Hej!
Jag har läst lite om ämnet men är en sån som behöver se på skiss hur man gör.
Skärningspunkter avgör tydligen var gränserna går och hur man räknar ut "bostadsytan".
Får bygga 1-plans med sovloft. Maxhöjd 6m.
Har tänkt förhöjt väggliv under 700mm. Husbredd 6600. Inga takkupor.
(Tjocklek på väggar 300 mm, tak 500 mm)
Kan någon göra en skiss och visa varför jag får till en våning och faller utanför begreppet "sovloft"?
Det har något med skärningspunkt på 45 grader att göra. Skärning yttervägg och tak. Lägger jag en vinkelhake utmed golvplanet hamnar skärning utanför husväggen och är det kanske här golvytan då beräknas?
Tar gärna en bättre förklaring än vad PBL beskriver.
Jag har läst lite om ämnet men är en sån som behöver se på skiss hur man gör.
Skärningspunkter avgör tydligen var gränserna går och hur man räknar ut "bostadsytan".
Får bygga 1-plans med sovloft. Maxhöjd 6m.
Har tänkt förhöjt väggliv under 700mm. Husbredd 6600. Inga takkupor.
(Tjocklek på väggar 300 mm, tak 500 mm)
Kan någon göra en skiss och visa varför jag får till en våning och faller utanför begreppet "sovloft"?
Det har något med skärningspunkt på 45 grader att göra. Skärning yttervägg och tak. Lägger jag en vinkelhake utmed golvplanet hamnar skärning utanför husväggen och är det kanske här golvytan då beräknas?
Tar gärna en bättre förklaring än vad PBL beskriver.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
I det här fallet borde det vara avståndet mellan golvet och byggnadshöjden (byggn höjden är punkten där yttertaket skär ytterväggen). Om det avståndet är mer än 70 cm så är din vind en våning, annars är det en vind.
Begreppet sovloft, tror jag saknar definition. Utan byggnaden är antingen en tvåvåningsbyggnad eller en enplansvilla med vind. I en detaljplan kan det finnas ett explicit förbud mot att inreda vinden.
Bostadsytan är kopplad till vilken takhöjd du har. Mätreglerna säger att bara ytor med minst en viss takhöjd skall räknas, men så skall man räkna ett visst avstånd in under den låga takhöjden också. Det normala i en detaljplan är att man bara specar en max byggnadsyta, som är den yta huset tar på marken. En extra våning påverkar alltså inte byggnadsytan. och så finns där oftast begränsningar i höjd, antal våningar och takvinkel. Som alla på olika sätt begränsar den totala höjden.
Begreppet sovloft, tror jag saknar definition. Utan byggnaden är antingen en tvåvåningsbyggnad eller en enplansvilla med vind. I en detaljplan kan det finnas ett explicit förbud mot att inreda vinden.
Bostadsytan är kopplad till vilken takhöjd du har. Mätreglerna säger att bara ytor med minst en viss takhöjd skall räknas, men så skall man räkna ett visst avstånd in under den låga takhöjden också. Det normala i en detaljplan är att man bara specar en max byggnadsyta, som är den yta huset tar på marken. En extra våning påverkar alltså inte byggnadsytan. och så finns där oftast begränsningar i höjd, antal våningar och takvinkel. Som alla på olika sätt begränsar den totala höjden.
Hej!
Tack för det snabba svaret.
"Sovloft" finns väl inte som begrepp i PBL. Detaljplanen godkänner "sovloft". Vi får i alla fall inreda vinden men den blir klassad som boyta och begränsningar finns. Det får inte bli en våning av det så vissa mått måste understigas.
Jag tror jag har fått ihop det, annars är det väl bara att rita om.
Det verkar vara något speciellt för att beräkna boytan som gäller när man tar till vinden. Ska prata med byggkontoret igen.
Tack för det snabba svaret.
"Sovloft" finns väl inte som begrepp i PBL. Detaljplanen godkänner "sovloft". Vi får i alla fall inreda vinden men den blir klassad som boyta och begränsningar finns. Det får inte bli en våning av det så vissa mått måste understigas.
Jag tror jag har fått ihop det, annars är det väl bara att rita om.
Det verkar vara något speciellt för att beräkna boytan som gäller när man tar till vinden. Ska prata med byggkontoret igen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vem säger det? Läser vi vår situationsplan, där står det att huset max får vara 6m högt, Det är 6.7m, samt att komplementbyggnad, får vara max 4m högt, garagets nock är högre, samt att vi lämnade in bygglov för komplementbostad som är 4.5m hög.
Sök bygglov och rita huset som du önskar det! Kommer garanterat att fungera, såvida det inte är 8vån högt..
Sök bygglov och rita huset som du önskar det! Kommer garanterat att fungera, såvida det inte är 8vån högt..
Jag har fått min ritning kollad före bygglovsansökan och det gick inte att rita lite som man ville.
Jag hade satt förhöjt väggliv till den inre sidan av ytterväggen och ändå inom maxhöjden 6m.
Maxhöjden är 6 m på stommen, takbeklädnad tillkommer.
Det hela löser sig men med betydligt sämre volym på loftet, ungefär som jag då
Jag tror den yngre generationen på byggkontoren följer paragraferna lite mer. Risken att bli kritiserad eller kanske förlora jobbet för att man beviljat någon annan lite mer spelrum är ju inte så kul. Myndigheter överlag verkar håll mer på reglementet.
Jag hade satt förhöjt väggliv till den inre sidan av ytterväggen och ändå inom maxhöjden 6m.
Maxhöjden är 6 m på stommen, takbeklädnad tillkommer.
Det hela löser sig men med betydligt sämre volym på loftet, ungefär som jag då
Jag tror den yngre generationen på byggkontoren följer paragraferna lite mer. Risken att bli kritiserad eller kanske förlora jobbet för att man beviljat någon annan lite mer spelrum är ju inte så kul. Myndigheter överlag verkar håll mer på reglementet.
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Att garagets nock är högre spelar ju ingen roll. Byggnadshöjd räknas (lite förenklat) vid takfotens översida.H Husqvarna220Ac skrev:Vem säger det? Läser vi vår situationsplan, där står det att huset max får vara 6m högt, Det är 6.7m, samt att komplementbyggnad, får vara max 4m högt, garagets nock är högre, samt att vi lämnade in bygglov för komplementbostad som är 4.5m hög.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är ganska samma sak..! Eller menar du att grunden är 70cm hög..? Från färdig yta till knock..
Klicka här för att svara