Hej. Vilka bygglovregler gäller om man vill inreda delar av vårt kallförråd som ingår i vårt bostadsrättsparhus till ett uppvärmt hobbyrum? Vi har nyligt flyttat in i en bostadsrätt där vi bor i ett parhus. Vi har ett vinterisolerat kallförråd på ca 10 kvm. Den enda ingången till förrådet är utifrån men det är vägg i vägg med huset. Det är inte uppvärmt men är som sagt isolerat. Det har betonggolv, innerväggar, innertak, två vädringsventiler samt eluttag och belysning. Jag vill inreda delar av förrådet till ett hobbyrum genom att montera in ett oljefyllt el-element, måla tak och väggar samt lägga laminatgolv(klickgolv). En vägg av förrådet kommer dock att vara till vanlig förrådsförvaring. Jag har skickat in en ansökan till vår bostadsrättsföreninings styrelse. Tyvärr har de inte nästa möte förrän om nästan en månad. Vet någon av er vilka regler som gäller i fråga om detta? Behöver jag som bostadsrättsinnehavare eller styrelsen söka bygglov för detta? Bifogar en bild.
Redigerat:
Bästa svaret
Nyckeln är att hålla sig under 10C A temp, dvs den uppvärmda ytan värms inte mer än 10C så slipper du alla förbövlade energiberäkningar och energikrav. Då kan jag inte se att det krävs mer än ev föreningens godkännande, såtillvida du inte gör något som påverkar dess amvändningsområde..
Det klarar du nämligen inte med dagens krav på gårdagens förråd. Det går att tilläggsisolera väggar, byta dörrar o fönster men frågan är om plattan duger.
Gäller för alla byggnader/tillbyggnader osv. Olika krav för olika areror och defintionsmässig användning dock. Det är BBR som är vägledande.
Sedan kan man ju tillägga att ett litet utrymme uppvärmt till 9,9 grader kan snabbt höjas till 20C vid behov...
Så bygger jag min friggebod har jag tänkt ialla fall.
Det klarar du nämligen inte med dagens krav på gårdagens förråd. Det går att tilläggsisolera väggar, byta dörrar o fönster men frågan är om plattan duger.
Gäller för alla byggnader/tillbyggnader osv. Olika krav för olika areror och defintionsmässig användning dock. Det är BBR som är vägledande.
Sedan kan man ju tillägga att ett litet utrymme uppvärmt till 9,9 grader kan snabbt höjas till 20C vid behov...
Så bygger jag min friggebod har jag tänkt ialla fall.
Klicka här för att svara
