2 619 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur stort får jag bygga?
Funderar på att köpa en 2600 kvadratmeter stor tomt, där står redan en 35 m2 stuga och en 40m2 gäststuga. Grannarna har redan byggt ut till 1, 1,5 och 2 plans villor. VA är framdraget till tomten. Det finns ingen detaljplan. Tror ni jag får bygga en 1,5 plans villa på 187 kvadrat byggyta ca 120 kvadrat.?
Är det värt att betala 10 000 för förhandsbesked?
Är det värt att betala 10 000 för förhandsbesked?
Utan detaljplan brukar det inte finnas några restriktioner om byggyta eller höjder sålänge du håller dig minst 4,5meter från tomtgräns och inte skymmer hela grannens ev utsikt eller skuggar stor del av granens tomt eller hus. Det kan finnas någon lokal områdesbestämmelse, typ färg på fasad, tak mm, det kan kommunens byggnadskontor svara på.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Förhandsbesked är en bra ”försäkring”. Det kan ju ha hänt något sedan grannarna byggde, kafinnas eller var på gång med totalt byggförbud på platsen.
Klicka här för att svara
