6 061 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Orolig för att ett nytt hus ska byggas nära och att vår grävda brunn förorenas
Ja, den ska tömmas ofta. Ibland händeìr det att det uppstår små hål i botten av tanken. Då behöver man tömma lite mindre ofta.
Men genom att kräva sluten tank går byggnadsnämnden helt på din linje och tar dina synpunkter på allvar.
Om du fortfarande inte vill ha bygget, är det troligtvis av andra anledningar och behöver du identifiera dom och kimma med bra argument varför de skulle vara viktiga.
Obs, du behöver inte övertyga mig att grannens bygge är bra eller dåligt för dig. Du behöver övertyga kommunen och länsstyrelsen.
Men genom att kräva sluten tank går byggnadsnämnden helt på din linje och tar dina synpunkter på allvar.
Om du fortfarande inte vill ha bygget, är det troligtvis av andra anledningar och behöver du identifiera dom och kimma med bra argument varför de skulle vara viktiga.
Obs, du behöver inte övertyga mig att grannens bygge är bra eller dåligt för dig. Du behöver övertyga kommunen och länsstyrelsen.
Slutna tankar brukar inte vara en lösning som förespråkas, just för att det är så vanligt att folk gör hål i botten. Jag tycker att det låter som en udda lösning som inte funkar särskilt bra. Med vakuum toa och enbart svartvatten är det rimmligt, men att köra allt vatten så blir nog inte bra.
Normen är 110 l vatten person och dag om man bor som och lever som vanligt så det fyller väldigt snart även stora tankar. Har man tank så lär man försöka minska på vattenförbrukningen.O ovesei skrev:
Det finns olika lösningar där inte allt vatten går till tanken. T ex kan snålspolande toalett kopplas till tanken medan BDT-vatten (gråvatten) hanteras separat med slamavskiljning och markbädd. Risken för smitta från en sådan lösning är i det närmaste obefintlig och utsläpp som påverkar miljön är låga.
Du vill inte ha en granne med andra ordO ovesei skrev:Idag fick jag ett nytt "Yttrande/medgivande från berörda grannar". Nu har de ansökt om bygglov med sluten tank. Jag är ändå orolig för vårt vatten. Det är väl inte bara avloppsvatten som kan påverka vattnet i vår brunn. De ska bygga, gräva kanske spränga och sen ska de bo med allt vad man gör gödslar, bekämpar ogräs osv. Man kan väl inte tro att ett boende så nära och uppe på ett berg 20 m över oss inte släpper ut något som är giftigt. Var kan jag överklaga förutom hos miljönämnden? (De sa att de bara hade med avlopp att göra). Länstyrelsen?
Jag hade missat en del. Det var sluten tank, trekammarbrunn och infiltration de hade ansökt om. De hade flyttat infiltrationen längre bort men fortfarande högre än min brunn. Vad är det för mening med det? Problemet kvarstår ju men om jag uppfattar rätt så är det vatten från dusch och tvätt som går in i infiltrationen. Det är väl lika illa? Få in tvättmedel i brunnen?
Nej det är inte lika illa eftersom din brunn inte riskerar att drabbas av smittoämnen. Smittan finns i WC-avloppet som samlas upp i den slutna tanken. BDT-vattnet slamavskiljs och infiltreras där tvättmedel och liknande bryts ned i marken. Eventuella minimala rester är inget att oroa sig över - du exponeras hela dagarna för tvättmedelsrester (t ex tandkräm, tvål, kläder, lakan, tallrikar, glas, etc).O ovesei skrev:Jag hade missat en del. Det var sluten tank, trekammarbrunn och infiltration de hade ansökt om. De hade flyttat infiltrationen längre bort men fortfarande högre än min brunn. Vad är det för mening med det? Problemet kvarstår ju men om jag uppfattar rätt så är det vatten från dusch och tvätt som går in i infiltrationen. Det är väl lika illa? Få in tvättmedel i brunnen?
Klicka här för att svara