Byggahus.se
Vi, byggherren och jag som projektledare, har fått bygglov för en rivning och uppbyggnad av fritidshus, ett gästhus och en lada innehållande en Atelje.

Nu vill byggherren flytta gästhuset, Riva huvudbyggnaden och göra ladan till huvudbyggnad.

Byggnadsnämnden meddelar då att det krävs nytt bygglov för gästhuset då det flyttas mer en några cm. Därmed krävs en avloppslösning för ett hus till. D.v.s det bygglovet finns kvar för den gamla placeringen!
Nytt bygglov krävs för ändringen av ladan och därmed ytterligare ett avlopp! Att huvudbyggnaden inte byggs upp spelar ingen roll. ”Ett bygglov kan inte nollas”

Är det så här i alla kommuner? Det är ju jättedumt!!!
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
"Byråkrati" kallas det.
 
Är väl inte speciellt konstigt. Vad är dumt menar du ?
 
Längre svar: Det projekt ni sökte bygglov för avser ni inte genomföra, utan ni vill genomföra ett annat projekt, vilket kräver ett nytt bygglov.
Att man då inte kan ha ett icke utnyttjat bygglov "till godo", tja, det är så.
Jag säger inte att det är "bra" eller att jag utan reservation håller med, men det är så.
Bara att acceptera.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Ragnar Olofsson skrev:
Vi, byggherren och jag som projektledare, har fått bygglov för en rivning och uppbyggnad av fritidshus, ett gästhus och en lada innehållande en Atelje.

Nu vill byggherren flytta gästhuset, Riva huvudbyggnaden och göra ladan till huvudbyggnad.

Byggnadsnämnden meddelar då att det krävs nytt bygglov för gästhuset då det flyttas mer en några cm. Därmed krävs en avloppslösning för ett hus till. D.v.s det bygglovet finns kvar för den gamla placeringen!
Nytt bygglov krävs för ändringen av ladan och därmed ytterligare ett avlopp! Att huvudbyggnaden inte byggs upp spelar ingen roll. ”Ett bygglov kan inte nollas”

Är det så här i alla kommuner? Det är ju jättedumt!!!
Det är så det fungerar i hela Sverige, kan tyckas konstigt men regelverket är ganska tydligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är väl inte speciellt konstigt. Vad är dumt menar du ?
Jag kan inte förstå varför man inte kan nolla ett bygglov. Jag förstår att det är så idag men jag anser att det är fel. Väntar jag två år med att påbörja bygget så annulleras det, men jag kan inte initiera en annullering. Rutinerna bör uppdateras
 
Fotografen Fotografen skrev:
Längre svar: Det projekt ni sökte bygglov för avser ni inte genomföra, utan ni vill genomföra ett annat projekt, vilket kräver ett nytt bygglov.
Att man då inte kan ha ett icke utnyttjat bygglov "till godo", tja, det är så.
Jag säger inte att det är "bra" eller att jag utan reservation håller med, men det är så.
Bara att acceptera.
Kag förstår inte riktigt vad du menar med ”till godo”. Vi vill behålla det gamla lovet.
 
R Ragnar Olofsson skrev:
Jag kan inte förstå varför man inte kan nolla ett bygglov. Jag förstår att det är så idag men jag anser att det är fel. Väntar jag två år med att påbörja bygget så annulleras det, men jag kan inte initiera en annullering. Rutinerna bör uppdateras
Är det jag som är trög nu, varför vill du annullera ett beviljat bygglov?
 
R Ragnar Olofsson skrev:
Kag förstår inte riktigt vad du menar med ”till godo”. Vi vill behålla det gamla lovet.
Läser jag det första inlägget så skriver du har ni inte för avsikt att genomföra det ni sökt bygglov för; ni vill göra något som är annorlunda. Det kräver ett nytt bygglov.


Dessutom så skriver du först att ni vill annulera det första bygglovet:

R Ragnar Olofsson skrev:
Jag kan inte förstå varför man inte kan nolla ett bygglov. Jag förstår att det är så idag men jag anser att det är fel. Väntar jag två år med att påbörja bygget så annulleras det, men jag kan inte initiera en annullering. Rutinerna bör uppdateras
Nu vill ni behålla det?
 
