Har en fundering på att göra en vägghängd bänk i badrummet, inne i en ångbastu, men går bet på konstruktion...
Det är lättbetongväggar bakom, men jag kommer att regla upp mot lättbetongen, men kan bara fästa reglar i tak och golv, så inte mycket att jobba med i infästning...
Kan det hålla med 45 reglar för en bänk för 3 per, eller är det bara att glömma?
Det är lättbetongväggar bakom, men jag kommer att regla upp mot lättbetongen, men kan bara fästa reglar i tak och golv, så inte mycket att jobba med i infästning...
Kan det hålla med 45 reglar för en bänk för 3 per, eller är det bara att glömma?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Kan du inte gjuta in järn eller gängstänger i väggen då?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Jag menar att istället för konsoler eller stödben så behöver du ett motstånd. Tänk gungbräda. Och eftersom du troligtvis inte kan håll bänken flytande med hjälp av några vinkeljärn i en 45 vägg. Så behöver du använda dig av husväggen, således står huset på ena sidan gungbrädan och ni tar en bastu på andra sidan.
Ja, ok, jag förstår hur du menar då, men problemet är att det är en ventilerad vägg bakom så jag kan inte komma åt den...S Småbrukaren skrev:Jag menar att istället för konsoler eller stödben så behöver du ett motstånd. Tänk gungbräda. Och eftersom du troligtvis inte kan håll bänken flytande med hjälp av några vinkeljärn i en 45 vägg. Så behöver du använda dig av husväggen, således står huset på ena sidan gungbrädan och ni tar en bastu på andra sidan.
Det är ganska porös blåbetong dessutom så inte mycket bärighet...
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Vad hamnar utanpå reglarna, panel?
Det är framförallt moment du jobbar mot. Du behöver någon form av konsol, lämpligen av hyggligt tjockt stål (tänk 10 mm), som har en betydande vertikal utbredning för att inte få galna krafter i dess infästning mot regeln.
Hur sitter reglarna fast? Bra är om infästningspunkter för regel och vägg, och regel och konsol är nära för att slippa att att behöva dimensionera mot utböjning av regeln. Växer snabbt om det ska kännas stumt.
Ett par snedsträvor gör allt mycket lättare.
Även infästning i bänkens kortsidor om den löper från vägg till vägg.
Hur sitter reglarna fast? Bra är om infästningspunkter för regel och vägg, och regel och konsol är nära för att slippa att att behöva dimensionera mot utböjning av regeln. Växer snabbt om det ska kännas stumt.
Ett par snedsträvor gör allt mycket lättare.
Klicka här för att svara