3 124 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Vad gäller i detaljplanen?
Hej alla bygghemmare!
Vi har precis köpt en tomt av kommunen och håller på med vår planritning(1,5plans). vi pratar med den som har hand om tomtförsäljningen och hon nämner (då hon tror jag är en som ringt innan) att detaljplanen endast tillåter enplans hus. Hon menar att "B" som står i planbestämmelserna står för enplanshus. I planbestämmelserna står "B" förklarat med "Bostäder". Hur skriver man ut att de godkänner 1½planshus på planbeskrivningen annars?
Vad gäller egentligen och vad styr vad som gäller?
övrig info är byggnadshöjd 4m sadeltak och 5-45vinkel på taket.
Vi är ju intresserade av ett 1½planshus.
Jag bifogar planbeskrivningen och det gäller en tomt längst ner till höger.
Tacksam för all hjälp
http://www.ystad.se/globalassets/do..._a0_antagen_detaljplan_nybrostrand_19_10-.pdf
Vi har precis köpt en tomt av kommunen och håller på med vår planritning(1,5plans). vi pratar med den som har hand om tomtförsäljningen och hon nämner (då hon tror jag är en som ringt innan) att detaljplanen endast tillåter enplans hus. Hon menar att "B" som står i planbestämmelserna står för enplanshus. I planbestämmelserna står "B" förklarat med "Bostäder". Hur skriver man ut att de godkänner 1½planshus på planbeskrivningen annars?
Vad gäller egentligen och vad styr vad som gäller?
övrig info är byggnadshöjd 4m sadeltak och 5-45vinkel på taket.
Vi är ju intresserade av ett 1½planshus.
Jag bifogar planbeskrivningen och det gäller en tomt längst ner till höger.
Tacksam för all hjälp
http://www.ystad.se/globalassets/do..._a0_antagen_detaljplan_nybrostrand_19_10-.pdf
Jo, det är tanken att det ska bli ett "normalt" hus med 240invändigt och sedan tak ovanpå det.så "yttertaket blir snedtaket" i den månen är det ett enplans, frågan är bara hur det skrivs om man får inreda "vinden" ?Jonatan79 skrev:
Bästa svaret
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Byggnadshöjd 4,0 är väl höjd över mark till yttertaket på långsidan.
Alltså bör man kunna bygga 0,3 m grund/golv + 2,4 m bottenvåning + 0,3 m bjälklag + 1,0 m till yttertak. och på det upp till 45° taklutning, så nog borde det gå att inreda en vindsvåning alltid. Och det står, som Jonatan79 påpekar, inget förbud mot att inreda vinden.
Annars är väl beteckningen 1-planshus och 1½-plashus inga benämningar som används i plansammanhang, utan frågan är alltså om vindsplanet uttryckligen förbjuds att inreda eller inte.
Men där står ju också "Enstaka mindre takkupor kan tillåtas".
Vad skall man ha takkupor till om man inte inreder?
Från min amatörhorisont
Alltså bör man kunna bygga 0,3 m grund/golv + 2,4 m bottenvåning + 0,3 m bjälklag + 1,0 m till yttertak. och på det upp till 45° taklutning, så nog borde det gå att inreda en vindsvåning alltid. Och det står, som Jonatan79 påpekar, inget förbud mot att inreda vinden.
Annars är väl beteckningen 1-planshus och 1½-plashus inga benämningar som används i plansammanhang, utan frågan är alltså om vindsplanet uttryckligen förbjuds att inreda eller inte.
Men där står ju också "Enstaka mindre takkupor kan tillåtas".
Vad skall man ha takkupor till om man inte inreder?
Från min amatörhorisont
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker planen är väldigt tydlig. På vissa områden är markeringen B II. Enbostadshus med max två våningar. Där är även en högre byggnadshöjd angiven. De vill alltså inte ha ett tvåvåningshus med inredd vind där som i praktiken ger tre våningar.
På andra ställen i planen är det angivet B, enbostadshus med en lägre byggnadshöjd. Där står alltså inget om max antal våningsplan då detta ger sig självt i och med den lägre byggnadshöjden.
Med andra ord, 1 1/2-planhus är inga problem någonstans förutsatt att man håller sig till max byggnadshöjd.
På andra ställen i planen är det angivet B, enbostadshus med en lägre byggnadshöjd. Där står alltså inget om max antal våningsplan då detta ger sig självt i och med den lägre byggnadshöjden.
Med andra ord, 1 1/2-planhus är inga problem någonstans förutsatt att man håller sig till max byggnadshöjd.
Det finns en standard för vilka symboler som ska användas i en detaljplan och antalet våningar ska anges med romerska siffror, d v s om detaljplanen reglerar antalet våningar till en (1) för en viss tomt så ska den vara märkt med "I", två våningar = "II" osv. Det står även i detaljplanen som TS länkar till.
"B" däremot anger endast att det är fråga om bostäder.
Mer info: http://www.boverket.se/sv/om-boverk...boken-om-detaljplan-och-omradesbestammelser-/
"B" däremot anger endast att det är fråga om bostäder.
Mer info: http://www.boverket.se/sv/om-boverk...boken-om-detaljplan-och-omradesbestammelser-/
Som flera andra har skrivit. Detaljplanen har ingen bestämmelse om max antal våningar utan enbart begränsning byggnadshöjd och takvinkel.
Eftersom det inte heller finns något förbud mot inredd vind så är det fritt fram för 1,5 plan.
1,5 plan finns över huvud taget inte som planbestämmelse utan man reglerar antalet våningar med eller utan inredd vind.
Som Tilt skrev här ovan säger bokstaven B ingenting om vilken typ av bostad som får uppföras.
Nu för tiden säger Boverkets allmänna råd att det är så här, med byggnadshöjd och takvinkel, man ska reglera, inte genom våningsantal. Mycket för att det ska bli tydligare med vad som gäller och det inte ska bli frågetecken om vad som är en våning osv.
Eftersom det inte heller finns något förbud mot inredd vind så är det fritt fram för 1,5 plan.
1,5 plan finns över huvud taget inte som planbestämmelse utan man reglerar antalet våningar med eller utan inredd vind.
Som Tilt skrev här ovan säger bokstaven B ingenting om vilken typ av bostad som får uppföras.
Nu för tiden säger Boverkets allmänna råd att det är så här, med byggnadshöjd och takvinkel, man ska reglera, inte genom våningsantal. Mycket för att det ska bli tydligare med vad som gäller och det inte ska bli frågetecken om vad som är en våning osv.
Tack så mycket för ett bra svar!N Noell skrev:
Har du någon källa på det fall jag skulle behöva det?
Boverkets allmänna råd finns här:K kanonkula skrev:
https://rinfo.boverket.se/DPB/PDF/BFS2014-5DPB1.pdf
Men de nya allmänna råden gäller från 2015 och efter denna detaljplan är från 2010 så här är det korrekt att begränsa med våningsantal (som det är gjort i vissa delar av detaljplanen).
Men det ändrar ju inte ursprungsfrågan. För att det enbart skulle vara tillåtet att bygga enplanshus så skulle det dels ha funnits en bestämmelse om antal våningar (I), och dels en bestämmelse om att inredd vind inte var tillåtet. Nu saknas båda.
Klicka här för att svara
