2 733 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Retroaktivt sjönära bygglov?
På vår sjötomt ligger en friggebod ca 20 meter från sjön. Friggeboden har funnits där i säkert 30 år. Själva boningshuset ligger 110 meter från sjön. Det finns inget bygglov för den sjönära friggeboden. Detta tror vi kan ligga oss i fatet när vi har planer att ansöka om en sjöbodsbyggnation eller ett sjönära atterfallshus. Det är glesbyggd men det finns flera sjönära bygglov i området och vi bor på en "lucktomt". Är det någon som kan tipsa om hur vi gör med den befintliga friggeboden i dialog med kommunen? Kan man få retroaktivt bygglov eller på annat sätt få den inritad som godkänd?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Boden måste vara från före 1 juli 1975 för att det ska spela någon roll hur gammal den är. Nyare byggnader än så inom strandskyddat område blir aldrig "lagliga" genom preskription som andra byggnader blir efter tio år.
Strunta i boden är mitt förslag. Sök för det ni vill bygga om ni tycker att värdet av det överstiger risken att behöva riva boden om den blir "påkommen". Eller så söker ni för båda samtidigt om ni vill vara blåögt ärliga. Å andra sidan, vill ni bygga nytt vid vattnet kanske ni inte behöver befintlig bod där också?
Strunta i boden är mitt förslag. Sök för det ni vill bygga om ni tycker att värdet av det överstiger risken att behöva riva boden om den blir "påkommen". Eller så söker ni för båda samtidigt om ni vill vara blåögt ärliga. Å andra sidan, vill ni bygga nytt vid vattnet kanske ni inte behöver befintlig bod där också?
Tack för svar! Det är inte helt omöjligt att vi kan bevisa att boden är från före 1975. Vad gäller i så fall?Nötegårdsgubben skrev:
Boden måste vara från före 1 juli 1975 för att det ska spela någon roll hur gammal den är. Nyare byggnader än så inom strandskyddat område blir aldrig "lagliga" genom preskription som andra byggnader blir efter tio år.
Strunta i boden är mitt förslag. Sök för det ni vill bygga om ni tycker att värdet av det överstiger risken att behöva riva boden om den blir "påkommen". Eller så söker ni för båda samtidigt om ni vill vara blåögt ärliga. Å andra sidan, vill ni bygga nytt vid vattnet kanske ni inte behöver befintlig bod där också?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
I så fall är den inte olovlig, oavsett vad som gällde när den byggdes. De drakoniska reglerna om att olovliga byggen i strandskyddsområden aldrig preskriberas infördes 1975. Äldre byggen följer normala preskriptionsregler (utöver att inget generellt strandskydd fanns att bryta mot).
Klicka här för att svara