1 669 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ändring av bygglov?
Fastighetsägaren får bygglov för ett höghus på 13 våningar och källare.
Källaren tas bort och man bygger 14 våningar istället för 13.
Behöver fastighetsägaren ansöka om nytt bygglov?
Räcker ett delegationssvar från kommunen?
Har kommunen skyldighet att infomera i Post och Inrekstidningar eller annan media?
Är det en offentlig handling?
Källaren tas bort och man bygger 14 våningar istället för 13.
Behöver fastighetsägaren ansöka om nytt bygglov?
Räcker ett delegationssvar från kommunen?
Har kommunen skyldighet att infomera i Post och Inrekstidningar eller annan media?
Är det en offentlig handling?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ändras inte höjden så är det inte säkert att det behövs nytt bygglov. Det kan också rymmas under mindre avvikelser.
Den visade detljplanen på kommunens hemsida visar oktober 2018 på:R Robert-san01 skrev:
LAGA KRAFT den 2016-01-07 Planenheten
Detaljplanen medger cirka 53 nya lägenheter och nya arbetsplatser genom att centrumet expanderar med ny lokalyta och bostäder.
Bostadshuset varierar mellan 11 och 12 våningar och innefattar upp till 53 lägenheter, där de två nedersta våningsplanen nyttjas för centrumändamål.
Bygglovet säger 13 våningar och källare med 65 lägeheter.
På staket vid centrumet står det 14 våningar.
Räknas det som en mindre avvikelse?
Det skiljer 2 våningar från den den beslutade detaljplanen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har du kollat hur de räknar våningarna? Jag var på ett bygge där jag tyckte vi var på våning 11. Det var 19.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
13+1 blir 14.
Vad är problemet?
Vad är problemet?
Du har rätt 13+1 blir 14
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Texten du citerar ser för mig ut som en kortfattad "populärbeskrivning" av detaljplanen. Det borde finnas en mer detaljerad skrivning.
Men om planen verkligen säger 11 - 12 våningars hus. Då är det en avvikelse att godkänna 13 eller 14 våningar.
Det är tänkbart att en extra våning på såpass höga hus, skulle kunna vara en "mindre avvikelse" som kommunen får besluta. I så fall skall berörda grannar höras INNAN beslutet fattas.
Men om planen verkligen säger 11 - 12 våningars hus. Då är det en avvikelse att godkänna 13 eller 14 våningar.
Det är tänkbart att en extra våning på såpass höga hus, skulle kunna vara en "mindre avvikelse" som kommunen får besluta. I så fall skall berörda grannar höras INNAN beslutet fattas.
Spontant låter det inte som varken byggnadshöjd eller antalet våningar är en liten avvikelse mot detaljplan, men utan att se hur planen är utformad är det svårt att ge bra svar.
Klicka här för att svara
