896 läst ·
5 svar
896 läst
5 svar
Attefallshus & attefallsutbyggnad - Grannarnas ok?!
Hej
En fråga. Vi håller på med Attefallshus 25 m2 samt utbyggnad Attefall 15 m2. Allt inom riktnilnjerna.
Och så får vi fråga tillbaka från kommunen - där de ber oss om grannars påskrift?!
Vi själva har aldrig ombetts att skriva på trots att andra grannar byggt ut, vi kan inte låta bli att undra. Gör kommunnen detta för att "det är enklare" eller har de faktiskt rätt att kräva detta i samband med bygganmälan?
En undrande
D
En fråga. Vi håller på med Attefallshus 25 m2 samt utbyggnad Attefall 15 m2. Allt inom riktnilnjerna.
Och så får vi fråga tillbaka från kommunen - där de ber oss om grannars påskrift?!
Vi själva har aldrig ombetts att skriva på trots att andra grannar byggt ut, vi kan inte låta bli att undra. Gör kommunnen detta för att "det är enklare" eller har de faktiskt rätt att kräva detta i samband med bygganmälan?
En undrande
D
Är ert bygge närmare än 4,5 m från tomtgräns krävs grannarnas godkännande.
Är grannarnas byggen närmare än 4,5 m krävs ert godkännande.
Formellt sett är det kommunen som skall inhämta godkännandet men många accepterar att grannarna skriver på en ritning som ni tar fram.
Är grannarnas byggen närmare än 4,5 m krävs ert godkännande.
Formellt sett är det kommunen som skall inhämta godkännandet men många accepterar att grannarna skriver på en ritning som ni tar fram.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Kolla den här artikeln:
https://arkitekten.se/nyheter/reglerna-attefallshus-strider-lagen/
https://arkitekten.se/nyheter/reglerna-attefallshus-strider-lagen/
Klicka här för att svara