2 539 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Byggnation i icke detaljplanerat område
Trots att jag bor i ett villaområde i en kranskommun till S?tockholm har det visat sig att det inte finns detaljplan för mitt kvarter och ytterligare ett par kvarter i området.
Hur fungerar det med byggnation av olika slag under dessa förutsättningar? Jag har försökt läsa mig till info både på kommunens hemsida, och på boverket, men jag blir inte riktigt klok. Finns det någon som kan sammanfatta olika typer av åtgärder (fasadändring, plank mot grannen, uteplats under tak, Friggebod/Attefallshus, pool, etc) samt vad man behöver göra i sin relation med kommunen?
Tack på förhand.
Hur fungerar det med byggnation av olika slag under dessa förutsättningar? Jag har försökt läsa mig till info både på kommunens hemsida, och på boverket, men jag blir inte riktigt klok. Finns det någon som kan sammanfatta olika typer av åtgärder (fasadändring, plank mot grannen, uteplats under tak, Friggebod/Attefallshus, pool, etc) samt vad man behöver göra i sin relation med kommunen?
Tack på förhand.
Ett villaområde räknas normalt som sammanhållen bebyggelse och därför är det inte lika fritt att bygga även om det saknas detaljplan.
Jag är inte helt säker, du måste kolla med ditt bygglovskontor, men i princip borde samma regler gälla som om det fanns en detaljplan vad gäller vad du får och inte får bygga utan lov. Skillnaden är att bygglovskontoret lättare kan neka dig eftersom det inte finns en beslutad detaljplan som stipulerar vad som får byggas eller inte.
Vi får hoppas @haavard ser denna tråden så tror jag du får bra svar.
Jag är inte helt säker, du måste kolla med ditt bygglovskontor, men i princip borde samma regler gälla som om det fanns en detaljplan vad gäller vad du får och inte får bygga utan lov. Skillnaden är att bygglovskontoret lättare kan neka dig eftersom det inte finns en beslutad detaljplan som stipulerar vad som får byggas eller inte.
Vi får hoppas @haavard ser denna tråden så tror jag du får bra svar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Varje kommun måste ha en översiktsplan, sen får den också göra detaljplaner över de om råden de så vill. Planerna har passande namn, i översiktsplanen målas med en bredare pensel. Detaljplanen reglerar främst vad man inte får göra, som bygga över ett visst antal procent av fastigheten eller över en viss höjd. Den är därmed lättare att förstå, är inte något uttryckligen förbjudet ska man få tillåtelse att bygga det.
Det innebär att det är friare att bygga utan detaljplan, även om den mer svårbegripliga översiktsplanen även den kan hindra viss bebyggelse. Det som det krävs bygglov för är i princip samma, med granförfrågan och så, även om sånt som fasader nog är en ickefråga normalt sett.
Attefallare och friggebodar får du bygga på samma vis.
De olika sorternas planer beskrivs och regleras i 3 och 4 kap. plan- och bygglagen.
Det innebär att det är friare att bygga utan detaljplan, även om den mer svårbegripliga översiktsplanen även den kan hindra viss bebyggelse. Det som det krävs bygglov för är i princip samma, med granförfrågan och så, även om sånt som fasader nog är en ickefråga normalt sett.
Attefallare och friggebodar får du bygga på samma vis.
De olika sorternas planer beskrivs och regleras i 3 och 4 kap. plan- och bygglagen.
Klicka här för att svara