D
Derbyboy: Förrådet ska bli 6 meter brett så det blir svårt. Jag ska fortsätta gräva lite idag och se
8 svar · 905 läst
·
P
Pidde3: Hade nog ringt sotaren innan. Drygt att riva sen vid ev brandskyddskontroll. Är det inte bättre att putsa på?
8 svar · 3,3k läst
·
MVJK
MVJK: [citat] haha ja det var sonen som kom och villa hjälpa med att städa upp.
2 svar · 1,6k läst
·
K
kristoffer.nilsson: [citat] Det låter toppen. Stort tack!
5 svar · 1,7k läst
·
A
Albans doktor: [citat] Ja då är väl lättaste å billigaste lösningen att återställa som det var innan. Hur mycket bygghöjd har ni annars från plattan upp till trösklarna/dörrbladen?
3 svar · 1,8k läst
A
Albans doktor: [citat] Ja, allting beror på hur mycket ljud och buller som väggen ska stoppa. Kommer tvättmaskinerna stå nära väggen du tänkt bygga eller är det andra väggar emellan? Har du utrymme för att bygga som i ditt exempel så har du byggt en "yttervägg" kan man säga, vilken står emot bra mycket ljud och buller. Jag rekommenderar att du kör med huntonisolering (träfiber) istället för
1 svar · 1,0k läst
S
Småbrukaren: Jag har kvartstav monterade på vagnstycket. Är väl 2-3mm som fortfarande syns. Det blir nästan som en profilerad golvlist. Ser schysst ut.
1 svar · 618 läst
A
AG A: [citat] Jag har aldrig använt Husfix själv. Men enligt vad den är tänkt som, så tror jag att det är perfekt för detta ändamål.
9 svar · 3,0k läst
·
S
Solidtrust: [citat] Jag har använt dem vid 2 ommålningar av vårt hus, fungerade bra. Har ett souterränghus och har 2 rader med fransk träskruv på olika nivåer på gavlarna. Har man som jag en 8 meters kombistege så når man ända upp i nock att måla. Då spänner jag fast stegen i reglarna som är fallskydd på högsta nivån. Bor i Norrtälje. Sälja kanske beroende på vad jag kan få.
6 svar · 4,9k läst
Coolman
Coolman: Återigen vad säger försäkringsvillkoren? Du nämner extra arbete osv och vill undvika. Så läs först försäkringsvillkoren...
7 svar · 2,0k läst
A
Anonymiserad 618974: Det är framförallt moment du jobbar mot. Du behöver någon form av konsol, lämpligen av hyggligt tjockt stål (tänk 10 mm), som har en betydande vertikal utbredning för att inte få galna krafter i dess infästning mot regeln. Hur sitter reglarna fast? Bra är om infästningspunkter för regel och vägg, och regel och konsol är nära för att slippa att att behöva dimensionera mot
8 svar · 1,3k läst
·
A
Arne999: Jag har ett par stöttor som sitter mot en ojämn yta. Skulle vilja fylla ut med något bra som helst skulle vart expanderbruk men det är ju lite svårt att få till. Finns ju LAGNINGSMASSA FISCHER CEMENT EXPRESS Som ju skulle gå att fylla med men det är ju någon polymer som syftar till att typ laga saker inte tåla tryck. Finns det någon pryl man kan ladda med bruk och pressa in? Typ en tom
0 svar · 637 läst
·
T
torporoman: Jag har gjort tätning med lerklining. Ett tag krånglade jag med tjärpapp, försökte få in det för att skapa ett separerande lager. Men det är i princip omöjligt utan att lyfta huset. Vad jag istället gjorde var att sätta in en offerbräda, dropplist eller vad det heter. Därefter lerklinade jag både bakom den, mellan syllen och graniten. Sedan har jag tätat så mycket som möjligt
10 svar · 8,7k läst
·
R
Renoveringsprinsen: Du har fått oförskämt lite uppmärksamhet. Fint bygge 👍😁
21 svar · 5,8k läst
·
MrJay
MrJay: Batteridriven DeWalt byggde vi tre hus med 😉
11 svar · 1,0k läst
·
F
firefly: Jag sitter som ledamot för en brf. Vi har problem i en av våra lägenheter, det blir kallras mot yttervägg, eller snarare i hörnet. Huset är byggt i slutet av 50-talet och består egentligen av 2 huskroppar som satts samman med en liten glipa emellan för rörelsemån. Det är en lägenhet en halv trappa upp, och väggen som vätter mot skarven är det ett väldigt kallras på. Vid +1 ute
0 svar · 505 läst
C
Anonymiserad 618974: Du kan gipsa in det om det inte blir för jävliga glipor, då behöver du gipsa om även väggarna. Sätt gips, fyll större springor med gipsbruk, slipa jämnt, sätt upp aquabead-hörnförstärkningar, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, grunda nya gipset + spackel, måla nya gipset + spackel, måla hela väggarna + nya gipset. Ta en långburk och njut av ditt fina jobb.
4 svar · 2,7k läst
·
T
Tobyk_75: [citat] Haha, tack
8 svar · 1,3k läst
·
F
federicok: Hej! Jag ska kika på ett 70-tals hus med riktigt neddragen toppluva (valmat med stora takfötter). Det skulle vara superkul att få se hur det blev tillslut!
35 svar · 10,3k läst
·
A
Albans doktor: Kolla med panelochlist om dom har något likvärdigt. Om inte så tillverkar dom efter ritning.
1 svar · 657 läst
·
Totte_S
Totte_S: Köp en sats där asken verkar bra och hållbar. Bits försvinner och slits ut så man behöver fylla på. Har du slagskruvdragare vill du gärna ha ca 50 mm långa bits så slipper du hållaren. Ofta ganska trevligt i alla fall med längre bits. På jobbet har jag sen här lättillgänglig, men sen har jag oftast 15 olika fickan oxå 😁 [bild]
4 svar · 903 läst
·
E
Anonymiserad 405730: [citat] Det blir en halv milis på varje sida så det är ingett att bry sig om..
3 svar · 1,1k läst
nimhed
nimhed: Ja, och det är väl inte vem som helst som kan svetsa i alu
3 svar · 673 läst
·
Cruzze
Cruzze: [citat] Det var 6 år sen TS var inne på BH ö.h.t. så förvänta dig inget svar...😢
18 svar · 8,3k läst
·
L
Larocc: Hmm jag misstänkte att så kunde vara fallet. Får göra om och göra rätt helt enkelt..
4 svar · 2,4k läst
·
Lillkerstin
Lillkerstin: [citat] Nej vi eldar inte fel enligt sotaren, men sot fastnar under plåten och sen ramlar det ner i ventilationen. Enligt sotaren ett vanligt problem som kan undvikas om man sätter ett förlängningsrör upp vid själva skorstenspipan. Skulle helst vilka ta bort skyddshuven och göra en fin krans.
10 svar · 8,6k läst
·
Byurn
Byurn: [citat] Tänkte att man då kunde spika råspont från utsidan som vanligt och sen fästa regeln från sidan [bild] Se världens mest detaljerade skiss
6 svar · 1,1k läst
·
R
Anonymiserad 405730: Ja du kan använda dina gamla mursten ta murbruk C så det blir lite rörligt då det är en gammalt murverk..
1 svar · 1,2k läst
·
nimhed
nimhed: Sätt ett järn från 210 regeln upp i taket och fäst den där. Finns snyggare smidesjärn att använda.
4 svar · 1,2k läst
A
Asli: [citat] Era inlägg plus en del avgörande praktiska frågetecken har gjort att vi går vidare i husletandet. Mycket tacksam för all input jag fått.
40 svar · 16,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.