Byggmaterial & Byggteknik
JRH77: [citat] [citat] Läser på om ankarmassa, en Perfohylsa verkar vara bra, skall man fylla hålen i hålstenen först med ankarmassa, sedan trycka ned hylsan, sedan fylla hylsan med ankarmassa, sedan skruva i den gängade stången? [citat] Jo, någon form av fästram i trä eller stål, så man sprider lasten över flera hål i hålstenen, rent av tar stöd i golv och tak för avlastning. Som du
Derbyboy: Ja, det är ju värsta scenariot. Eventuellt kan man spara grunden men jag har läst någon tråd om att lukten kom från betongen. Men jag tycker du ska leta efter trådar som rör luktskadade hus. Jag skulle aldrig vågat chansa. Det är ju en fruktansvärd situation att börja betala hantverkartimmar och bara kunna hoppas på att lukten ska försvinna. Jag hade valt att bosätta mig lite
Farstatjej90: Bara spika dit de nya brädorna ? Är ju rent estetiskt att höja stolparna. Kommer vara mycket jobb för liten grej. Det där tänker man inte på!👍😊
Rowah: [citat] Försöker göra mig lite klokare på peva/combideck. När man skriver H = Plattanstjocklek, avser det från botten eller toppen av samverkansplåten ?
F.Persson: Klarar inte av vävtapeten, utan vill ha släta väggar, dessutom följde tapeten med ner från tretexen när vi tog bort golvsocklarna, även om vi försökte göra det försiktigt. Slutade med att vi tog bort tretexen överallt och sätter 13mm gips istället.
Anonymiserad 405730: Egentligen ska man vänta i upp till 30dahar beroende på torkförhållanderna, men vänta i alla fall 5dagar innan flytspackling..
aweste00: [citat] OK, tack för tipsen! Har funderat på armering i alla fall vid brunnarna. Ytskiktet behöver inte vara jättesnyggt, jag skall ha på klinkers någon gång när allt annat är färdigt.
Stefan N: [citat] I vart fall inte där, är ju inte det minsta likt.
Intet: Det allra bästa är att inte röra rören. Värmerör behöver ytterst sällan bytas ut. Endast galvade kallvattenrör kan se sina dagar räknade. Så är man mer rädd för asbest än att gå i trappor, stegar, över gator, i sömnen, bärsärkagång eller cykla, bada, köra bil, åka skridskor. Ja, då skall man låta isoleringen vara kvar och istället måla över de få skador som finns,
Småbrukaren: Ett tips är att använda ståltråd eller sticka för att mäta hur djupt gipset är.
Husnissan: Jag kan berätta i efterhand att den vänstra "lilla" väggen inte var bärande i vart fall, den högra lämnade jag oavgjort! :) om någon var nyfiken eller letar upp denna tråd för eget projekt !
Västeuropen: Fick svar från en snickare att den konstruktionen är riktig. Den stående 45x145 skal på utsidan med 45mm isolation innanför. Förundrar mig att jag inte fått svar .. 😀
Forza MoDo: LT 160×160 GL30h = VKR 100x100x5 LT 115×115 GL30h = VKR 70x70x4 Givet stålkvalitet S355.
Tummenmittihanden80: Hej! Jag undrar om dörrarna på PAX garderober går ut i sida när man öppnar dem? Jag skall sätta lister på inbyggda ramen, men har inte dörrarna uppe för att kontrollera. Alltså, hur tight kan man sätta listerna?
Matti_75: Typ en sån här? Handtagets läge är justerbart i förhållande till skruven. Eller en sådan typ av skruv som sitter på cyklar i bla sadelstolpen? [bild]
Mörner: Kanske heter mursten? Men jag lyckas tyvärr inte hitta något finare än den här.... https://stenbolaget.se/products/brilliant-normal-bri4-gra-435x270x150
Sernando: Reglar ut i jämnhöjd med yttre fasaden, eller kapa ut för den yttre fasaden, eller dörrsmal. Är verkligen inte möjligt att säga något, när du inte ger någon information om du ska ha 1m² entretak, eller 25m²
Anonymiserad 618974: Tec7 bra skit. Sika 111, Feltema Multibond bör fungera snarlikt om det är enklare att få tag i för dig, men läs anvisningarna innan du köper dessa. Är ingen kemiexpert men dessa är alla ms-polymer-lim/fog.
Ironside: Tänkte utgärda detta, vilken puts bör man köpa så att lagningen sins mindre? Man har sen tidigare gjort vissa lagningar i väggarna med et putsbruk med finare korn så att det blivit väldigt synligt att man lagat.
Claes Sörmland: [citat] Köp en större platta och skär ned den. Rista och bryt eller såga. Är bitarna för små för att hålla fast dem vid arbetet på ett enkelt sätt, köp plattor i större storlek och skär ned till önskat fragment.
Zyberus: [citat] [/QUOTE] [citat] читать не умею.... вам всем дюбель в одно место, да поглубже.
pjärlumjär: [citat] Tack för ditt svar. Som jag har fattat det är hanband takstols-stabiliserande men inte bärande. Jag har fått uppgift på två klassningar, den ena är original, normen år 1959, dvs 30 minuters brandskydd men även då 60 minuters brandskydd. så jag får se vad som dyker upp i info-väg. Jag skall inte skydda mer än vad som behövs, färgerna är dyra och kanske bättre att gipsa in.
The85: Att få hjälp av vården? Deras tester, ska man skatta eller gråta? Det krävs genetiska tester samt försöka ta reda på om man lider av mastcellssyndrom osv. Man kan har problem med metallringen, både för hög eller för låg. Det finns flera gener involverade gällande metyleringen. Sjukvården är ett skämt, det allmänna i alla fall. Den skulle kunna vara bra men den är så korrupt
surris: Skulle sett till att skära gipsen snyggt mot balken och skippa list, de blir snyggast. Just nu ser det sådär ut men går att spackla, risken är att det spricker när det är så stora glipor. Tapet eller väv över gör det bättre.
nybyggarn3: [citat] Hej, Kul att du frågar. Det blev riktigt bra. Vi är inne på tredje säsongen och lösningen med luckor i Corten blev klockrent. Blir dessutom vackrare för varje år. Vi har en pergola med en duk över på sommaren. På vintern är det helt öppet och fullständigt översnöat.
JF.: [citat] Ja 66x315 blir nog bra 👍🏻 Känns som om plåt inte borde vara så känsligt för nedböjning.