Ni har säkert rätt allihop. Vad jag märkte var att undertaket bildade en u-form där den lägsta delen sjunkit runt 1.5cm jämfört med tidigare. Anledningen till att jag vet att det inte var så från början är för att taklisterna isf antingen suttit i spänn eller varit deformerade vilket de inte var.

Eftersom undertaket på den ogipsade sidan (matrummet) består av någon tunn spont med masonit på utgick jag från att det var underliggaren på takstolarna som sjunkit då jag inte kunde se några uppenbara deformationer på vinden.

Är det som ni föreslår så blir man ju lycklig. Då räcker det med en mindre balk av limträ för att enbart hålla uppe lasten av undertaket vilket vore tacknämligt!! :)

Nytt problem men också ny idé efter att ha skummat forumet.
Kikade på att avväxla med HEA-balk på 90x90 stolpar ställda på hjärtväggen av betonghålsten i källaren. Tyvärr hamnar den ena stolpen mitt över ett valv i hjärtväggen som känns lurigt att växla ner på....
Men efter att ha skummat lite här på forumet så förefaller det finnas ytterligare två alternativa vägar att pröva.
Alternativ #1 skulle vara att förstärka underliggaren på takstolen med en regel av samma dimension med spik, skruv eller skruvlimning. Även om jag inte kan förstärka hela vägen (pga strävorna) så borde jag ändå kunna förstärka en sträcka av 2.5-3m centralt vilket utöver att styva upp även borde förstärka skarven jag misstänker finns mitt på. (Ska gräva upp och kolla imorgon hur det ser ut). Oavsett skarv eller inte så borde en sådan åtgärd betydligt styva upp takstolen. Eller??
En fundering blir ju om bästa valet för en sådan åtgärd är att använda en regel av samma dimension eller en sågad remsa av den tjockaste konstruktionsplyfa (P30) jag får tag i (27mm alt 2x12mm som skruvlimmas för att sedan skruvas i befintlig regel? Nackdelen med plyfan är väl i så fall den maximala längden på 2400mm om man ska slippa skarvar...
Dessutom huruvida man ska sätta en på båda sidor om underliggaren eller bara på ena sidan?

Alternativ #2, att baxa upp en limträbalk 90 x 315 x 6000 (med lite tur) genom vindsfönstret (40 x 50 stort), lägga denna tvärs över underliggarna med upplag på ytterväggen i ena änden samt över väggen motsvarande den jag tog ner i andra änden. Därefter fästa upp underliggarna med takåsfästen, gaffelankare eller liknande beslag i limträbalken.
Detta alternativ känns som att det går variera lite med t.ex två limträbalkar av lite klenare dimension som man lägger parallellt istället för en grov eller två klenare som staplas på varandra och slås ihop med spikbleck om fönstret sätter P för att få upp grövre dimensioner.

Nackdelen jag spontant känner med alternativ #2 är att jag är väldigt osäker över lastspridningen i ytterväggen som knappast är konstruerad för ändamålet!

Synpunkter på dessa båda alternativ mottages som vanligt med tacksamhet.
//Henrik

Redigerat:
Hur blev det ? Jag är i samma situation och är inne att göra som ditt alternativ nr 1.

R Rasmuzs skrev:
Hur blev det ? Jag är i samma situation och är inne att göra som ditt alternativ nr 1.
Det var 6 år sen TS var inne på BH ö.h.t. så förvänta dig inget svar...😢

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.