Håller på att renovera skorstenen, glidgjutning och omfogning över nock. Visade sig att kronan var genomsprucken så frågan är om jag ska lägga pengar på att låta hantverkarna gjuta en ny eller inte.
Ska ändå ha en ny huv över som då får gå ner 5-10cm från översta tegelskiftet istället.
Skorstenen sitter högt upp och syns knappt så rent estetiskt kvittar det men finns det nån annan nackdel att skippa kronan?
Ska ändå ha en ny huv över som då får gå ner 5-10cm från översta tegelskiftet istället.
Skorstenen sitter högt upp och syns knappt så rent estetiskt kvittar det men finns det nån annan nackdel att skippa kronan?
Hur blev det till slut? Skippade du kronan?
Är i färd med att göra samma sak du. Behöver dock mura om hela skorstenen över nock. Tänkte att de så klart ska på en ny krona också. Men eftersom det nu ska på en kåpa, vilket inte fanns tidigare så borde det väl gå att strunta i kronan. Länken nedan ser ut att ge ett bra exempel på hur jag tänker mig. Se under rubriken "Betonghattar eller en tegelutkragning-vilket är bäst"
http://www.kanerva.se/skorstenslagning.html
Är i färd med att göra samma sak du. Behöver dock mura om hela skorstenen över nock. Tänkte att de så klart ska på en ny krona också. Men eftersom det nu ska på en kåpa, vilket inte fanns tidigare så borde det väl gå att strunta i kronan. Länken nedan ser ut att ge ett bra exempel på hur jag tänker mig. Se under rubriken "Betonghattar eller en tegelutkragning-vilket är bäst"
http://www.kanerva.se/skorstenslagning.html
Varför är det så klart peternicklas? Estetiska skäl?
Tack para för bild!
Mitt hus är vitt mexitegel och planen är att klä in hela skorstenen. Riktigt tegel passar inte till den i övrigt vita fasaden och att leta reda på nytt mexi orkar jag inte. Ev utkragnig är väl också i så fall av estetiska skäl.
Tack para för bild!
Mitt hus är vitt mexitegel och planen är att klä in hela skorstenen. Riktigt tegel passar inte till den i övrigt vita fasaden och att leta reda på nytt mexi orkar jag inte. Ev utkragnig är väl också i så fall av estetiska skäl.
9-år sedan vi satte dit huven nu och det funkar utan problem.Lillkerstin skrev:
Får du så mycket sot kanske ni eldar fel?
Nej vi eldar inte fel enligt sotaren, men sot fastnar under plåten och sen ramlar det ner i ventilationen. Enligt sotaren ett vanligt problem som kan undvikas om man sätter ett förlängningsrör upp vid själva skorstenspipan. Skulle helst vilka ta bort skyddshuven och göra en fin krans.P para skrev:
Klicka här för att svara