Byggmaterial & Byggteknik
r91: Fick bli en improviserad ställning [bild]
vectrex: [citat] Ja, den är rätt stor. En Hammer A3-41 med 180cm långt riktbord, jag har dessutom förlängningsbord så totallängden på riktbordet blir 260cm. 77cm är nog lite för liten för att rikta 3-4 meter långa reglar ja.
MKAR: En liten uppdatering för den som är intresserad. Det blev en HEA240 som lyftes på plats med en materiallyft. [bild] [bild] [bild] [bild]
FellanD: [citat] Det är en kortling, absolut. Otydligt av mig; jag menar om man ska skruva kantbjälken mot gavelns stående reglar som har CC 60?
Jonatan79: [citat] Ok. Då kanske du ska gjuta in reglarna så vattnet inte kommer åt. Är det mycket vatten? Har du en golvbrunn i garaget?
Småbrukaren: Limma. Alternativt borra med typ 2mm borr innan du spikar.
el_palpo: Finns ju skruvfast gips om det är den egenskapen som eftersöks utöver bra underlag för tapet
Hep: Varför är horisontellt bäst? Alltså under förutsättning att de vertikala står så vertikalt att inte böjer sig.
Oldboy: [citat] Stenull och glasull är mineralull. Gnagarna älskar dem båda, att boa i, att göra till schweizerost och att fullständigt pulverisera med tiden. Fungerar ju som en mjuk och fluffig dunjacka, så det har inte ngn jättestor betydelse huruvida det är uppvärmda utrymmen eller inte.
z_bumbi: En träplugg i rätt diameter som limmas fast är nog enklast, det går med rundstav eller färdiga pluggar i rätt längd (mät och kapa). Skulle det vara ett djupare hål skulle det kanske vara befogat att smeta lite vanligt trälim i det nya hålet precis innan skruven går in. Gipset är bara att lämna som det är.
Jockiebear: Hej gänget, En annan fråga: Nu när vi snart ska gjuta ny cementgrund så ligger XPS block och ångspärr under. Därefter flyta in golvvärmeslingor, 4cm, Då undrar jag om man ska lägga någon folie på cementen så att värmen reflekteras uppåt istället för nedåt i den kalla plattan.
Callmenobody: Nåja, ytterligare en som frågar om en putsad källarvägg. I vårt hus från 1916 med lika gammal dränering hade jag ett hobbyrum av den enkla anledningen att nån tidigare ägare satt en plywoodvägg där. Jag tog bort plywooden för att få lite extra golvyta, planen är att sätta ner en tv och lite tvspel så ungarna kan ha en form av klubbstuga. Det står avfuktare i källaren så
tegelsnickarn: [citat] [citat] hej! Långsamt svar. Nu är jag hemma igen. När jag nu funderat lite så tog hantverkaren bort armering utan avlastning. Sedan satt han någon annan varianten en stenrad upp. Hoppas det hjälpte! Lycka till!
Robbobert: Så ser skivan ut…på ena bilden syns hur porös den är inuti. Det är nån pressad historia med en glatt yta (12-13mm). Jag har skruvat upp nån stringhylla och småsaker och då bara kört med skrivskruv, det drar bra och känns stabilt. Jag tänker att så länge skivan är intakt (vilket den är där tvn ska sitta) så borde ett par mollys göra susen och hålla uppe 20-25kg. Själva
Poperormomerortot: [citat] Hej, vi står inför samma val. Hur blev det ? Tips och bilder mottages gärna !
TRJBerg: [citat] Såg den nu. Fick fel när jag försökte posta den så trodde det inte fungerade.
star_daddy: [citat] Det ser utmärkt ut, stort tack för hjälpen!
Jan-Arthur Josefsson1: Har någon råkat ut för att runda glaset i en SnickarPer ytterdörr 506G helt plötsligt lossnat från dörren och rasat ut ned på utsidan så glasbitarna bara flyger runt entren? Det hände oss igår då vår parhus dörr byggt 2014 gick sönder? Chockerande då vårt barn/barn fem år just före kom in, tänk om hon fått tunga glaspaketet på sej.
Tornhuset: [citat] Känns som att detta gäller mer om man skall bygga typ ett badrum. Konstruktionsplywood finns så vitt jag vet inte i 4mm, den är för tunn att skruva med spånskiveskruv, och som ytskikt vill man inte ha kvisthål och sprickor.
klaskarlsson: 150 cm är kanske lite på gränsen, så är det ju två fack, plus lite till, som skall aväxlas. Kanske att dubbla 45x120 klarar det, men det kan krävas mer, beror ju lite på sönzonen också. Sen är ju frågan om vad "klarar" innebär: Ofta drar man ju till med mer än vad som i praktiken hade räckt (med lite extra nedböjning i vissa lägen kanske), för att det skall stå pall i många
klaskarlsson: Ser ut som en sån där tung betonsten man lägger för att hålla upp vägmarkeringar eller byggstaket osv. Slitsarna på sidorna kan vara för att låta järnband gå upp och hålla staket/skyltar mm ? [bild]
LisaKarf: Hej! Jag ska bygga en liknande trappa, brant och just 60 cm bred, också till ett loft. Äntligen hittar jag referens som jag gillar och kan utgå ifrån, har letat väldigt mycket. Hur gick det med detta bygge? Finns det några bilder? //Lisa
T A: Halloj! Jag ska sätta upp ett plank och tänkte sätta fast brädorna med en spikpistol. Jag kommer ha dom liggandes, brädan är 22x145 och fästas i en 70/70 stolpe. Vilken längd på spiken hade ni då kört på? Tack på förhand!