Hej!

Vi har precis fått en underrättelse på ett bygglov, det är alltså inte ett beslut än, men om vi inte kommer in med antingen justeringar av bygglovet eller fantastiska argument så kommer det att avslås.

Utbyggnaden är på drygt 50m2 och ena hörnet får in på prickad mark, så avslaget var inte helt oväntat, men vi hoppades ändå eftersom det endast är 3,75m2 som hamnar på prickad mark.
Det är ganska långt till närmsta hus, men det går en stig utanför tomten och det räknas därför som någon typ av naturområde.

I underrättelsen från byggnadsförvaltningen står det dock att de har beräknat ytan som hamnar på prickad mark till 11m2, vilket alltså är fel.

Nu vill jag ju helst undvika att reta upp någon genom att påpeka att de inte kan räkna, men vad tror ni, kan 3,5m2 räknas som en mindre avvikelse och därmed godkännas?
Ritning av en utbyggnad med ett hörn som går in på en prickad mark, markerat med mått och gränslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag är ute efter är rätt angreppsvinkel för att med så stor sannolikhet som möjligt få bygga det jag vill :)

Tacksam för all input!

/Johan
 
En bra angreppsvinkel är väl att korrigera de felaktiga uppgifterna, så beslutsunderlaget blir riktigt?
Det kan ju göras med andra ordval än att "påpeka att de inte kan räkna"
 
Men är det inte för nära gränsen också ?
 
R Räknenisse skrev:
En bra angreppsvinkel är väl att korrigera de felaktiga uppgifterna, så beslutsunderlaget blir riktigt?
Det kan ju göras med andra ordval än att "påpeka att de inte kan räkna"
Tack, ja det är nog så det får bli.
 
R RoBo skrev:
Men är det inte för nära gränsen också ?
Tack,
Det stämmer, så det är lite uppförsbacke även där :)
 
Ja då måste du även ha påskrivet av grannen. Men det vet du säkert.
 
Vem är grannen som kan skriva på då?

3
 
R Rickard Ohlin skrev:
Vem är grannen som kan skriva på då?

3
Vi har fått ok från markägaren, men eftersom det räknas som ett naturområde så är det inte helt säkert att det spelar någon roll.
Spännande fortsättning följer :)

/Johan
 
Jag är inte riktigt med på bilden. Där är inritat en linje med 4,3m till tomtgräns, och bilden visar ingen prickmark? Är det inte 4,5 m till gräns som gäller i ditt fall?

Det är vanligt med 6m prickmark innanför tomtgräns mot allmän plats. Kan det vara det som ger 11 kvm?
 
H hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med på bilden. Där är inritat en linje med 4,3m till tomtgräns, och bilden visar ingen prickmark? Är det inte 4,5 m till gräns som gäller i ditt fall?

Det är vanligt med 6m prickmark innanför tomtgräns mot allmän plats. Kan det vara det som ger 11 kvm?


Enligt detalj- eller situationsplanen är det prickad mark 4m från tomtgränsen, det syns dåligt på bilden, men om de har räknat på 6m så skulle det kanske förklara 11m2.

Mvh Johan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.