Hej på er!

Ska "dra" in takfoten till nära obefintlig på 70-tals 1,5plans, vet att det finns delade meningar om att ha eller inte ha takfot men nu har jag valt att inte ha (om det går).

Problemet som ska lösas är att takstolens (ramverkstakstol) överarm och underarm möts i dagsläge precis utanför ytterväggarna. Detta vill jag ändra genom att lägga till en kil samt skruvlimma plywood enligt bilderna nedan.
Illustration av takstol med insatt kil och skruvlimmad plywood för takfotsanpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut idag.

Skiss av takstolskonstruktion med tillsatt kil och skruvlimmad plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med kil.

Illustration av en takstolskonstruktion med träkil och plywood för renovering av 70-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med kil och skruvlimmad plywood.

Är det genomförbart? Om inte hur kan jag gå tillväga? Låt kommentarerna flöda och tack på förhand!
 
Kan du rita en lika tjusig bild över dagens utseende där hela takstolen syns?
 
J justusandersson skrev:
Kan du rita en lika tjusig bild över dagens utseende där hela takstolen syns?
här kommer två bilder, en på hur takstolen ser ut idag och en på den tänkta versionen.

Teknisk ritning av takstol med måttangivelser, inklusive spännvidd och höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en takstol med måttangivelser, inklusive längder och höjder i meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den konstruktion som du har ritat är inte stabil och därför olämplig. Teoretiskt skulle du kunna förlänga de vertikala reglarna i ytterväggen med skarvstycken och låta takstolarnas högben möta dessa, men finns det inga hammarband i vägen? Att bygga utan taksprång är dumdristigt. Jag kan ge dig åtskilliga exempel på det.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Väggen har hammarband det är bara jag som var lite lat när jag ritade. Ville bara visa vart ytterväggen är placerad i förhållande till takstolen.

Om man bortser från nackdelar med ingen takfot, går det genomföra det jag tänkt?
 
Ett ärligt svar: Nej. Hammarbandet är i vägen. Tar du bort det tappar väggen stabilitet. För att lösa problemet behöver du bygga om takstolarna ordentligt och i princip göra ett nytt tak.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Okej det låter som du kan din sak så tack för svaret :)
 
Off Topic, men nyfikenheten segrar: Varför, varför, varför :thinking:
 
Anledningen är enbart av estetiska skäl. Vill uppnå en mer modern design av huset som vi tycker om.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A Agsson skrev:
Anledningen är enbart av estetiska skäl. Vill uppnå en mer modern design av huset som vi tycker om.
Om det sedan är tekniskt sämre, med mera regn på väggarna och problematisk tak-avvattning spelar alltså en underordnad roll?
Det är väl för resten ingen modern design. Verkar mera som 1930- 0ch -40-talens funkishus.

Jaja, jag är väl gammal och dum, som inte förstår skönheten med ett litet hus utan takskägg :worried:
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om det sedan är tekniskt sämre, med mera regn på väggarna och problematisk tak-avvattning spelar alltså en underordnad roll?
Det är väl för resten ingen modern design. Verkar mera som 1930- 0ch -40-talens funkishus.

Jaja, jag är väl gammal och dum, som inte förstår skönheten med ett litet hus utan takskägg :worried:
Jag är medveten om att det tekniskt sett kanske blir sämre men frågan var om det gick utföra ett sådant här ingrepp i takstolen.

Smaken är som baken och jag kan tycka det är fint med eller utan tilltagen takfot men just i detta fall ville jag inte ha det.

Jag har inte påstått att du är gammal om dum snarare är jag tacksam för er som tar er tid att svara :)

Men det verkar tyvärr omöjligt.
 
A Agsson skrev:
...
Men det verkar tyvärr omöjligt.
Tack för att du inte tog illa upp!

Men jag förstår inte heller JustusAnderssons invändningar mot att kapa ner takskägget och förstärka kopplingen mellan överram och underram med limskruvad plywood, och hur hammarbandet spelar in.
Hans kortfattade tekniska förklaring går över min horisont.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack för att du inte tog illa upp!

Men jag förstår inte heller JustusAnderssons invändningar mot att kapa ner takskägget och förstärka kopplingen mellan överram och underram med limskruvad plywood, och hur hammarbandet spelar in.
Hans kortfattade tekniska förklaring går över min horisont.
Nej det förstår inte jag heller men kan inte påstå att jag är påläst i ämnet så jag väntar ivrigt på vad JustusAndersson har för svar till detta :)
Kul med diskussion!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ett dåligt tips är annars att tilläggsisolera väggarna en sisådär 40-50 cm så är du snart ute vid takfoten. ;)
 
  • Haha
Agsson och 1 till
  • Laddar…
Om man bortser från det rent estetiska - som jag har svårt att uttala mig om eftersom jag inte sett huset - så borde det inte vara några större bekymmer? Skärningen i takfoten fyller ju bara funktionen att leda nedåtgående kraft från överramen till dragkraft i underramen. Jag hade dock valt en snedsträva istället för raka plywoodskivor.
 
  • Gilla
Agsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.