1 265 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Bygglov för delat avlopp
Delar avlopp med en granne. Vi är två hushåll på avloppet. Villor utanför detaljplanområde. Avlopp ska bytas. Frågan är nu om båda hushållen ska betala bygglovsavgift? Själva avloppsbrunnen ligger på ena fastigheten men vi delar utgifterna. Inte en meter nytt avlopp från fastigheterna skall grävas. Vi ska bara lägga i en ny burk.
Frågan gällde inte vad en av Sveriges 290 kommuner anser, praxis varierar tyvärr med kvaliteten på förvaltningarna, utan vad som gäller enligt lagstiftning, eventuella domstolsutslag, enligt Boverket, etc. Kommer eventuellt kontakta boverket i morgon, men kul höra synpunkter från andra.R RoBo skrev:
Det är inte bygglov som behövs utan ett nytt eller förändrat avloppstillstånd. Kommunen tar ut en avgift för handläggningen av avloppstillståndet. Vanligen så krävs endast en handläggning vid en ändring som denna, förutsatt att ni delar på tillståndet, och då betalas den av kommunfullmäktige bestämda avgiften för ändring av enskild avloppsanläggning en gång.
Kommer det två räkningar (oklart i dagsläget) går väl allt sådant att överklaga?Claes Sörmland skrev:
Det är inte bygglov som behövs utan ett nytt eller förändrat avloppstillstånd. Kommunen tar ut en avgift för handläggningen av avloppstillståndet. Vanligen så krävs endast en handläggning vid en ändring som denna, förutsatt att ni delar på tillståndet, och då betalas den av kommunfullmäktige bestämda avgiften för ändring av enskild avloppsanläggning en gång.
Du ska betala det som kommunfullmäktige har fastställt. Kolla på kommunens hemsida vad deras taxa är för ändring av enskilt avlopp, läs orginalbeslutet och inte deras ofta illa skrivna infosidor. Kolla noga in formuleringen. Fakturerar kommunen något annat än beslutet så är det bara att begära rättning.A AxelAxel skrev:
Är det idag ett tillstånd, så är det en ändring och en avgift.
Klicka här för att svara