3 783 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hjälp med bygglov
Hej
Tänkte lämna in ett bygglov för att göra om garaget till en bostadshus . Vände mig till kommunen och fick den här långa listan att fixa fram vilket tror jag inte att jag klarar av på egenhand.
Hur går man tillväga, finns det byggbyråer som tar hand om ett byyglov ärende?
I så fall kan ni rekommendera ett par ?
Tänkte lämna in ett bygglov för att göra om garaget till en bostadshus . Vände mig till kommunen och fick den här långa listan att fixa fram vilket tror jag inte att jag klarar av på egenhand.
Hur går man tillväga, finns det byggbyråer som tar hand om ett byyglov ärende?
I så fall kan ni rekommendera ett par ?
- Blanketten Anmälan

Fyll i personuppgifter och beskriv åtgärden så utförligt som möjligt. - Situationsplan i skala 1:400
Måttsätt byggnaden och ange minst två avstånd i rät vinkel till tomtgränsen. Redovisa alla nya och befintliga byggnader på tomten. Redovisa husets höjd genom att ange plushöjden (höjden över den genomsnittliga medelvattennivån) för den färdiga golvnivån.
- Planritning i skala 1:100
Alla våningsplan i byggnaden ska redovisas. Planritningen över entréplanet ska vara möblerad. Ritningarna ska vara måttsatta så att byggnadens area kan räknas ut. Entréplanet ska vara tillgängligt för personer med nedsatt rörelseförmåga.
- Fasadritning i skala 1:100
Alla befintliga marknivåer och fasader ska redovisas. Ange takvinkel (i grader från horisontalplanet), materialval och kulörer.
- Sektionsritning i skala 1:100
Sektionsritningen visar en genomskärning av byggnaden. Måttsätt ritningen och visa våningshöjd, färdiga golvnivåer, takvinkel och marknivå vid entréer.
- Konstruktionsritning
Beskriv hur byggnaden kommer att vara konstruerad. Om du beställer ett färdigt hus kan leverantören i vissa fall hjälpa till med en sådan ritning.
- Markplaneringsritning i skala 1:400
Här redovisar du tomtens in- och utfart, parkering, befintliga och ändrade marknivåer, murar och stödmurar, plank, dagvattenhantering och avfallshantering.
- Förslag till kontrollplan
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Mitt tips är att kontakta en arkitekt eller konsult som upprättar ritningarna om du inte bedömer att du kan/vill hålla på själv.
Hur stor är förändringen i garaget? Hur stor är förändringen på fasaden? Blir det en komplett bostad med kök, WC osv? Har du ritningar som kan användas som relationer för de nya ritningarna eller handlar det om att upprätta nya ritningar från grunden? Har du några skisser på hur du vill göra?
Hur stor är förändringen i garaget? Hur stor är förändringen på fasaden? Blir det en komplett bostad med kök, WC osv? Har du ritningar som kan användas som relationer för de nya ritningarna eller handlar det om att upprätta nya ritningar från grunden? Har du några skisser på hur du vill göra?
Har kontakt med en bygglovshandläggare och berättat att jag ska göra om garaget till attefallsbostadshus. Frågade om vilka handlingar jag ska lämna in och om jag ska ansöka om bygglov. Fick svar per mejl att du ska lämna in en anmälan och du behöver grannarnas godkännande. Tolkar det som att det är anmälan för att få start besked. Har stället frågan om det behövs planritning och förslag till kontrolplan oxå och väntar på svar. Eftersom grannarna måste skriva på nånting. Antagligen planritningen.A Alias_Olle skrev:Mitt tips är att kontakta en arkitekt eller konsult som upprättar ritningarna om du inte bedömer att du kan/vill hålla på själv.
Fasaden kommer att förändras genom nya fönster och ytterdörr. Garaget är 21 kvm och det finns en vedstuga bakom garaget med sammanhängande tak som jag tänkte slå ihop med garaget så att det blir 24 kvm totalt.
Det ska bli komplett bostad med WC, kök och badrum mm.
Jag har ritningarna för huset och garage byggnaden. Skissar har jag oxå flera st men byggfirman vill först veta hur stor byggytan är och med vilka förutsättningar innan de kan rita en slutgilltig planritning.
Det besked jag har fått av handläggaren är att ''Tomten får bebyggas med 150 kvm byggnadsarea varav uthus inte får vara större än 40 kvm.''
Från början tänkte jag riva ner garaget och bygga ett attefallshus men när jag undersökte saken närmare då insåg jag att kostnaden skulle dra iväg rejällt och jag får inte bygga större än 25 kvm. Då kom jag på tanken att bygga om garaget som den är till bostad. Taket är 220 cm då skulle det räcka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden