Byggahus.se

Liten avvikelse

1. M
    Medlem · 3 inlägg

MartinEk86

Medlem
    Hej,

Vi ska bygga ett hus från Eksjöhus i ett nytt område i Tierp.
    Detaljplanen säger 4 m ifrån tomtgräns och 1 m om nockhöjden är max 3,5 m. Vår tomt är 26 m lång och är en hörntomt som angränsar till en väg. Våran plan är att bygga ihop hus och garage. Hus:16,60 m garage,4,20 m alltså blir det totalt 20,80 m. Och om vi väljer att placera huset 4 m ifrån där det angränsar till grannhuset så blir det 1,20 m kvar mot hörnläget. Tanken är att brandklassa den väggen. Men eftersom inbyggt garage klassas som huvudbyggnad enligt bygglov så säger dom nej eftersom man ska följa detaljplanen. Det vi kunde göra är att söka som liten avvikelse. Jag var där igår och måttade att det blir minst 10 m till närmaste hus ifrån den brandklassade garage väggen om man placerar den gaveln 1,20 m ifrån tomtgräns. Det måste man kunna få igenom som lien avvikelse?

Med vänlig hälsning Martin

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 294 inlägg

hempularen

Moderator
    Det tror jag kan vara lite 50/50. Det finns folk som fått igenom liknande saker, andra som inte fått igenom det.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 3 inlägg

MartinEk86

Medlem
    Ett nej kan jag inte tolka annat än ren princip dumhet.

4. B
    Medlem · Stockholms län · 23 833 inlägg

BirgitS

Medlem
    Beroende på hur gathörnet ser ut kan man behöva tänka på att bilister ska kunna se om det kommer någon på den andra vägen. Man brukar ha som regel att staket och häckar inte får vara högre än 80 cm inom 10 m räknat från där vägbanorna möts och ut längs de två vägarna och sen diagonalen mellan de två ändpunkterna.

5. M
    Medlem · 3 inlägg

MartinEk86

Medlem
    Men detaljplanen tillåter ju tillbyggnad tex garage 1 m ifrån tomtgräns? Så det kan inte spela någon roll. Och det är minst 4 m fritt framför huset. Så det kommer ej att skymmas

6. B
    Medlem · Stockholms län · 23 833 inlägg

BirgitS

Medlem
    Utmärkt :)

7. H

hempularen

Moderator
    Har du kollat att planen tillåter bebyggelse så nära gatan också?

Det är mycket vanligt med prickmark 4 - 6 m från gatan (och prickmrk är "helig"). Och när det gäller garage så har kommunerna ofta en oskriven regel om att det skall vara en uppfart till garaget som är en minst billängd lång. Du skall inte behöva stå och blockera gatan medan garagedörren öppnas.

8. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag har svårt att hänga med på problem ställningen... Hur stor skulle avvikelsen bli?

Oavsett är det ett tips å snacka med grannarna för om det blir en avvikelse från dp så får de yttra sig
    .

9. T
    Medlem · Norrbotten · 243 inlägg

Tilt

Medlem
    Jag förstår inte heller vad avvikelsen är? Ni vill bygga ihop "hus och garage". Det är inte ovanligt, men det många inte tänker på är att då riskerar man att få problem med detaljplanen. Om ni bygger ihop hus och garage så har ni ju inte någon tillbyggnad längre, ni har bara en (1) huvudbyggnad. Då är det alltså detaljplanens reglering gällande huvudbyggnads avstånd till tomtgräns ni måste gå efter, inte tillbyggnad. Hur nära tomtgräns får huvudbyggnad placeras enligt detaljplanen?

Om "hus" är 150 kvm och "garage" 50 kvm, så blir huvudbyggnaden, d v s huset 200 kvm. Är den ytan tillåten för huvudbyggnad i detaljplanen? Är höjden på huset enligt detaljplan?

10. H

hempularen

Moderator
    Det stod tidigt i tråden att byggnader som var lägre än 3,5m (Nockhöjd) får placeras 1m från gräns. Jag antar att huvudbyggnaden är mer än 3,5m och iom sammanbyggnaden, så blir det huvudbyggnadens höjd som räknas.

Och jag tolkar att det är detta som trådskaparen hoppas skall kunna gå som mindre avvikelse.

Sedan är det väl en relevant fråga om ytan är OK, det är väl inte helt vanligt att man får bygga 200 kvm byggnadsyta på en mindre tomt.

• Laddar…
  11. T

Tilt

Medlem
    Ok, jag tror inte att det räknas som en "liten avvikelse" att placera ett hus 1 meter från tomtgräns som enligt detaljplanen måste stå 4 meter från tomtgräns. "En mindre avvikelse" brukar anses vara <10% avsteg från bestämmelserna.

Men visst, med en välvillig byggnadsnämnd kan allt vara möjligt. Jag skulle börja med att höra mig för med grannarna, skriver de på att det är ok, så är halva slaget vunnet. Gör de inte det, så blir det svårt eller rättare sagt omöjligt.

Min granne hade lyckats övertyga byggnadsnämnden att få bygga ett hus på 225 kvm med övervåning och placera det 0 meter från (vägglivet direkt på) tomtgräns och även få gräva ned husets dränering på min tomt OCH bygga delvis på korsprickad mark, trots att detaljplanen säger att huvudbyggnad får vara max 150 kvm, högst en våning och minst 4 meter från tomtgräns.

Redigerat 14 aug 2017 09:30
  12. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Nånting säger mig att du överklagade bygglovet :) eller glömde de grannehörande? De glömde ju dp så...

13. R
    Medlem · 428 inlägg

Hur lyckades han få gräva ner dräneringen på din tomt?
    Och hur är det tänkt att han skall sköta underhållet?
    Har du polisanmält intrånget?

14. T

Tilt

Medlem
    Jag fick en remiss på byggnationen, så det räckte med att påpeka allt som stred mot detaljplanen och det som var lagstridigt enligt jordabalken. Förutom att dräneringen var inritad på min tomt så hängde hela taksprånget också över min tomt (ytterväggen stod på gränsen). En tomt sträcker sig ända från jordens medelpunkt och ut i rymden. Så grannen fick avslag.

I en remiss så ska byggnadsnämnden specificera alla avsteg som finns mot detaljplan och lagar som remissen gäller, men min byggnadsnämnd hade bara lyckats hitta en (1) avvikelse; huset var delvis byggt på punktprickad mark. Jag hittade totalt 7 uppenbara avvikelser mot detaljplan och lagar. Man måste alltså vara påläst, det är viktigt att sätta sig in i vad ALLA symboler och texter på detaljplanen innebär.

15. R
    Medlem · 428 inlägg
    Så det blev aldrig som i det underlag du fick ?

Hoppas du meddelade byggnadsnämndens ordförande att hens förvaltning goskänt direkta lagbrott i en bygglovsansökan. Se gärna till att det diarieförs också.

Brukar bli fart då. ..

Inget ont om förvaltningar, men kommunala tjänstehjon som slöar sig genom sitt jobb och har mage att ta betalt för det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.