Lane skrev:
tack för svar! men jag förstår inte... snärjigt. Kan du ta "vårt fall"
detaljplan från 1959
fritidsområde
man får bygga 75 kvm (men det är byggt som åretrunt boende, förändrar det något?)

menar du såhär:
om detaljplan efter 87 hade vi behövt betala i förväg och etappvis oavsett utfallet. Men eftersom detaljplan från 59 måste vi bara betala om vi söker bygglov sen (dvs om den ändras så det går). Eller är jag fortfarande lost?

Detaljplansändring för en tillbyggnad blir som jag kan läsa det: 600 *G som är 44 kr dvs ~26 000 kr.
Så är jag rätt ute att om de ändrar planen för området behöver jag först betala när jag tar bygglov eller måste jag söka det samtidigt?
Eftersom det du vill bygga inte ryms inom gällande detaljplan så kan du helt bortse från det där med före eller efter 1987.

Om kommunen bestämmer sig för att ändra detaljplanen endast för din fastighet så kommer de att skriva ett planavtal med dig som reglerar kostnaderna för planläggningen. Hur betalningen under processens gång läggs upp är olika men vanligast är at allt ska vara betalt när detaljplanen antas.

Om kommunen bestämmer sig för att ändra hela den gamla planen där många fastigheter ingår så kommer de sannolikt att reglera kostnaden i samband med bygglov. Fastighetsägarna betalar då ingenting under planläggningens gång utan betalar en planavgift när man söker bygglov (detta är alltså utöver kostnaden för själva bygglovet). Du behöver inte söka bygglov i samband med planändringen. Om kommunen ändrar detaljplanen år 2014 och du år 2024 kommer på att du vill söka bygglov för utbyggnad enligt nya planen så är det först då år 2024 du betalar något.
 
Lane skrev:
600 * G stod i en tabell om planavgift (tabell 13) tagen av byggnadsnämnen Göteborg för enbistadshus:
Åtgärd: planavgift (oberoende av area) PF för tillbyggnad ombyggnad: 600 *g
Nybyggnad: 1200 * G (vilket verkar stämma med den siffran ni skriver ovan).

Finns en till tabell där det står att åtgärd: detaljplan inom program: G*OF * PF (=100) där OF för byggnadsytan kan vara 6 eller 8 beroende på om endast tillbyggnad eller hela huset räknas, det blir jag inte klok på.
förstår inte alls vad detta innebär men det verkar ju handla om 30 000 till isf och då är jag upp i er kostnad. Program är något de arbetar efter, enligt boverket: "Om det behövs för att underlätta planarbetet, kan kommunen börja med ett program. I programmet sätter kommunen upp utgångspunkter och mål för planen.
Om kommunen gör ett program ska de hålla ett så kallat programsamråd som ger allmänheten, myndigheter, organisationer med flera möjligheter att lämna synpunkter på innehållet i programmet. Kommunen ska samla ihop och svara på de synpunkterna som kommer fram i en samrådsredogörelse.
"
Om det behövs är väl det man hänger upp sig på här. Slipper man den här kostanden om det görs enligt det enklare förfarandet? Eller är det en kostnad oavsett om de gör en plan eller inte det står att tidsersättning tas ut vid separata program. Men gissar det är för större projekt än villaområden?
Program är något kommunen kan välja att göra om de tycker att det är nödvändigt.

Detaljplanläggning enligt enkelt förfarande är precis som det låter en enklare version av detaljplaneprocessen. Det finns ett antar kritierier som ska vara uppfyllda för att planen ska kunna handläggas med enkelt förfarande. Ändring av BTA på ett enbostadshus på enskild fastighet är med all sannolikhet något som görs med enkelt förfarande så länge det inte finns någon Q-märkning eller liknande på fastigheten. Gör man en detaljplan med enkelt förfarande gör man inte något program först.
 
Nu börjar jag iallfall förstå processen.
Först söka planbesked (dvs om de ens vill titta på ärendet): kostar 15-20 h med timtaxa som beror på vad den tjänar, jag räknar personen tjänar 30 000 så blir det 800* 15-20 = 12 000 - 16 000 kr

ger de mig besked att processen kommer starta och de då förhoppningsvis ser över hela området (vilket jag spontant tycker är vettigt om man jämför papper med verklighet) kommer jag behöva betala ca 60 000 om båda avgifterna ska betalas först den dag jag bygger ut.
Annars om de bara tar beslut om min tomt vill de ha 60 000 redan när (om) den antas.

Får jag nej i första steget går det inte att överklaga men jag antar att det då blir de 12 -16 000 pengarna jag
förlorar. Och min husdröm.
 
Jag har lite fler frågor:
i planbeskedsblanketten ska jag ange byggnadsverkets karaktär och ungefärlig omfattning.
Jag vill ju eg bara de ska revidera hur mycket jag får bygga totalt, och sen ritar jag mitt hus därefter. Alltså, säger de att jag får bygga 120 kvm är jag nöjd med det, säger de 200 (som mäklaren sa) är jag ännu nöjdare. Men jag vill ju inte gå till en arkitekt innan jag vet om eller hur planen kommer se ut. Noell skrev ju ovanför att jag inte behöver ansöka om bygglov samtidigt men hur skriver man om man vill skicka in ett allmänt "jag vill bygga större"? Ansökningsblanketten ska man ge vad huset ska användas för i termer som "bostad", får man ingen möjlighet att föra fram argument?

Sen undrar jag över prickade områden, min tomt har sådanna precis där sluttningstomten är plan, kan sånt också revideras i en detaljplan eller? Kan jag påtala vad jag önskar med mitt planbesked "jag vill bygga större och får mer tillgänglig yta"?
inser ju att de bestämmer, men just nu kan det nog bara bli bättre för vår del.
 
Lane skrev:
Jag har lite fler frågor:
i planbeskedsblanketten ska jag ange byggnadsverkets karaktär och ungefärlig omfattning.
Jag vill ju eg bara de ska revidera hur mycket jag får bygga totalt, och sen ritar jag mitt hus därefter. Alltså, säger de att jag får bygga 120 kvm är jag nöjd med det, säger de 200 (som mäklaren sa) är jag ännu nöjdare. Men jag vill ju inte gå till en arkitekt innan jag vet om eller hur planen kommer se ut. Noell skrev ju ovanför att jag inte behöver ansöka om bygglov samtidigt men hur skriver man om man vill skicka in ett allmänt "jag vill bygga större"? Ansökningsblanketten ska man ge vad huset ska användas för i termer som "bostad", får man ingen möjlighet att föra fram argument?

Sen undrar jag över prickade områden, min tomt har sådanna precis där sluttningstomten är plan, kan sånt också revideras i en detaljplan eller? Kan jag påtala vad jag önskar med mitt planbesked "jag vill bygga större och får mer tillgänglig yta"?
inser ju att de bestämmer, men just nu kan det nog bara bli bättre för vår del.
Nu har jag inte sett den aktuella blanketten men jag skulle säga att det räcker med att skriva typ "jag vill öka byggrätten på min fastighet till x kvm, vilket är i linje med omkringliggande bebyggelse. Jag kan inte tänka mig att det i detta skede spelar någon roll hur ditt hus ska se ut. Det är ju inte utformningen av huset som kommer avgöra huruvida kommunen vill göra en planändribg eller inte.
 
Och ja prickmarken kan revideras i en planändring, men det beror ju på varför prickmarken finns där.
 
tusen tack Noell för alla svar, nu är jag såpass med på banan att det känns det lite lättare att ringa ansvarig och ställa mer specifika frågor!


Kan ju nämna att prickmarken går in 7 m på min tomt pga en "väg" som går mellan mig och grannen som är 2 m bred och där det växer skog med 10-15 m ekar. Jag tror aldrig det varit nån väg... Skulle vilja få ner den till 4,5 m eftersom det är här tomten är plan, men det är underordnat att få bygga större.
 
Lane skrev:
tusen tack Noell för alla svar, nu är jag såpass med på banan att det känns det lite lättare att ringa ansvarig och ställa mer specifika frågor!


Kan ju nämna att prickmarken går in 7 m på min tomt pga en "väg" som går mellan mig och grannen som är 2 m bred och där det växer skog med 10-15 m ekar. Jag tror aldrig det varit nån väg... Skulle vilja få ner den till 4,5 m eftersom det är här tomten är plan, men det är underordnat att få bygga större.
6 meter prickmark utmed väg i villaområden brukar vara normalt. Men detta är alltså en väg som finns i detaljplanen men som aldrig genomförts i verkligheten? Det låter väldigt smalt med en två meter bred väg, det låter mer som någon form av gångväg och då är inte 7 meter prickmark lika motiverat. Vem äger marken där vägen går enligt detaljplanen? Är det kommunen eller någon vägförening?

Jag skulle definitivt ha detta med vägen och prickmarken som argument till en planändring. Din byggrätt är begränsad pga något som inte har genomförts sedan 1959.
 
Nej vägen är aldrig genomförd, det stod som "fritidsväg" på nåt papper jag gissar att tanken är nån form av gångväg för att nå skogen bakom vårt hus så alla i fritidshusen ska kunna plocka blåbär där ;)
Man når även skogen via en annan stig som alla använder så skogen är tillgänglig.
Det är kommunal mark

När du ändå är "här", bör en detaljplan revideras när vatten dras in av kommunen? Vårt område fick vatten 1985, borde inte detaljplanen gjorts om då? Om man läser på flera kommuners hemsidor verkar det vanligt att man vid indragning av kommunalt va ser över/gör om detaljplanen. Men så kanske det inte var 1985? Tycker det borde finnas nåt tillägg till planen från det att kommunen drog in vatten?
Känns som något saknas eftersom alla husen är byggda/utbyggda precis när det blev kommunalt va och förra ägaren sa att han byggde till garaget (83) när de släppte på begränsningen för att få bygga. Men stadsbyggnadskontoret säger att inget finns senare så då är det kanske så, men för mig känns det märkligt.

I detaljplanen står att nybyggnation som kräver anslutning till avlopp inte är tillåtet om inte förbudet upphävs av länsstyrelsen. Vårt hus byggdes 1969 men tomten är ju uppritad från början (ett bygglov är sökt 1959 men detta hus byggdes aldrig). Man kanske därför inte räknade huset som nybyggnation, annars måste ju förbudet upphävts
 
Det var säkert många som passade på att bygga ut när kommunalt VA drogs in i området just på grund av den begränsning som du hittat i DP. I gamla PBL så kunde kommunen vara mer frikostig med avvikelser än vad nu gällande PBL medger.

Man kan väl ganska lätt konstatera att det finns flera anledningar till att din DP behöver uppdateras. Du kan också kontakta fler som är inom samma DP för att se om det finns fler som önskar det.

Och appropå tidsaspekten så bör du nog räkna med minst ett överklagande av DP.
 
Lane skrev:
Nej vägen är aldrig genomförd, det stod som "fritidsväg" på nåt papper jag gissar att tanken är nån form av gångväg för att nå skogen bakom vårt hus så alla i fritidshusen ska kunna plocka blåbär där ;)
Man når även skogen via en annan stig som alla använder så skogen är tillgänglig.
Det är kommunal mark

När du ändå är "här", bör en detaljplan revideras när vatten dras in av kommunen? Vårt område fick vatten 1985, borde inte detaljplanen gjorts om då? Om man läser på flera kommuners hemsidor verkar det vanligt att man vid indragning av kommunalt va ser över/gör om detaljplanen. Men så kanske det inte var 1985? Tycker det borde finnas nåt tillägg till planen från det att kommunen drog in vatten?
Känns som något saknas eftersom alla husen är byggda/utbyggda precis när det blev kommunalt va och förra ägaren sa att han byggde till garaget (83) när de släppte på begränsningen för att få bygga. Men stadsbyggnadskontoret säger att inget finns senare så då är det kanske så, men för mig känns det märkligt.