Oj. Det är nog för tydligt för mig så jag uttrycker mig otydligt.

Om jag bara fokuserar på gästhuset. Vi vill flytta det 10 meter viket kräver ett nytt bygglov. OK. Byråkratiskt, men jag kan förstå det.
Däremot kan jag inte förstå varför det andra bygglovet inte kan häva det första! Den andra ansökan går inte igenom för att fastigheten inte tål belastningen av båda byggnaderna.
 
R Ragnar Olofsson skrev:
Den andra ansökan går inte igenom för att fastigheten inte tål belastningen av båda byggnaderna.
Ja det var ju en annan pilsner!
På något sätt måste det ju då handläggas som ett tillägg till det första bygglovet. Har byråkraterna fattat att det är samma hus, att det bara ska bli ett?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag tror inte det är flytten av gästhuset som ställer till det, utan att du vill ändra användningen av ladan till bostad. En komplementbyggnad ska bli huvudbyggnad. Nu finns det redan en huvudbyggnad och , beroende på bestämmelser i området, kan det vara så att endast en huvudbyggnad får uppföras på fastigheten. Dessutom kan det bli så att byggrätten överstigs om det finns två stora byggnader.

Om jag förstod det rätt så planerar ni att riva den befintliga huvudbyggnaden och inte ersätta den, utan flytta in i ladan istället? Och ni vill bygga en ny gäststuga med ändrad placering? Nu är jag inte alls insatt i ert ärende, men utifrån det du beskriver tänker jag så här;

1. Riv befintlig huvudbyggnad. Då har du ingen huvudbyggnad längre och du har ”tagit bort” byggnadsarea som du kan ”återanvända” i en annan åtgärd. När du fått slutbesked går du till punkt 2.

2. Sök lov för ändrad användning av komplementbyggnad (ladan) till bostad och för nybyggnad av gäststuga (med ny placering).

Du kan ju bolla idén med kommunen och höra hur de resonerar.
 
Redigerat:
R Ragnar Olofsson skrev:
Jag kan inte förstå varför man inte kan nolla ett bygglov. Jag förstår att det är så idag men jag anser att det är fel. Väntar jag två år med att påbörja bygget så annulleras det, men jag kan inte initiera en annullering. Rutinerna bör uppdateras
En petitess kanske, men lovet annulleras inte, det förfaller, dvs gäller inte längre. :)
 
  • Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja det var ju en annan pilsner!
På något sätt måste det ju då handläggas som ett tillägg till det första bygglovet. Har byråkraterna fattat att det är samma hus, att det bara ska bli ett?
Ja. Tyvärr.
 
M MetteKson skrev:
Jag tror inte det är flytten av gästhuset som ställer till det, utan att du vill ändra användningen av ladan till bostad. En komplementbyggnad ska bli huvudbyggnad. Nu finns det redan en huvudbyggnad och , beroende på bestämmelser i området, kan det vara så att endast en huvudbyggnad får uppföras på fastigheten. Dessutom kan det bli så att byggrätten överstigs om det finns två stora byggnader.

Om jag förstod det rätt så planerar ni att riva den befintliga huvudbyggnaden och inte ersätta den, utan flytta in i ladan istället? Och ni vill bygga en ny gäststuga med ändrad placering? Nu är jag inte alls insatt i ert ärende, men utifrån det du beskriver tänker jag så här;

1. Riv befintlig huvudbyggnad. Då har du ingen huvudbyggnad längre och du har ”tagit bort” byggnadsarea som du kan ”återanvända” i en annan åtgärd. När du fått slutbesked går du till punkt 2.

2. Sök lov för ändrad användning av komplementbyggnad (ladan) till bostad och för nybyggnad av gäststuga (med ny placering).

Du kan ju bolla idén med kommunen och höra hur de resonerar.
Först nämnde vi bara flytten av gästhuset och redan då förklarade dom att det krävs nytt bygglov. Skulle det lovet gå igenom har vi då två lov fram till att det första förfaller. Med den vetskapen tvekar man att ge bygglov nr två. Lite för Kafkaartat för min smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.