Scenario 1.
Stugbygge på g. Om jag förstått det rätt så om man ska bygga nytt så måste man ansöka om bygglov och då hamnar man 100 meter ifrån älven .... om man ansöker om dispens från strandskyddslagen är det stor chans att få det beviljat?

Tanken är en 35m2 stuga

Scenario 2.
Att jag bygger en till stuga på 25m2 bredvid den befintliga stugan som finns där? Måste man ansöka om bygglov då?
På scenario 2 så är det bygge på en ö som vi äger helt själva

vad händer om jag bygger och någon anmäler mig? Blir det grova böter? Tänkte om det sticker i ögona på folket
Scenario 1 är på fastlandet som vi även där äger marken
 
Du behöver alltid strandskyddsdispens om du bygger nära vatten, finns lite olika avstånd beroende på var det är.

Att få dispens på strandskyddet är antagligen lättast om du bygger bredvid en befintlig byggnad. Då kan du hävda att området redan är taget i anspråk och är din hemfridszon.

Men det är bara att testa att söka, fick själv dispens på två byggnader i våras.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
F
Tackar då är det bara testa att söka bredvid den befintliga stugan.

Brukar det vara lång svarstid?
 
Beror nog på kommun. Först skall dom tycka till, sen skall länstyrelsen säga sista ordet. För mig tog det 5-6 veckor tror jag
 
Om tomten är anspråkstagen så skulle du tom kunna få en dispens för att riva befintligt och bygga helt nytt. Beror iofs på storlek, läge m.m. Från det att kommunen beslutat om dispens har länsstyrelsen 3 veckor på sig att avgöra om de ska överpröva beslutet.
 
F Freddedan skrev:
Vissa lättnader är gjorda för kompletteringsbyggnader i anslutning till befintlig bebyggelse, man kan bygga så länge bortersta knuten är inom 15m från befintligt hus och inte närmare vattnet än 25m: [länk]

Att bryta mot strandskyddet är åtalbart: [länk]
Titta, jag letade som en galning efter om 15m är bortre eller närmaste hörn på attefallare. Bortre var ju ganska självklart, men hittade inte ngn detaljerad beskrivning. Var min reservplan om inte dispensen gick igenom. Men som sagt var det inga problem att få bygglov då marken redan var tagen i anspråk. Så nu kan jag bygga en attefallare också.....
 
Larsa Larsa skrev:
Titta, jag letade som en galning efter om 15m är bortre eller närmaste hörn på attefallare. Bortre var ju ganska självklart, men hittade inte ngn detaljerad beskrivning. Var min reservplan om inte dispensen gick igenom. Men som sagt var det inga problem att få bygglov då marken redan var tagen i anspråk. Så nu kan jag bygga en attefallare också.....
Det krävs enligt Miljöbalken 7 kap 17 § ett beslut från Länsstyrelsen för att detta ska vara applicerbart så kolla vad som gäller hos dig.
 
Z Zxcvbn skrev:
Scenario 1.
Stugbygge på g. Om jag förstått det rätt så om man ska bygga nytt så måste man ansöka om bygglov och då hamnar man 100 meter ifrån älven .... om man ansöker om dispens från strandskyddslagen är det stor chans att få det beviljat?

Tanken är en 35m2 stuga

Scenario 2.
Att jag bygger en till stuga på 25m2 bredvid den befintliga stugan som finns där? Måste man ansöka om bygglov då?
På scenario 2 så är det bygge på en ö som vi äger helt själva

vad händer om jag bygger och någon anmäler mig? Blir det grova böter? Tänkte om det sticker i ögona på folket
Scenario 1 är på fastlandet som vi även där äger marken
Om du bygger utan bygglov, och utan strandsyddsdispens. Så blir det i första hand rivningsföreläggande. Men du drabbas även av en sanktionsavgift. Den består av flera delar. För det första en summa för att du byggt utan bygglov, den avgiften ligger på några 1000 per kvm. Sedan får du betala ett halvt basbelopp (22 000 kr) för att du påbörjat bygget utan startbesked, och lika mycket till för att tagit det i bruk utan slutbevis.

Vid enklare byggnation kan sanktionsavgiften minskas till hälften. Men oftast är rivningsföreläggandet den värsta delen av påföljden.

Brottet mot strandskyddsdispensen kan som sagt resultera i ytterligare böter.
 
Glöm inte polisanmälan om miljöbrott
 
Tackar för svar.

Men det blir nog plan 2. Att jag bygger på helt ny mark och försöker få dispens från strandskyddet. Så det söker jag via länsstyrelsen?
Blir en 35m2 stuga.
 
Du söker Strandskydd dispens från kommunen. Om du ska upphäva strandskyddet på din fastighet sökur du den hos LST. Kolla med kommunen om din nya stuga behöver dispens eller inte(det kan finnas undantag)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.