Hej! Jag och min sambo har precis köpt ett hus med en detaljplan från 1987 som säger 60 + 20kvm, men senaste tillbyggnaden gjordes några år före detaljplanen vunnit laga kraft enligt papper vi fått fram. Vi har planer att höja byggnadhöjden och bygga ett loft som man får enligt detaljplanen, huset är 84kvm.
Min fråga är om kommunen har rätt till neka ett bygglov för att höja byggnadshöjden av hela 84kvm eller måste vi gå efter 60kvm som detaljplanen säger? Bygglovet vi kommer söka om är allt inom detaljplanens ram förutom att huset är 24kvm större än vad detaljplanen säger idag.