Byggmaterial & Byggteknik
T A: Halloj! Jag ska sätta upp ett plank och tänkte sätta fast brädorna med en spikpistol. Jag kommer ha dom liggandes, brädan är 22x145 och fästas i en 70/70 stolpe. Vilken längd på spiken hade ni då kört på? Tack på förhand!
Tommy12345302: [citat] de bor för övrigt på samma gata,
cpt: Hej! Tänkte framåt hösten gå på garaget hemma och fixa till lite snyggare. Idag sitter det 5 cm tjocka cellplast/frigolit skivor som isolering direkt mot betong bjälklaget sen inget mer. Takhöjden är begränsad så försöker hitta en bra lösning att inte minska den men samtidigt få ett helt ok tak som är bättre än idag. Min tanke är nu så här: 1. Byta ut cellplast isolering mot
spikplanka: [citat] Tänker mest på att bjälken får sin fulla styrka. Om en spånskiva går sönder är jobbigt, men inte farligt.
Testarn: [citat] Nä, men golvet var målat med en färg som nötts ner och flagnat och då brorsan jobbar med epoxigolv och hade en hink mellangrå färg över efter ett jobb så kändes det helt okej att prova den. Den är halvblank och lättstädad och gjorde det ljusare än den gamla röda färgen 😁 Efter snart tio år så har det släppt på några ställen men på det stora hela har det funkat
Conne3: [citat] Hur blev din lösning sen och har allt funkat bra? Jag står inför ett snarlikt problem nämligen 🙂
Lutte: Håller på och bygger lite här hemma och gjorde en tankevurpa när jag gjöt plintarna, satte plinten i centrum istället för yk på min utsättning. Så efter lite fundering så har jag tänkt fram en lösning där man jackan ur 115x115 stolpen så att limträbalken 115x495 står på halva dess tjocklek. Kan låta stolpen löpa upp efter sidan av balken hela vägen för att kunna fästa den.
Jiji: Håller med husfix. Det finns gipsspackel att köpa på säck om man upptäcker att det är mycket som ska fyllas men annars är husfix smidigt och enkelt att hantera, går att vispa ihop i köket, liksom. (Har bott i ett hus som tillslut mer eller mindre bestod av husfix😂 och gipsbruk/spackel. Var vi än petade på väggarna rasade putslagret. Det var då vi upptäckte gipsspackel på säck.
klaskarlsson: [citat] Jag antar att ni har växlat av väggen med en balk och att den då vilar på en dubbelregel på vardera sidan ? Nej, dom skall man inte modifiera hur som helst. Det kan gå med en enkel regel, men då behöver man kanske förstärka på annat sätt, låta avväxlingen gå in på nästa vertikala regel också tex (om ni har cc 60), eller om man kommer undan med att kottla (om det är
Dr Benz: Ah ok. Men kontentan blir densamma. Du vill ha gipsen så plan som möjligt mot underlaget bakom. I detta fallet OSB. Att shimsa det för att få vägen till synes rak skulle jag vilja påstå är enormt mycket arbete för vad man får. Det kommer skapa håligheter och du kan ge dig på att den dagen du vill hänga något så är det luft bakom och du riskerar att knäcka gipsen istället.
klaskarlsson: Det verkar inte troligt att den är bärande, ssärskilt inte om det är den översta våningen. Är den dessutom byggt i lättbetong (porös) är det ännu mindre sannolikt.
z_bumbi: Håltagningsfirma Sök på betong och håltagning då får du träffar. Behåll borrkärnorna som trädgårdsprydnad och det speciellt om du har äldre hus där de la i mer balast.
Småbrukaren: Låt det sitta. Kanske en tjockare regel för att få lite mer luftspalt.
Boolean: [citat] Heders! Men jag har mässingsspik o det verkar ju funka.
nino: Ja så var det nog, lär väl ha varit nån cm som mest. Visst är plattorna tunga men det blir ju en annan belastning med kök, då överskåpen bygger ut 30-40cm. Där hade jag nog valt att få mer än bara skruven, nu när jag tänker efter
aweste00: [citat] OK, tack! Jag har hittat en tegelsten som jag tror fyller upp 75%. Synd att jag slängde en meter hönsnät i våras...
Anonymiserad 405730: C14 brukar innerväggsreglar vara i alla fall i dom klenare dimensionerna..
Ormriauga: Jag kan bara svara för hur jag gjort i mitt arbete med att få till murstocken i huset. Sen finns det säkerligen andra som skulle gjort annorlunda och jättemånga som kan komma med synpunkter och peka på hur mycket fel jag gjort. Murstocken i vårt hus hade gipsputs, murbruk, en tretexskiva fastspikad med tapet och någon typ av färg på sig. Det var även en hörnlist i trä som gick
kenth gustafsson: [citat] Precis...
ImTheBeast: [citat] 105mm är karmens tjocklek på diskmaskinsidan.
Anonymiserad 405730: Nja 1-2 cm är för klent för ska du gjuta utanför L-elementet så behöver denna armerad ihop med det som du ska gjuta ovanpå.. Och då behövs tjockare gjutning.. Vad har du emot att skära bort elementet i sig?
Hedino: Hej, Är det någon som vet om det finns denna typ av monteringslist i en butik i Sverige? Har bara hittat på Amazon men skulle behöva en snarast Mvh Martin
AXS: Spikplugg. Borra med borrhammare genom trä och ner i betongen och slå i direkt.
BirgitS: Om det finns bärande väggar i hus från den tiden brukar det vara en vägg som står ungefär under taknocken. Det normala är alltså att den väggen, som du vill riva, inte är bärande. Vanlig väggkonstruktion i villor och radhus från den tiden är trä-regelkonstruktion med gipsskivor på. Det låter ihåligt.
MathiasS: Är det en vanlig träpanel för yttervägg vi pratar om? Du skriver "tunn träpanel". Normalt är ytterpanel 22mm ungefär och då är det inga som helst problem att bara fästa konsolerna med en träskruv.
Derbyboy: Förrådet ska bli 6 meter brett så det blir svårt. Jag ska fortsätta gräva lite idag och se
Pidde3: Hade nog ringt sotaren innan. Drygt att riva sen vid ev brandskyddskontroll. Är det inte bättre att putsa på?
MVJK: [citat] haha ja det var sonen som kom och villa hjälpa med att städa upp.