Byggahus.se

Tolkning detaljplan

507 läst  8 svar

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej!

I vår detaljplan står det "...huvudbyggnad jämte uthus eller annan gårdsbyggnad icke uppta större sammanlagd byggnadsarea än 220 kvm. Uthus eller annan gårdsbyggnad får ej uppta större area än 50 kvadratmeter."

Vår arkitekt tolkar detta som att huvudbyggnaden, det vill säga vårt hus, får ha max 170 kvm i byggarea. Har han rätt? Med endast ovan info, vilken är den enda info kring area vi fått, tycker jag det låter som att huset kan vara 200 kvm men att då kan vi endast ha en tillbyggnad på max 20 kvm.

Vem av oss har rätt?

2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Du. Fast det är kanske inte en ”tillbyggnad” på 20 du kan ha, utan en fristående komplementbyggnad.

Och dessutom kan du ha en friggebod på 15 kvm, en attefallare på 25 kvm (snart kanske 30) och en attefallstillbyggnad på 15.

3. Bästa svaret

R
    Medlem · Nivå 7
    +1.
    Uthus 0-50kvm.
    Huvudbyggnad 0-220kvm.

Ej medräknat attefallare, tillbyggnader osv som får vara planstridiga.
    Ex kan man bygga 20 kvm uthus+200kvm hus +25kvm attefallare+15kvm friggebod men någonstans kanske det blir för mycket och det överklagas upp till ngn rätt som säger stopp.

• Laddar…
  4. V
    Medlem · Nivå 8
    Jag tolkar som Rickard Ohlin, dvs total byggrätt á 220 kvm, x kvm huvudbyggnad minus uthus y kvm dock max 50 kvm uthus. utöver detta får du bygga ej lovpliktiga byggnader tex frigge, attefallare

5. I
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Dock undrar jag lite över din attefallsregeltolkning. Som jag förstått det får man enbart bygga 15 kvm attefall totalt utöver befintligt uthus och huvudbyggnad?

6. B
    Allvetare · Nivå 14
    Du måste skilja på 15 kvm AttefallsTILLbyggnad (dvs påbyggt till huset), och 25 kvm fristående Attefallsbyggnad. Du får bygga båda.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 1
    Nu pratar du väl ändå i nattmössan. Kan du förklara vad en attefalls tillbyggnad är? Nu slänger vi onödigt mycket med begreppet attefalls. Mvh

8. W
    Husägare · Nivå 7
    Är väl enklare att du googlar attefallstillbyggnad än att nån ska förklara...

9. N
    Medlem Nivå 1
    Fattar

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka