Byggahus.se

Brandregler 1m från huvudbyggnad?

1. swealp
    Medlem · Stockholm · 504 inlägg

swealp

Medlem
  2. H
    Moderator · Stockholm · 44 306 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag vet inte. Men jag tolkar länken du skickade med, att du behöver uppfylla el60. Det betyder att det skall kunna brinna för fullt i 60 minuter, utan brandspridning.

Och gogglar man lite på det, så verkar man uppfylla det med 4 lager gipskivor, kan vara två på utsidan av väggen och två på insidan. Dörrar med den brandklassen kan vara lite värre, misstänker att det krävs en ren ståldörr. Fönster kan nog bli rätt dyrt.

Jag vet inte hur man utför takfoten så att inte den börjar brinna och sprider elden genom taket.

På din ritning ser det ut som den komemr att ligga 1m från tomtgränsen, jag antar att du har godkännande från den grannen?

• Laddar…
  3. swealp

swealp

Medlem
    Jag har godkännande från grannen.

Funderar bara över ifall man skulle kunna förminska väggarna från 30cm till cirka 20cm.

Energikraven går att uppnå, enda jag inte förstår är brandkraven :(

Tack!!
    mvh

4. H

hempularen

Moderator
    Som jag tolkar det så är det inte tjockleken i sig som behövs. Utan du behöver 4 lager gips, vilket ju iofs. bygger drygt 50mm. Men lita inte på min uppgift. Den bygger på en snabb googling, kolla även med ngn. som verkligen vet. Det kan finnas fler fallgropar.

• Laddar…
  5. Bästa svaret

PNO
    Medlem · Roslagen · 1 528 inlägg

PNO

Medlem
    Du har alla svaren i din egen länk. Du ska uppfylla EI60. Hur du gör det är upp till dig. Exempel på hur väggar i EI60 konstrueras finns det gott om beskrivningar av på bland annat isoleringstillverkarnas hemsidor.
    Här till exempel:
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...e.ashx&usg=AFQjCNEqcGQKQRdDu2JIGU3VNuhX1rFP6Q
    (hoppas länken funkar, googla annars "paroc brand", så ska den komma högt upp).
    Ytterväggar av trä hittar du på sidan 17.

Och nej, det är inte antalet gipsskivor som räknas utan hela väggens konstruktion. Med lämplig isolering så kan det räcka med enkelgips på vardera sida av en mellanvägg för EI60, liksom att trämaterial mycket väl kan räknas in i brandskyddet, dels genom sin isolerande förmåga och dels för att det trots allt tar en viss tid för dom att brinna upp.

Oavsett vad som står i tillverkarnas råd eller vad kommunen kommer att kräva av dig så är det rent praktiskt så att den svaga punkten vad gäller brandskydd i småhus alltid är takfoten. Speciellt på nyare hus med ventilerad takfot. Alla former av spalter i ett hus som är avsedda att leda luft leder också en brand alldeles utmärkt. Så lägg gärna lite extra möda på takfot och eventuella andra utstickande delar.

1m är väldigt nära när det brinner. Står husen längre från varandera så är det främst strålningsvärmen som är ett problem, men med en meter mellan så slickar lågorna fasaden på husen intill och heta brandgaser tränger in i alla springor.

Bra att du tänker på detta när du bygger ut/bygger nytt. Ofta tror jag inte det är så. Ser ju ofta till exempel en villa med ihopbyggt garage där garaget blivit förråd och det byggts en carport intill. Sedan blir förrådet ett extra sovrum och carporten får väggar och port. Sedan blir det en carport till eller någon komplementbyggnad mot tomtgränsen och snart är raden av villor snarare ett kjedjehus.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 845 inlägg

useless

Lök.
    Jag lånar tråden lite för en fråga om brandklassning och fönster. I Boverkets regler har man olika skyddsavstånd beroende på hur stor oklassad fönsterarea väggen har, men det står ingenting om avståndet mellan eventuellt fönster och den andra byggnaden.
    Jag har ett eget case där byggnaderna står med varsitt hörn nära varandra, men det är 7 meter mellan de närmast belägna fönstren i respektive byggnad. Räcker det då att väggarna uppfyller EI30, eller måste hela fasaden, inklusive fönstren uppfylla EI30?

• Laddar…
  7. H

hempularen

Moderator
    Om du tittar i tabellen i länken i första inlägget. Så tolkr jag att du får ha obegränsad oklassad fönsteryta på 7 m avstånd (konstigt). Har du 5m så får du ha 4kvm oklassad osv.

• Laddar…
  8. useless

useless

Lök.
    Jag tolkar det som att 'Minsta inbördes avstånd' avser avståndet mellan byggnaderna, inte mellan fönstret och den andra byggnaden.
    Men, jag förstår att man kan tolka det på olika sätt, så det var därför jag frågade...

Det bästa är kanske att fråga Boverket hur man ska tolka reglerna.

• Laddar…
  9. swealp

swealp

Medlem
    Denna beskrivning jag bifogar är med brandklass IE60.

Jag behöver nog hitta en konstruktör, vad tror ni den totala tjockeleken av väggen ligger på där?

Tack så mycket för hjälpen.

(useless, jag skulle uppskatta om du skapar en egen tråd, blir bara soppa här annars. :(

10. PNO

PNO

Medlem
    12+120+28+16=176 mm

Bortser i detta fallet från plastfolien och vindspärrens tjocklek.

• Laddar…
  11. H

hempularen

Moderator
    I det här fallet verkar isoleringen ta över den brandmässiga isoleringen, om väggen nu verkligen anses hålla el60. Här är ju bara en gipsskiva, om det ens är det.

• Laddar…
  12. swealp

swealp

Medlem
    Detta här nedan är hur vår konstruktion ser ut för våra ytterväggar idag.

Som vi gärna vill förminska för att öka på boytan.

Kan man hata och älska kommunen samtidigt :)

13. useless

useless

Lök.
  14. swealp

swealp

Medlem
    Jag ska försöka hitta en konstruktör som kan skriva en konstruktion för ytterväggarna.

Målet är så tunna väggar som möjligt som ändå uppnår energikravet och brandreglerna IE 60.

Nån som vet vart man kan hitta någon sån?

Tack tack.

15. PNO

PNO

Medlem
    För att förklara detta lite - grejen med EI60 är att det ska hindra spridning av brand och rök i 60 minuter. Sedan får det hända vad som helst med väggen. Det finns alltså inget krav i sig på att väggen inte är brännbar. En massiv trävägg på sådär 100mm tjocklek skulle med råge klara EI60, om den bara var tät nog att hindra rökspridningen, då trä i sig brinner med ca 1mm/minut. Vill du inte använda någon typkonstruktion så finns det något som kallas additionsmetoden där man lägger ihop brandmotståndet i väggens alla lager och viktar dessa med koefficienter beroende på vad som finns bakom lagret. Additionsmetoden beskrivs i slutet av dokumentet jag länkade.

Problemet som jag skrev redan i mitt första inlägg är normalt inte heller genombränning av väggar, varesig inom byggnad eller mellan byggnader, utan problemet är istället att brandgaser sprider sig genom otätheter.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.