25 563 läst ·
39 svar
26k läst
39 svar
Grannens nybyggnation inskränker på min fastighet, vad gäller?
Passera till fots ja. Men absolut inte med fordon. Jag har inte läst någon som överreagerar. Beteendet är nämligen fullständigt oacceptabelt och oförlåtligt eftersom det är ett avsiktligt och medvetet utnyttjande av annans mark och måste beivras och stoppas omgående.D Daniel 109 skrev:
Läs tråden! Det är ju ett företag, inte en privatperson. Lite skillnad.T Turbo123 skrev:Jag tycker ni ska ta det lugnt och börja med att prata med grannen. Tänk på att ni ska bli just grannar. Att bygga upp en bild och gissningar av vad grannen vill eller är för några utan att prata med dem löser inte mycket.
Kanske är det gräventreprenörerna som tagit sig friheter utöver er grannes vetskap och vilja. I sådana fall kanske det blir just grävarens ansvar att återställa ev. schaktmassor och flytta inventarier från er tomt. Om schaktmassorna är stöd för deras grund, kan dom ju byta till någon form av L-stöd på deras tomt istället, om ni nu ändå inte kommer behöva fylla upp er tomt där.
Tänk efter om träden var verkligen var viktiga. Hade ni tänkt spara dem, ja då kan väl ersättning för nya träd krävas. Men om de ändå inte spelade någon roll, lägg ingen energi på det. I mina ögon ser det ut som en mindre björk och lite sly runt. Personligen hade jag värderat god grannsämja framför att bli ovänner om det.
Så här tycker jag:
1. Ni vet inte vem grannen är, det kan lika gärna vara ett husföretag som bygger visningshus eller för vidare försäljning. Går ju att ta ett kort snack med byggarna men oavsett helt rätt att ta kontakten via kommunen.
2. Att grannen fäller dina träd är helt fel, vidta åtgärder. Jag köpte en tomt som var avverkad skogstomt utan att de lämnat något träd. Mycket synd då träd tar tid att växa.
3. Att schaktning ger inverkan på er tomt är absolut inte ok, här bör någon med befogenhet stoppa bygget för att reda ut vad som hänt.
4. Att grannfastigheten använder din tomt som upplag anser jag vara det minsta problemet. Det är ju bara be byggarna flytta materielet.
1. Ni vet inte vem grannen är, det kan lika gärna vara ett husföretag som bygger visningshus eller för vidare försäljning. Går ju att ta ett kort snack med byggarna men oavsett helt rätt att ta kontakten via kommunen.
2. Att grannen fäller dina träd är helt fel, vidta åtgärder. Jag köpte en tomt som var avverkad skogstomt utan att de lämnat något träd. Mycket synd då träd tar tid att växa.
3. Att schaktning ger inverkan på er tomt är absolut inte ok, här bör någon med befogenhet stoppa bygget för att reda ut vad som hänt.
4. Att grannfastigheten använder din tomt som upplag anser jag vara det minsta problemet. Det är ju bara be byggarna flytta materielet.
Redigerat:
Zlotta skrev:
Hur har era grannar gått vidare med detta, om de nu har gjort det? Var där idag och det ser ju inte roligt ut när de har varit inne med maskiner etc. Har mailat kommunen igen i försök att få tag i ansvarig bygglovshandläggare, hoppas på att få svar i ärendet.Zlotta skrev:
Varför inte ringa i stället? Ring växeln ifall du inte hittar något telefonnummer.P Papagiorgio skrev:
Hej, vår granne norrmannen har varit i kontakt med byggföretaget.P Papagiorgio skrev:
Jag hade stängslat in min tomt på direkten, stolp och elrep, mest för att markera att det inte är någon allmänning.P Papagiorgio skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden