopplat expansionskärl. Kärlet står i ett rum på ovanvåningen och jag vill ha bort det. När jag rev "väggarna" som de byggt runt så ligger nån slags isolering och spån. Dock har de inte lagt nåt golv utan kärlet står uppkallat med träklossar. Är det någon som har tips på hur jag ska kunna få till ett golv som går att stå och gå
0 svar · 950 läst
C
Chk: Wow! Snyggt Tore! Tack så hemskt mycket. Det där såg riktigt bra ut. Återkommer med lite bilder när / om jag börjar bygga projektet men jag blev dessutom mer sugen när jag såg detta :-)
6 svar · 1,1k läst
·
NElektrikern
NElektrikern: Hejsan allesammans! Är det någon på detta forum som rivit en hel yttervägg runt om hela huset? Som är byggt av murtegel? Huset har nämligen satt sig ordentligt och hela nedre våningen måste renoveras! Dock är jag mer trygg med trä i allmänhet och tänkte ersätta teglet mot trästomme. Och även lyfta huset på samma gång! Det är ett huset är byggt 1926 och är tegel på nedre
0 svar · 549 läst
P
Peter Tiedje: Hej, Håller på att renovera en gammal lada där vi just nu håller på att fixa gaveln. där vi tillfälligt har fixat nya stöd för ena gaveln. I och med det så vill vi ha den nya ingången på mitten. Tyvärr sitter balken(”T” i bilden)som håller upp golvet på övervåning ca 60cm från nocklinjen. I och med det skulle jag vilja växla av med en limträ alternativt stålbalk mellan de
0 svar · 585 läst
·
L
Lena Lövqvist: Hej! Hur ska jag sätta liggande panel på min balkong. Kan jag fästa träreglar med konstruktionslim på metallreglarna för att slippa borra i metallreglarna? Om inte, vad ska jag använda för borr o skruv i metallen?
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.