Matti_75
Matti_75: Stål behöver ingen syllpapp då det inte är känslig för fukt
6 svar · 10,4k läst
·
A
Alex PV: Tack för alla svar. Är primer nödvändigt? https://www.byggmax.se/primer-puts-betong-v Jag kommer fräsa bort det gamla med en borrmaskin tänkte jag. Visst ska man fukta väggen ordentligt först (högtryckstvätt) och sedan applicera murbruk?
3 svar · 2,4k läst
·
returen
returen: [citat] klassisk utmärkta takpannor av eternit, oslagbara i kvalitet och definitivt underhållsfria
2 svar · 1,1k läst
·
P
paletten58: [citat] Tack för svar
5 svar · 899 läst
·
P
paletten58: [citat] Tack för svar
6 svar · 660 läst
·
P
posterberg2: Jag skall installera värmekabel i vårt inkommande färskvatten i fritidshuset. Vattenledningen går ovan mark (isolerad) ca 4m under huset och sedan ca 30m nedgrävd bort till en "brunn" där avlämningspunkten är. I brunnen är det frostfritt så no worries där. Det är väl egentligen de 4 första metrarna ovan mark som är problemet och där det brukar frysa. Vi har utanpåliggande
0 svar · 502 läst
Gustav Strid
Gustav Strid: [citat] Alright, tack för tipsen! :)
4 svar · 1,7k läst
·
L
Liljeros: [citat] Du kommer få svårt att få en korrekt dimensionering då det bygger på klassat virke, jag gissar på att dessa är ”bondsågade” plank. Det är inte lämpligt att göra ingrepp i bärande konstruktion utan dimensionering. Vill du ändå göra det så kan lathunden från svenskt trä användas. Räkna med att din planka motsvarar typ en 56x270 limträ, inte mer.
9 svar · 1,1k läst
aelamik
aelamik: Att det saknas har varit känt av oss sedan före köp, så det är ingenting vi kan kräva att de ska åtgärda eller stå för idag.
3 svar · 915 läst
·
F
fribygg: Skilj altangolvet och boden och dess golv med en springa minst en cm så minskar du risken att fukten från altangolvet kommer in i boden. Det samma brukar gälla folk som bygger uterum på befintliga altaner, skiljer de inte golven åt ordentligt brukar de få problem med regn och smältvatten som kommer in.
4 svar · 949 läst
S
S002: Hej Tror ni detta är cuprinol som är på regeln och syllen? Mvh
0 svar · 981 läst
V
Anonymiserad 405730: [citat] Nej lumpapp ger knappast någon stegljudsdämpande effekt och foam kanske ger någon enstaka procent i jämförelse med denna som jag länkade till dig.. Utan foam och lumpappen används för att det är ett flytande golv och ska tillåta parketten att röra sig utan ljud trä mot trä. Tänk också på att du behöver ha åldersbeständig plastfolie då du ska ha vattenburen golvvärme..
7 svar · 1,2k läst
·
B
Anonymiserad 405730: [citat] Snyggt..
23 svar · 5,2k läst
·
J
Anonymiserad 405730: Därav är en plåt alldeles ypperlig i TS fall..
6 svar · 893 läst
·
hellborg
hellborg: Har nån testat denna? https://www.bauhaus.se/skruvutdragare-matador-m2-5-m6?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8MG1BhCoARIsAHxSiQkR0OXx79yX1SU7-5eiLQSQs0IkvTBZg0rmOEz458JBmhD8aZ4b9W0aAoolEALw_wcB#yotpo-recension
15 svar · 9,4k läst
·
D
Anonymiserad 405730: Ja och dels att hålla sågspånen ifrån att sipra ned..
1 svar · 894 läst
·
Z
z_bumbi: Det är enklare om du har något av samna tjocklek som stolpen och stöder utanför gjutningen. T ex skruva ihop två bitar reglar eller använd stolparna du har gjort, i det senate fallet så sätt skruvhålen så de döljs av stolpjärnenen.
5 svar · 2,3k läst
·
G
Genomklok: [citat] Det är ingen absolut rangordning, mer av en princip. Det här att bryggor skulle vara bra för djurlivet är en vanlig myt. Jag har i alla fall inte sett någon studie som stödjer det. Visst är det säkert många fiskar vid bryggor, men allra bäst är det förstås att låta dem vara ifred. Stenkista är mest påverkande eftersom det tar bottenyta i permanent anspråk, som därmed
4 svar · 5,0k läst
·
B
BSOD: Går ju alltid att "fega" och installera en ventil som är öppningsbar, då kan man ju enkelt få lite självdrag i rummet om det behövs i framtiden. [bild]
3 svar · 1,9k läst
·
D
Dilato: I dalen [MEDIA=youtube]fwc3A0ABiT0[/MEDIA]
6 svar · 4,9k läst
·
kjelle w
kjelle w: Har brun tryckbehandlad trall, troligtvis lägsta kvalitet. Läggaren missade "rätt sida upp" vid flera ställen, det blir då bli svart. Lagt för ca 15 år sedan. Använde då Rustas träimpregnering ca 350 kr / 3 liter med kiselinnehåll (högst troligt samma innehåll som de "dyrare"). Kan konstatera att jag nu inte behöver skrubba så mycket - för alger och grönslisk - som de tidigare
33 svar · 22,6k läst
·
B
Bjober: Ett snabbt praktiskt test: Palla upp balken i ytterändarna och hoppa på mitten. Då får du samma krafter som om den vore infäst i en ytterände och på mitten. Alternativ till gängstänger på var sida om balken är balkar på var sida om gängstången.
55 svar · 5,1k läst
·
T
Trollskidan: [citat] Kan fixa ritning om du behöver Vi diskutera lite olika lösningar Vi ska bygga NU
22 svar · 16,0k läst
·
E
Evighetsprojekt: Håller på med ett garagebygge och i ena delen vill jag ha ryggåstak för att få högre takhöjd, tänkte då lägga en limträ som nockbalk och lägga åsarna på den. Åsarna blir 45x195 cc600, garaget är 7m djupt. Spännvidden på limträbalken blir 4,2m, 30° taklutning, snözon 2,5. En 115x270 limträ borde vara nog starkt va? Den avlastas i båda ändar på 3st skruvlimmade 45x145
0 svar · 1,2k läst
Matti_75
Matti_75: Det finns reglar i kartong som börjat bli populära, för reglar finns det i väggen
8 svar · 10,9k läst
H
holge: [citat] Nej, ska göra lite ändringar i köket och det sitter en annan list vid ett ställe
6 svar · 1,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Precis men jag skulle göra den lilla biten på det lägre golvet fram till övergången mellan högt o lågt
6 svar · 2,7k läst
·
C
cpalm: [citat] En produkt som heter något -betong är troligen avsedd för gjutning. Heter den -bruk är den troligen lämplig för applicering med slev. Precis som @Rejäl skriver är detta produkter med olika specialtillsatser enligt tillverkarens "hemliga" recept, så de är inte nödvändigtvis jämförbara utan man får kolla på vad tillverkaren anger för egenskaper för respektive produkt.
7 svar · 3,8k läst
·
Cruzze
Cruzze: Kanske lagt plattorna i nåt mönster för att harmonisera med trädgårdsplattorna på marken och tegelväggen.
2 svar · 1,5k läst
·
U
Anonymiserad 618974: Sätt gips på panelen?
3 svar · 913 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.