Hej!

Jag försöker planera ett hus på en tomt som har delvis sjöutsikt. Ju högre upp jag kan få
huset från marknivå desto mer utsikt helt enkelt. Kommunen skriver detta:

”Huvudbyggnad får ej uppföras med mer än två våningar, inklusive sluttningsvåning. Huvudbyggnads byggnadshöjd får inte överstiga 6,0 meter.

Fasadhöjden får för långsidan inte överstiga 6,0 m i någon punkt och för gavel inte överstiga 8,5 m i någon punkt.”

Min fråga är

1. Vad menas det rent byggnadsmässigt med att det är en skillnad fasadhöjden för långsidan och gaveln?

2. Har för mig att jag läst någonstans att om man bygger en källaren under en viss höjd så
räknas det inte in i husets höjd? Och att man på detta sätt kan få upp huset?

Tacksam för svar om någon har koll!

Att bygga en källare ger inget höjdmässigt däremot kan du genom att bygga en källarvåning få en extravåning men då nästan helt under mark så från den har du ingen utsikt. Antar att marken generellt sluttar i området med tanke på skrivningen om sluttningsvåning så är kanske mest kring din placering på tomten du få till så mycket utsikt som möjligt. Sedan kan man ju kanske försöka få till 2,5plan med takkupa mot vattnet.

Skillnaden i höjd.

Normalt anges byggnadshöjd i en detaljplan. Den höjden är höjden på den "höjdbestämmande" sidan av huset. i normala lägen är det den sida som är vänd mot en gata eller annan allmän plats som är höjdbestämmande. Men det finns en hel bok om hur begreppet skall tolkas i olika udda fall.

På den sidan bestäms den övre punkten, som den punkt där fasaden skär igenom taket, alltså ovanpå taket rakt över ytterväggen.

Den lägre punkten är oftast medelhöjden på marken intill huset, men kan i vissa fall vara höjden på gatan utanför (samma bok).

Där har du alltså byggnadshöjden, och därför vill man oftast vända ett hus på tomten så att det inte är gaveln som vätter mot gatan. För isåfall blir det nockhöjden som begränsar.

I din detaljplan har man även begränsat nockhöjden, inte jättevanligt. Men vänder du huset så att gaveln blir höjdbestämmande, så får du alltså bara ha 6m till nock. För det är i så fall byggnadshöjden.

Du borde kunna bygga 2,5 plan, där alltså vinden blir en extra våning. OM snedväggen på vinden blir lägre än 70 cm, så räknas det inte som en våning. Då får du bäst utsikt från vindsvåningen, antingen om du har gaveln mot vattnet, kanske med en hög balkong, eller om långsidan ligger åt det hållet, med en eller flera vindskupor. Det finns regler även för hur man räknar byggnadshöjd om det finns kupor. Och man får bygga smala kupor utöver bygglovet, inom attefallsreglerna.

H hempularen skrev:
Skillnaden i höjd.
Och man får bygga smala kupor utöver bygglovet, inom attefallsreglerna.
Behöver väl inte vara smala? Ända begränsningen är väl att de tillsammans högst får uppta halva takfallet och inte får innebära ingrepp i bärande konstruktionen. Har man ett brett hus och konstruerar för det redan när man bygger så borde det väl inte vara något problem att få till breda takkupor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.