I detaljplanen står att nybyggnation som kräver anslutning till avlopp inte är tillåtet om inte förbudet upphävs av länsstyrelsen. Vårt hus byggdes 1969 men tomten är ju uppritad från början (ett bygglov är sökt 1959 men detta hus byggdes aldrig). Man kanske därför inte räknade huset som nybyggnation, annars måste ju förbudet upphävts
Detaljplanen i sig måste inte reglera om VA är kommunalt eller inte, så generellt så krävs det ingen detaljplaneändring för att drar in kommunalt VA. Däremot är det ofta så att man gör en ny detaljplanen i samband med att kommunalt VA byggs ut, ofta krävs det markintrång för att komma fram med ledningar osv. Däremot tycker jag att det låter konstigt att man har dragit in kommunalt vatten och avlopp i en detaljplan som förbjuder avlopp. Eller åtminstonde att man vid indragandet av kommunalt VA inte skulle ha upphävt förbudet genrellt i hela planen. För jag fattar det som att er fastighet fortfarande har förbud mot avlopp?

Om planen finns tillgänglig på internet får du gärna skicka ett pm med en länk :)
 
Avlopp vet jag inte men det har nog funnits hela tiden. Men kommunalt vatten kopplades in 1985. Har sett ritningar på hur rören är nedlagda i området så "markintrång" har man ju gjort.
Jag vet inte hur man menar nybyggnation, eftersom ett bygglov söktes på tomten 1959 men aldrig uppfördes kanske vårt hus som kom 1969 inte berördes av förbudet.

Har skannat in planen idag och ska försöka lägga den i nåt moln. Lyckas jag skickar jag pm
 
L Lane skrev:
Hej,
vi köpte ett hus på 66 kvm i september i ett område med "normalstora" hus runtomkring där mäklaren sa att man fick bygga 200 kvm på tomten. Idag kom bakslaget, vi var och pratade med stadsbyggnadskontoret och det visar sig att gällande detaljplan från 1959 med endast fritidsbebyggelse gäller. Husen runt omkring är beviljade enligt gamla pbl(?) som var väldigt mycket mer tillåtande (lantmätarens ord) men att man nu skärpt upp lagen och alltså gäller att man max får ha en byggnadsyta på 75 kvm! Vi känner ju oss såklart lite lurade av mäklaren även om vi förstår att det är upp till oss att kolla upp bestämmelserna. Nu gäller det att knyta handen i fickan och försöka ändra detaljplanen så även det sista fritidshuset kan bli en villa, hittar ytterst lite information på länsstyrelsens hemsida om hur man gör: [länk]
egentligen mest ett nummer att ringa. Vad vi vill ha är erfarenheter, gärna från göteborgsormådet; någon som fått till stånd en sån här ändring, nån som har goda råd om vad man ska ta upp eller "trycka på". Hur lång tid tar det? Vad kostar det? Tomten är på ca 1200 kvm.

Vad vi tänker:
detaljplanen speglar idag inte verkligheten
vi är sista huset som inte är utbyggd
det är inte längre ett fritidsområde utan ett villakvarter.

tack på förhand, det är sorgset här i huset idag, renoveringslusten dog ut :/
Hej Lane.
Ser att det var ett tag sedan denna tråden gick, men jag är i ganska exakt samma sits som du var.
Jag undrar hur det gått för er? Om du har lite tips?

Tack tack på förhand
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.