Ja det finns ju balkong på nedre botten också med samma inramning.
storleken på balkongen är nog 2,5x6 sen går den runt hörnet också men där kommer den ju längre ifrån.
det är en ganska så massiv konstruktion så brandmässigt så lär den sätta fart rätt så bra.

Martin_B
Mätregler

• För beräkning av byggnadsarea bestäms erforderliga mått från ytterväggs utsida utan hänsyn till smärre avvikelser som fasadlist, portomfattning. Vid överbyggnad (till exempel skärmtak, balkong) tas måtten från konstruktionens utsida exklusive eventuella hängrännor och balkongräcken.
  • Vid beräkning av byggnadsarea inräknas:
  • Loftgångar och den del av indragna balkonger som ligger innanför fasadliv samt skärmtak och öppet garage
  • Balkonger och liknande utanför fasadliv, placerade med undersida lägre än 3 meter över mark
  • Altaner, balkonger eller liknande på en höjd av mellan 3 och 5 meter över mark om framkanten ligger mer än 1,5 meter utanför fasadliv
  • Överbyggd gård

Vid beräkning av byggnadsarea inräknas inte:

• Yttertrappa vid entré
  • Mindre skärmtak i anslutning till entré
  • Normalt takutsprång där sådant kan urskiljas; vid öppna utrymmen där sådant taksprång ej kan urskiljas - till exempel vid större konsolburna skärmtak - frånräknas ett tänkt taksprång av 1,5 meter.
  • Byggnadsdelar som icke eller endast obetydligt når över marknivån, t ex ljusschakt, källaryttertrappa, terrass och underbyggd gård.
  • Altaner, balkonger på en höjd av mer än 5 meter över mark

Borde väl vara rätt likt i de flesta kommuner?

Källa: http://sunne.se/sv/kommunal-service/bygga-och-bo/bygga2/bygglov/ytberakningar/

Normal gång
-man inlämnar bygglovsansökan
-ev berörda grannar kontaktas av kommunen för att yttra sig (inte att man själv pratar med grannar och försöker få en påskrift)
-om mindre än 4,5m från granne har denne rätt att säga nej utan motivation
-om berörd granne säger nej kommer byggnadskontoret inte att bevilja bygglov
-man kan då begära prövning i byggnadsnämnden (den politiska nivån, med möjligheter till påverkan)
-om de avslår kostar detta då bygglovsavgift utan att man fått bygglov
-man kan överklaga till länsrätten, och sedan förvaltningsdomstolen. Detta kostar inget.extra.
-andra grannar kan inkomma med synpunkter men deras ord väger inte tungt

• Gilla
Motte25 och 1 till
  • Laddar…
Men i mitt fall så tycker dom tydligen inte att balkong räknas till byggnad?? För dom räknar ej in det i 4,5m från tomtgränsen, Utan dom mäter till fasaden. även fast balkongen är inbyggd med glespanel..
Dom räknar det kanske som spaljé. Men balkongen nere har ju skärmtak (balkongen uppe) .

prejudikat :
http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp
Regeringsrätten 4374-96

Borde det inte då vara 4,5m som gäller??
Jag är lite dålig på att läsa dom här domarna.

E etiol skrev:
Hej ....
Grannen skall man alltid fråga först , säger han nej med eller utan motivering, spelar ingen roll.
Lämna in handlingarna till byggnadsnämnden på ditt bygge ..
Dom kommer att tillskriva din granne och han får yttra sig ...
Sen bestämmer byggnadsnämnden om det blir ett ja eller ett nej
Jag tror att du får ett JA i vilket fall som helst från byggnadsnämnden.
Så Lycka till...
Eti

Hej
Kan du konkret hänvisa till att en kan få bygga närmare än 4,5 meter från gränsen med byggnadsnämndens tillstånd? tack.

• Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Martin_B
M Mridul skrev:
Hej
Kan du konkret hänvisa till att en kan få bygga närmare än 4,5 meter från gränsen med byggnadsnämndens tillstånd? tack.
Det är väl inget konstigt med det? Har jag gjort många gånger och jag är inte ensam om det.

Martin_B Martin_B skrev:
Det är väl inget konstigt med det? Har jag gjort många gånger och jag är inte ensam om det.
Hej!
Jag tänker bygga komplementhus närmare än 4,5 meter mot 2 grannar. Skulle det vara omöjligt att få bygga utan deras samtycke/godkännande?

Martin_B
M Mridul skrev:
Hej!
Jag tänker bygga komplementhus närmare än 4,5 meter mot 2 grannar. Skulle det vara omöjligt att få bygga utan deras samtycke/godkännande?
Omöjligt är det inte eftersom det är byggnadsnämnden som avgör i slutändan, dvs. även om grannarna säger nej.

Vet dock ej hur tungt grannarnas utlåtande väger. Det är nog dock betydligt lättare med mindre frågetecken om grannarna godkänner redan från början.

Bygglovsbefriade åtgärder kräver grannens medgivande för att bygga närmare än 4,5 meter. Får du inte det krävs det att du istället ansöker om bygglov.

• Gilla
Motte25
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.