Hej
Jag har en fastighet som är ena del av en avstyckning.
Det verkar vara ett vanligt förfarande i äldre områden.
Två fastigheter en mot gatan och en innanför med skaftväg.
Inte servitut.
Grannen med skaftväg vill bygga en mur på en del av skaftet.
Visa bilaga 294653
Är någon insatt i problemet. Är det OK att bygga en 50 cm hög mur
på skaftet ?
Jag tycker det är störande för mej men vill inte bråka om det är OK att bygga på skaftet.
Tanken med triangeln är väl att göra infart lättare.
Är det förresten OK att jag sneddar över triangeln på väg in till mej.
/bosv
 
  • Skiss av en fastighet med en skaftväg och föreslagen mur vid änden, intill en triangel för infart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det där skaftet och stenmuren han vill bygga? Har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet, men visst blir det svårare att köra in med stora fordon.

Du har väl egentligen ingen rätt att snedda över spetsen på triangeln, men får du för grannen är det väl inget man behöver prata om.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det där skaftet och stenmuren han vill bygga? Har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet, men visst blir det svårare att
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det där skaftet och stenmuren han vill bygga? Har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet, men visst blir det svårare att köra in med stora fordon.

Du har väl egentligen ingen rätt att snedda över spetsen på triangeln, men får du för grannen är det väl inget man behöver prata om.
köra in med stora fordon.

Du har väl egentligen ingen rätt att snedda över spetsen på triangeln, men får du för grannen är det väl inget man behöver prata om.
Ett av skälen till min undran är att det är prickmark 6m in från gatan.
 
Tja, en mur där är ju bygglovspliktig, och då blir du ju tillfrågad om du har något att invända när lovet ska prövas. Däremot finns det inget hinder mot att bygga murar på prickmark, det är bara byggnader som inte får byggas där. Du behöver alltså bättre argument än att du inte vill att det ska byggas något där för att få gehör.
 
Vems mark ligger vägen på? Det är ju vanligt att vägen tillhör den innre tomten.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vems mark ligger vägen på? Det är ju vanligt att vägen tillhör den innre tomten.
Marken tillhör den inre tomten trodde det framgick i mitt första inlägg.
 
Triangeln som gör skaftet bredare är dels till för att göra det möjligt att svänga in med större fordon (tänk brandbil), men också för att kunna placera soptunnor, postlåda etc. på. Det kan alltså vara dumt att ta av den ytan för att ställa en mur på.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Då förstår jag frågan bättre. Skaftvägen är en av grannens tomt. Grannen kan göra samma sak som du kan på din tomt. En låg mur borde inte vara något problem.
 
Äger grannen skaftvägen skulle jag tolka att han får göra vad han vill med den (innom ramarna) för detaljplanen.. På detaljplanen till en fastighet jag har så står det att det måste finnas uppställningsplats för brandbil minst 50m från fastigheten.... Har ni liknande och muren förstör det så skulle det inte vara OK...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.