757 läst ·
3 svar
757 läst
3 svar
Bygglov
Hej
Ett över 100 år gammalt hus blev på 50-talet ombyggt från att vara enplans till att inreda vinden och bygga takkupor på båda taksidor. Om man vill återställa huset och ta bort takkuporna, behöver man söka bygglov då?
Ett över 100 år gammalt hus blev på 50-talet ombyggt från att vara enplans till att inreda vinden och bygga takkupor på båda taksidor. Om man vill återställa huset och ta bort takkuporna, behöver man söka bygglov då?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja, du behöver bygglov för de flesta ändringar av det exteriöra.
Det kan vara rätt grov kapitalförstöring att på så sätt minska boytan. Inte säkert att du någonsin kan få "åter-återställa" boytan. Undersök vad som tillåts i detaljplanen, eller områdesplan.
Det so gjordes på 50 talet kan strida mot planen, det är OK så länge du inte tar bort det själv.
Det kan vara rätt grov kapitalförstöring att på så sätt minska boytan. Inte säkert att du någonsin kan få "åter-återställa" boytan. Undersök vad som tillåts i detaljplanen, eller områdesplan.
Det so gjordes på 50 talet kan strida mot planen, det är OK så länge du inte tar bort det själv.
Takhöjden på vindsvåningen är endast 1.80 så vet inte hur mycket man kan räkna som boyta ens? Men tanken var att behålla vindsvåningen och öppna upp ända till nock istället . Jag vill riva takkuporna för de är så fulaH hempularen skrev:Ja, du behöver bygglov för de flesta ändringar av det exteriöra.
Det kan vara rätt grov kapitalförstöring att på så sätt minska boytan. Inte säkert att du någonsin kan få "åter-återställa" boytan. Undersök vad som tillåts i detaljplanen, eller områdesplan.
Det so gjordes på 50 talet kan strida mot planen, det är OK så länge du inte tar bort det själv.
Klicka här för att svara
